کد خبر: 24060046381
اقتصادتولید و بازرگانی

قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ است

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ بود و اگر قرار باشد دوباره این کار ادامه پیدا کند نیاز به تصویب سال ۱۴۰۱ دارد به هر حال عدم واردات نمی‌تواند مادام العمر و دائمی باشد.

محمد حسین اسلامیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد احتمال واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ بود و اگر قرار باشد دوباره این کار ادامه پیدا کند نیاز به تصویب سال ۱۴۰۱ دارد، به هر حال عدم واردات نمی‌تواند مادام العمر و دائمی باشد.

در بخشی که ما تولید داریم و واردات لوازم خانگی می‌تواند به آن بخش آسیب بزند این کار می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در بخش‌هایی که تولید نداریم و نیاز بازار وجود دارد امروز این نیاز از طریق قاچاق مرتفع می‌شود در این بخش باید واردات قانونی انجام شود تا بتوانیم تعرفه قانونی بگیریم و میزان قاچاق نیز کاهش پیدا کند.

قطعات وارد شود تولید نهایی در داخل کشور صورت بگیرد

وی افزود: یک راه دیگر واردات قطعات است یعنی قطعات وارد شود تا تولید نهایی در داخل کشور صورت بگیرد در این صورت می‌توانیم تکنولوژی را وارد کشور کنیم و محصولات نهایی لیبل ایرانی بخورند، کارگر ایرانی نیز از این فرصت اشتغال استفاده می‌کند. این کار در بلند مدت به نفع صنعت لوازم خانگی ما خواهد بود.

اسلامیان تصریح کرد: ما در ایران تولید ماشین لباسشویی داریم اما شاهد هستیم که واردات آن به صورت قاچاق هم انجام می‌شود درحالی که ممنوع اعلام شده و قاچاق در این مورد جایگزین آن شده است. اگر بخواهیم از منظر کاهش قاچاق به موضوع نگاه کنیم باید واردات لوازم خانگی را آزاد کنیم تا علاوه بر این که جلوی قاچاق گرفته شود با افزایش سطح رقابت کالاهای ایرانی تکنولوژی و علم خود را به روز رسانی کرده و سطح محصولات ارتقا پیدا کند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: اما در یک چشم‌انداز درازمدت اینکه به جای محصول نهایی علم و فناوری ساخت محصولات وارد کشور شود می‌تواند مثمر ثمر باشد. این که خط تولید در داخل ایران و با برند ایرانی باشد اما بتوانیم تکنولوژی‌های جدید و قطعات جدید وارد کنیم برای آینده صنعت لوازم خانگی کشور بسیار مفید خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم عقلانی نگاه کنیم در هیچ کجای دنیا ممنوعیت‌هایی از این دست به صورت دائم نبوده‌اند چراکه ممنوعیت دائمی انحصار و فساد به وجود می‌آورد اگر بخواهی که رقابتی ایجاد شود که بازار و صنعت پویای در حوزه لوازم خانگی داشته باشیم باید اجازه رقابت را بدهیم و جلوی هرگونه انحصار و فساد را بگیریم. امیدواریم که زیرساخت‌های لازم برای تولید نیز وارد شود تا بتوانیم تولید کننده قدرتمندی در حوزه لوازم خانگی دست کم در سطح منطقه خود باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا