کد خبر: 01120070294
اقتصاد

قاچاق پوشاک روز به روز در حال افزایش است

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اظهار داشت: رفتار مصرف کننده تغییر کرده است و نوروز از دید و بازدید به زمانی برای تفریح تبدیل شده چون مصرف کنندگان در بحران اقتصادی به سر می‌برند و ماهیت سبد مصرف آنها عوض شده است، برای نمونه پوشاک دیگر جزو اولویت‌های خانواده‌ها در زمان نوروز نیست.

مجید افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار پوشاک اظهار کرد: شرایط بازار تابعی از وضعیت اقتصادی مردم است که متاسفانه وضعیت خوبی نیست و روی رویه بازار تاثیر می‌گذارد. بازار به دو قسمت عمده فروشی و خرده فروشی تقسیم می‌شود؛ بهمن ماه عموماً بهترین ماه فروش برای عمده‌فروش‌هاست اما متاسفانه امسال در بهمن ماه شاهد رکود بالایی در این سطح بودیم. بازار خرده‌فروشی هم رونق خاصی ندارد، یک بازار کاملاً معمولی بوده و فاقد رنگ و بوی نزدیکی به عید نوروز است.

وی افزود: رکود در سطح عمده فروشی دو دلیل عمده دارد اولین مورد شیوع امیکرون است که باعث می‌شود فروشندگان دچار نگرانی بوده و چشم‌انداز خود را مبهم ببینند. مجموعه اخبار منفی در بازار باعث می‌شود که فروشگاه‌داران خرید خود را کمتر کنند. از طرف دیگر بازار فروشگاه‌داران هم رونق خاصی ندارد و بازار آنها به خاطر وضعیت اقتصادی مردم در وضعیت نامساعدی قرار دارد.

افتخاری تصریح کرد: در واقع رفتار مصرف کننده تغییر کرده است و نوروز از دید و بازدید به زمانی برای تفریح تبدیل شده چون مصرف کنندگان در بحران اقتصادی به سر می‌برند و ماهیت سبد مصرف آنها عوض شده است، برای نمونه پوشاک دیگر جزو اولویت‌های خانواده‌ها در زمان نوروز نیست. مردم نمی‌توانند با این ارقام زندگی کنند و پوشاک را کنار می‌گذارند، پوشاک بچگانه با این که سهم کمی از بازار دارد اما همیشه اولین اولویت خانوارها بوده است اما وقتی بازار پوشاک بچگانه هم دچار رکود می‌شود نشان می‌دهد که عامل اقتصادی مهم‌تر از دیگر عوامل ایفای نقش می‌کند و وضعیت خوب نیست.

وی با تاکید بر اهمیت تحریک تقاضا گفت: برای بهبود این مشکل باید تقاضا را تحریک کرد و راه حل آن می‌تواند فروش اعتباری باشد برای مثال دولت می‌تواند مکانیسم فروش اعتباری را از طریق بیمه تامین اجتماعی پیش ببرد تا افراد خرید خود را انجام داده و به صورت اقساطی پرداخت کنند. دولت باید در این مورد ورود کند، نمی‌شود که دولت فقط نظاره‌گر باشد و فقط زمانی که مطالبات خود را می‌خواهد وارد شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران بیان کرد: متاسفانه در شرایط ایده‌آلی قرار نداریم و قطع به یقین تاثیر آن را در آینده خواهیم دید، بازار پوشاک بر این اساس است که ۴۰ درصد از بازار بر اساس شب عید بسته می‌شود. اگر بازار شب عید به درستی پیش نرود فعالان این حوزه نمی‌توانند هزینه خود را در طول سال تامین کنند. متاسفانه امسال تقاضای پوشاک نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اموال ۲۰۰ میلیارد تومانی از پوشاک قاچاق کشف شده است شرایط اقتصادی به شکلی شده که دهک‌های بالا کالای مورد نیاز خود را از بازار داخل تامین نمی‌کنند ‌طبقات پایین جامعه هم توان خرید پوشاک ندارند و تنها بخش کوچکی از جامعه پوشاک داخلی خریداری می‌کنند. هرچه وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود کالایی که به صورت قاچاق و کیلویی وارد بازار پوشاک ایران می‌شود افزایش می‌یابد که بیشتر آنها کالاهای استوک هستند، البته استوک به معنای دست دوم نیست.

افتخاری افزود: متاسفانه قاچاق پوشاک روز به روز در حال افزایش است به خاطر شرایط اقتصادی مردم از این کالاها خریداری می‌کنند و از طرف دولت هم هیچ برخورد وجود ندارد، بخشی از قاچاق نیز به قاچاق اینترنتی مربوط می‌شود. یعنی افراد از طریق اینترنت کالاهای مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و از خارج از کشور برایشان می‌آورند. این قاچاق از طریق مبادی رسمی حمل و نقل و به تعداد محدود انجام می‌شود اما کاملاً قاچاق است سال گذشته نه قاچاق اینترنتی و نه قاچاق بنگلادشی رونق نداشت اما امسال هر دوی آنها رونق گرفته است.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح می‌گذارد و بعد از مدتی طرح تمام می‌شود، قاچاقچیان همیشه محدوده امن دارند. این ستاد بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که مطابق آن تا تیرماه باید پوشاک قاچاق از بازار جمع آوری شد اما از وی برای برخورد نیست و خود ستاد هم به آنچه که مطرح کرد پایبند نبوده است تا عزم جدی نباشد تولید داخل از نظر کمی و کیفی توسعه نمی‌یابد چراکه تولیدکنندگان مجبور به رقابت با کالای بی‌کیفیت خارجی می‌شوند.

افتخاری متذکر شد: واردات پوشاک از سال ۹۷ ممنوع است که می‌توانست فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی باشد اما متاسفانه شاهد هستیم که بیشترین بازار در اختیار قاچاق قرار گرفته است. مجوز برندهای خارجی نیز از سال ۹۹ باطل شده اما هنوز کار می‌کنند. با اینکه محصولات جدید می‌دهند به مسئولان می‌گویند که کالاها را از سال ۹۶ وارد کرده‌اند باید برخورد جدی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان صادرات کشور گفت: در حال حاضر صادرات خاصی نداریم چرا که مزیت رقابتی مناسبی نداریم در یک برهه زمانی مزیت رقابتی ما نرخ ارز بود که آن هم از بین رفته است. با افزایش قیمت مواد اولیه تولید در داخل گران‌تر از تولید در خارج از کشور تمام می‌شود که این جلوی صادرات را می‌گیرد. اغلب آنچه صادرات نامیده می‌شود هم به صورت ریالی فروخته می‌شود که در واقع صادرات نیست. صادرات با خود دانش و مسیر مشخص به شرکت‌های می‌دهد اما اینکه یک خارجی از در دفتر خرید کند و با خود ببرد نمی‌تواند صادرات باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا