کد خبر: 23060046271
اقتصادتولید و بازرگانیکشاورزی

نایب رئیس شورای ملی زعفران مطرح کرد؛ پیش بینی کاهش تولید زعفران به دلیل خشکسالی

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به شرایط بارش، خشکسالی و کم آبی پیش بینی می شود که تولید زعفران نسبت به سال قبل کاهش یابد.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۶ میلیون تومان بوده که نسبت به یک ماه اخیر تغییری نداشته است.

حداکثر قیمت هر کیلو زعفران ۱۶ میلیون تومان

میری حداقل قیمت هر مثقال زعفران را ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۸۵ هزار تومان در بازار اعلام کرد.

او افزود: بنابر آمار ۴ ماهه گمرک ۶۶ تن و ۵۱۷ کیلو زعفران با ارزش بالغ بر حدود ۳۳ میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی نسبت به سال قبل ۱۷ درصد رشد را نشان می دهد چرا که سال گذشته نرخ پایه گمرکی ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار بود، در حالی که امسال نرخ پایه گمرکی بین ۳۷۷ تا ۵۶۵ دلار رسیده است.

میری با اشاره به اینکه پیک صادرات زعفران از آبان تا بهمن است، بیان کرد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا فصل برداشت باقی نمانده، از این رو صادرات تغییری نخواهد داشت.

ضرورت اعلام هر چه سریع تر قیمت تضمینی زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر اعلام هر چه سریع تر قیمت خرید تضمینی زعفران از کشاورز بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و متولیان امر، قیمت تضمینی زعفران را باید هر چه سریع تر اعلام کنند؛ چرا که به رغم افزایش چند برابری قیمت تمامی کالاها و خدمات، نرخ زعفران نسبت به سال ۹۸ تغییر محسوسی نداشته که این امر موجب نارضایتی و بلاتکلیفی کشاورزان شده است.

او با اشاره به آغاز فصل برداشت از ۱۵ مهر در کشور گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و عدم صرفه اقتصادی قیمت های فعلی زعفران انتظار می رود که وزارت جهاد هر چه سریع تر قیمت تضمینی را اعلام کند تا کشاورز نسبت به مقدمات برداشت دلگرم شود. به عنوان مثال کشاورز بابت جداسازی یک کیلو زعفران رقمی حدود ۴ میلیون تومان و جمع کردن آن از روی زمین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان باید بپردازد که با احتساب سایر هزینه ها و متوسط برداشت ۳.۵ کیلو در هکتار و زحمت یکساله روی زمین، عایدی چندانی ندارد.

امکان افزایش متوسط عملکرد در هکتار وجود دارد

میری ادامه داد: از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا داریم که هر چه سریع تر قیمت تضمینی زعفران را اعلام کند؛ چرا که در شرایط فعلی کشاورزان در سختی هستند و به سبب کشت محصول کاری از دستشان بر نمی آید، در حالی که با اعلام قیمت منطقی و دلگرمی کشاورزان به کاشت امکان افزایش متوسط عملکرد در هکتار وجود دارد که این امر در میزان تولید تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول درباره تاثیر کم بارشی و کمبود آب در میزان تولید زعفران بیان کرد: با توجه به شرایط بارش، خشکسالی و کم آبی پیش بینی می شود که تولید نسبت به سال قبل کاهش یابد اما درصدی نمی توان اعلام کرد. بنابر نقل قول های مختلف تولید زعفران در سال گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن بوده است.

میری در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه کمتر از یک ماه تا فصل برداشت زمان باقی است، نگاه کشاورز به دولت است که امیدواریم هر چه سریع تر قیمت تضمینی اعلام شود تا با تاخیر در اعلام نرخ، تولید این محصول استراتژیک و در نهایت صادرات و اشتغالزایی در کشور دچار چالش نشود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا