کد خبر: 19040036866
بازاربازارها و خدمات مالی

قیمت شکر یک‌ماهه ۲٫۵ برابر شد/ کمبود شکر در برخی مناطق تهران

شکر دوباره گران و  کمیاب شد و گزارش شهروندان تهرانی حاکی از آن است که در برخی مناطق شهر یافتن شکر در فروشگاه‌ها دشوار شده و بهای این کالا نسبت به ماه گذشته تا ۲٫۵ برابر رشد داشته است.

 به گزارش تجارت‌نیوز، روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ صف شکر خبرساز شد اما متولیان بازار اعلام کردند که مشکل توزیع شکر حل شده و دیگر از صف‌ها خبری نیست اما حالا دوباره در ماه ابتدایی تابستان، برخی گزارش‌ها حاکی از صعود عجیب قیمت شکر و کمیاب شدن آن در برخی فروشگاه‌های پایتخت است.

شهروندان تهرانی از کمبود شکر در منطقه ۱۰ و ۱۱ تهران خبر می‌دهند و برخی شهروندان می‌گویند که شکر در مناطق شمالی شهر موجود است اما با قیمت‌های عجیب و غریب عرضه می‌شود.

بهای شکر که در خرداد امسال به ۶ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار تومان رسیده بود حالا در برخی مناطق تهران تا ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود. قاسمعلی حسنی، رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تایید این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: که قیمت شکر از ماه گذشته رشد بیشتر از ۲ برابری داشته است و در این میان نرخ‌های مصوب با قیمت واقعی فاصله زیادی دارد و عرضه‌کنندگان زیر بار این قیمت‌ها نمی‌روند.

او ادامه می‌دهد: دولت نرخ مصوب شکر را که در خرداد امسال ۶ هزار و ۶۵۰ تومان بود به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده، این در حالی است که قیمت تمام شده هرکیلوگرم شکر زمان تحویل از کامیونداران، ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و طبیعی است که عرضه‌کنندگان زیر بار توزیع شکر با قیمت مصوب دولتی نروند.

حسنی اختلال در تخصیص ارز واردات و تولید شکر را علت نابسامانی در بازار شکر می‌داند و می‌گوید عمده نیاز کشور به شکر از طریق تولید داخل تامین می‌شود. این در حالی است که تولید شکر به دلیل خشکسالی دچار چالش شده است.

او همچنین توضیح می‌دهد چنانکه دولت هرچه زودتر فکری برای تامین ذخایر ۶ ماهه، یکساله و ۱٫۵ ساله شکر نکند، بازار این کالا از زمستان دچار مشکل می‌شود.

در بازار ایران ۲٫۲ میلیون تن شکر در سال مصرف می‌شود که بنا به اعلام وزارت کشاورزی ۸۰ درصد این نیاز را تولید داخل تامین می‌کند و خوزستان به عنوان قطب تولید شکر ایران به شمار می‌آید.

این در حالی است که چغندر قند، محصولی به شدت آب‌بر است و با خشکسالی بی‌سابقه در خوزستان پیش‌بینی می‌شود که تولید شکر در ایران گرفتار مشکل جدی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا