کد خبر: 06080051547
جهانسیاست

فرصت تازه قدرت‌ های جهانی برای ترمیم اعتماد از بین رفته ایران

موافقت ایران با شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام فرصت تازه‌ای را برای قدرت‌های جهانی فراهم کرده تا اعتماد از بین رفته جمهوری اسلامی را با چاره‌اندیشی برای رفع کامل و موثر تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی ترمیم کنند.

به گزارش ایرنا، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب در راس هیاتی دیپلماتیک وارد بروکسل شد تا مذاکراتی را که با انریکه مورا هماهنگ کننده جلسات کمیسیون مشترک برجام، در تهران آغاز کرده بود به سرانجام برساند.

او پیش از سفرش گفته بود که به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور است اما باید مشخص شود که «آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟»

وی عنوان کرد که ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری نمی‌تواند موانع پیش روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.

درحالی که رسانه‌های غربی بدون اشاره به تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی و اینکه کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم های ظالمانه اقدام کنند، موج تبلیغات منفی علیه سیاس‌های برجامی دولت سیزدهم به راه انداخته‌اند، باقری تصریح کرده است: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه در چارچوب صبحانه کاری با دبیرکل وزارت امور خارجه بلژیک دیدار کرد تا علاوه بر برجام، درباره مجموعه‌ای از مسائل دوجانبه، افغانستان و سایر مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کند.

خانم تئودورا گنتزیس در پایان این دیدار برجام را بهترین ابزار «قابل‌پذیرش متقابل» برای حل موضوع هسته ای ایران دانست و اعلام کرد که در این زمینه گفت‌وگوهای صریح و صادقانه‌ای را با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران داشته است.

فرصت تازه قدرت‌های جهانی برای ترمیم اعتماد از بین رفته ایران

متعاقبا سفارت ایران در بروکسل تاکید کرد که جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با تمامی طرف‌های قابل اعتماد به منظور یافتن راه‌حل از طریق مذاکره تأکید دارد. سفارت کشورمان همچنین خاطر نشان کرد که گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا برای اجرای کامل و عملی برجام توسط تمامی اعضا از جمله برداشتن تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران است.

در همین حال رسانه‌های غربی هم سو با سیاست‌های آمریکا، فاز جدیدی از تبلیغات منفی علیه ایران به راه‌انداخته و ادعا کردند که معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران حاضر به دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام نشده است. ادعایی که بلافاصله از سوی منابع آگاه و سپس توسط وزیر امور خارجه تکذیب شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این باره به خبرنگاران گفت: از نظر ما، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس روش ناپسندی در پیش گرفته‌اند و به جای اینکه در ظرفیت ملی خودشان بخواهند با مقامات ما ملاقات کنند، در بعضی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای، درخواست می‌کنند سه سفیر به صورت مشترک با یک مقام سیاسی ما در وزارت خارجه یا در خارج از کشور ملاقات کنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: البته، بخش ناپسندتر مقامات آلمانی، انگلیسی و فرانسوی این است که بعد از ملاقات با مقامات ایران، معمولا یک بیانیه مشترک می‌دهند و فقط حرف‌های خودشان را به صورت یکطرفه در آن بیانیه می‌آورند و گاهی اوقات هم اعلام می‌کنند که در فلان موضوع به طرف ایرانی اعتراض کردیم.

وی یادآورشد: ما از هر گونه گفت‌وگوی دیپلماتیک دوجانبه با آلمان، انگلیس و فرانسه در بروکسل یا تهران استقبال می‌کنیم اما گفت‌وگو با سه کشور اروپایی را در موضوع هسته‌ای، صرفا در چارچوب ۱+۴ یعنی در کنار نمایندگان روسیه و چین که طرف های مذاکراتی ما هستند، فرمتی معقول و قابل قبول می‌دانیم.

زلزله از سرگیری مذاکرات برجامی

توافق دیروز باقری و مورا برای ازسرگیری مذاکرات برجامی، زلزله‌ای را در فضای مجازی، رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و مقامات سیاسی به راه‌انداخت. اندیشکده شبکه رهبران اروپایی دیشب در توئیتی نوشت: هشدار رسانه‌ای؛ معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی تا آخر ماه آینده به مذاکرات وین باز می‌گردد.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین هم این تحول را تحت عنوان «خبر فوری» توئیت کرد. بسیاری هم توئیت معاون وزیر امور خارجه درباره نتیجه ملاقاتش با مورا را بازنشر کردند.

باقری در توئیتر نوشته بود: گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. وی افزود: توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

در همین حال اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه گزارش داد که معاون سیاسی وزیر امور خارجه با آقای ‌مورا در خصوص لغو موثر تحریم ها و پایبندی سایر طرف ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

فرصت تازه قدرت‌های جهانی برای ترمیم اعتماد از بین رفته ایران

باقری در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

وی در همین پیوند، ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران دانست.

ایران تاکید دارد که مذاکرات جدید از نقطه بن‌بست مذاکرات وین پیگیری نخواهد شد و چندان مشتاق بازگشت آمریکا به برجام به صرف بازگشت نیست. مهم این است که نتیجه بازگشت به نفع ایران باشد.

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: ما فرض را بر این گذاشتیم که ٰرئیس جمهوری آمریکا حسن نیت دارد و گفتیم به نشانه حسن نیت خود اجازه دهد ۱۰ میلیارد دلار از اموال متعلق به ایران آزاد شود.

وی با بیان اینکه شخصا معتقدم اگر بایدن اراده جدی دارد این اراده را باید به منصه ظهور برساند و بتوانیم باور کنیم که آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها جدی هستند، عنوان کرد: آنچه تعیین‌کننده است، میز مذاکره است و هنر مذاکره طرف ایرانی و طرف‌های دیگر در میز مذاکره. اینکه آیا به توافق خواهیم رسید یا نه بستگی به روند مذاکرات و جدیت طرف‌های مقابل دارد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، ما در ایران جدی هستیم اگر همه طرف‌ها به تعهداتشان برگردند ما هم برمی‌گردیم. دولت سیزدهم عملگرا و نتیجه‌گرا است.

جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا را مشروع دانسته و می‌گوید: زمانی که برجام اجرا شد و پیش از آنکه دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شود تمام تحریم‌ها برداشته شده بود. وی در گفت‌وگو با ایرنا، حق داد که جمهوری اسلامی بنابه دلایل روشن می‌خواهد که این تحریم‌ها دوباره برداشته شوند و «این درخواست کاملا مشروعی است.»

استراو افزود: اگر از من می‌پرسید، هرگز تحریم‌های یکجانبه‌ای را که آمریکا اعمال کرد که نه تنها پیامدهای بدی را برای ایران به دنبال داشت بلکه توانمندی انگلیس و سایر کشورهای اروپایی را برای تجارت با ایران تحت شعاع قرار داد، دوست نداشتم. لذا از هرگونه اقدامی در زمینه رفع تحریم‌ها استقبال می‌کنم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا