کد خبر: 15080053257
اقتصاد

قیمت برنج در بازار چگونه تنظیم می‌شود؟

کارشناس اقتصادی بیان کرد: وظیفه سیاست گذار در حوزه برنج ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، عزیز نژاد کارشناس اقتصادی در رابطه با وضعیت برنج  در بازار گفت: باید تدبیری برای جبران کسری‌ محصول در نظر گرفته می‌شد، اما دلالان با علم به این اینکه شهریور، مهر و آبان فصل برداشت برنج در شمال است، شروع به انحصار کردند و سیاست گذاران  نیز برنامه مشخصی برای این موضوع نداشتند.

به گفته این کارشناس اقتصادی برنج ایرانی در انحصار اشخاص خاصی قرار گرفته و این دلالان، برنج را از کشاورزان خریده و انحصار کرده‌اند، بنابراین سیاست گذاران باید به فکر حمایت موثر از تولید کنندگان باشند.

او ادامه داد: تعدادی از افراد در حال ایجاد فشار برای واردات هستند، اما در اینجا تضادی ایجاد شده که با واردات، قیمت پایین می‌آید و تولید کننده در فصل برداشت سود نمی‌کند؛ بنابراین تولید کننده انگیزه برای تولید ندارند و دلالان نیز نزدیک فصل برداشت قیمت را پایین می آورند و انحصار ایجاد می کنند که در این شرایط وظیفه سیاست گذار ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: نظام آماری کشور ما با حوزه کشاورزی رابطه خوبی ندارد و این عدم ارتباط مناسب به امسال اختصاص ندارد، بلکه در تمامی سال‌ها به این صورت بوده و دولت سیزدهم، هم باید در اقلام اساسی که محصولات کشاورزی هستند راهکاری را برای رصد و شفافیت در موجودی، میزان تولید و واردات کالا ارائه دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا