کد خبر: 280703176625
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنمعاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو مطرح کرد:

لزوم همکاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه و مپنا برای حل مسئله زیرساخت‌های صنعت

سمیه خلوصی، عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در جریان بازدید از صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه گفت: اتفاقاتی که طی این سال‌ها در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه افتاده اتفاقاتی مبارک و بسیار خوب است که امیدواریم شاهد ادامه یافتن، رشد و توسعه آن‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار فولاد، وی با بیان اینکه در بررسی‌های صورت‌گرفته، برخی از شرکت‌های خارجی برای توسعه زیست‌بوم فناوری همانند فولاد مبارکه فعالیت دارند، اظهار کرد: در این زمینه پیشنهاد ما این است که از افراد خبره در این زمینه استفاده شود و تنها به شرکت‌های دانش‌بنیان همکار با فولاد مبارکه بسنده نشود، بلکه حتی می‌توان به‌صورت شخص‌محور، کسانی را که در حوزه فولاد در سراسر کشور فعالیت داشته‌اند به کار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با تأکید بر اینکه زیرساخت و بازار دو چالش اصلی در صنعت کشور و به‌ویژه شرکت‌های فولادی و صنایع معدنی است، تصریح کرد: فولاد مبارکه در اولویت‌های خود، مقوله زنجیره تأمین را دارد و بر روی این امر سرمایه‌گذاری کرده؛ درحالی‌که تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند برای مثال ذخیره‌سازی گاز را برای واحدهای گندله‌سازی انجام دهد و باید در این زمینه نیز ورود کرد؛ چراکه بسیاری از صنایع می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن صنعت در کشور و لزوم سرمایه‌گذاری در فناوری و نوآوری گفت: در این راستا پیشنهاد می‌دهم صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر مپنا در حوزه زیرساخت‌ها همکاری داشته باشند و پروژه‌های مشترکی را برای حل مسئله صنعت اجرا کنند.

خلوصی با اشاره بر عدم مشارکت سایر شرکت‌ها در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز گفت: باید شرایطی ایجاد شود که صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بتواند به مابقی شرکت‌ها خدمات دهد، چراکه چندمدیریتی به این صندوق آسیب می‌زند.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: باید مدل کارگزاری در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه پیاده شود و سازمان ایمیدرو نیز در این زمینه آماده همکاری است.

ایمیدرو از صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه حمایت می‌کند

سمیه خلوصی در جمع خبرنگاران نیز گفت: از اقداماتی که در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه انجام شده بسیار خوشحال شدم و خوشبختانه برخی از سرمایه‌گذاری‌هایی صورت‌گرفته به تولید رسیده است.

این امر نتیجه ماهیت اصلی MSTID FUND است که با برنامه‌ریزی و سازماندهی خوب اتفاق افتاده و امیدوارم ادامه‌دار باشد. راهبرد توسعه فناوری یکی از اصلی‌ترین راهبردهای ایمیدرو است و MSTID FUND نیز از شرکت‌های توانمند در این حوزه است که حتماً تحت حمایت سازمان ایمیدرو قرار خواهد گرفت تا بتواند به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ فناوری و نوآوری در معدن و صنایع معدنی باقی بماند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه مطرح کرد:
سرمایه‌گذاری ۹۷۸ میلیارد تومانی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در ۴۳ شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه نیز در بازدید معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو از صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه گفت: ما حدود ۷۰۰ طرح فناورانه را بررسی و هم‌اکنون در ۳۹ طرح فناورانه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که بسیاری از این طرح‌ها با حضور در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته و ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد؛ ازاین‌رو با ۱۶ دانشگاه کشور ارتباط مستمر داریم.

یحیی پالیزدار اظهار کرد: نهادسازی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه نوآوری در فولاد مبارکه از ۵ سال گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در فولاد مبارکه دارای بازیگران زیادی است، ابراز کرد: شرکت‌های تولیدی مانند فولاد سنگان، فولاد هرمزگان و شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، امور مهندسی فولاد مبارکه و شرکت‌های پشتیبانی تولید مانند ایریسا از بازیگران فناوری و نوآوری فولاد مبارکه هستند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دیگر بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری فولاد مبارکه هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات صورت‌گرفته به این نتیجه رسیدیم که زنجیره زیست‌فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیازمند تأمین منابع است، گفت: از سال ۹۹ قرار شد mstid تبدیل به توسعه‌دهنده فناوری شود، ولی حرکت ما به سمت تبدیل شدن به صندوق پژوهش و نوآوری فولاد مبارکه بسیار زود انجام گرفت.

پالیزدار تصریح کرد: تحول دیجیتال، پایداری و اقتصاد چرخشی از محورهای سرمایه‌گذاری ماست که این حرکت همراه با در نظر گرفتن مگاترندهای صنعت فولاد لحاظ می‌شود.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه تأکید کرد: ما با شناسایی خلأهای فناوری در تلاش هستیم تا با درگیر کردن شرکت‌های معدنی، مهندسی و سایر ذی‌نفعان این حوزه، به تکمیل تکنولوژی‌هایی که به دنبال دست‌یابی به آن‌ها هستیم مبادرت کنیم و در مرحله بعد، این هماهنگی با همه دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و سایر اثرگذاران در زیست‌بومی نیز انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ما حدود ۷۰۰ طرح فناورانه را بررسی و هم‌اکنون در ۳۹ طرح فناورانه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که بسیاری از این طرح‌ها با حضور در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است.

پالیزدار با بیان اینکه این طرح‌ها در رویدادی تحت عنوان «فولادی‌شو» در قالب برنامه‌های دوروزه و پیش‌رویدادهای چندروزه با حضور شرکت‌های فناور استان‌ها استخراج می‌شود، گفت: تاکنون این رویداد در ۹ استان تهران، البرز، خراسان رضوی، سمنان، زنجان، هرمزگان، اصفهان، فارس آذربایجان شرقی برگزار شده و در روزهای ۸ و ۹ آبان ماه نیز در اراک برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما بیشتر دستاوردهای خود را با حداقل سه دانشگاه به اشتراک می‌گذاریم و آن‌ها را با اساتید دانشگاه از نظر فناوری چک می‌کنیم. ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها در دستور کار جدی ماست و ازاین‌رو با ۱۶ دانشگاه کشور ارتباط مستمر داریم.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه درباره «مسیر زاینده» اظهار کرد: این رویداد اسفندماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد و در آن زمان ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور وجود داشت که از این تعداد با ۴۰۰ شرکت ارتباط برقرار کردیم و بیش از ۱۵۰۰ عضو این شرکت‌ها در قالب یک برنامه سه‌روزه با زیست‌بوم فناوری فولاد مبارکه آشنا شدند.

وی توضیح داد: هم‌اکنون رویدادی به نام «تکنوتور» در سراسر کشور و شرکت‌های فولادی در حال برگزاری است که شرکت‌های سرمایه‌پذیر ما دستاوردهای خود را برای افزایش همکاری‌ها ارائه می‌کنند.

پالیزدار گفت: امروز سرمایه‌گذاری‌های متنوعی در بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی صنعت فولاد در حال انجام است که هرکدام از این‌ها در مراحل مختلفی هستند تا به نتیجه لازم برسند. این سرمایه‌گذاری‌ها در بسیاری از استان‌های کشور در حال انجام است که در آینده نزدیک تعدادی از استان‌ها به آن اضافه می‌شوند.

وی افزود: ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها یکی دیگر از دستاوردها و فعالیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه است که به‌زودی تعداد آن‌ها در کشور به ۷ واحد می‌رسد که این اتفاق منجر به تحریک عرضه در اکوسیستم علمی کشور می‌شود. علاوه بر این، ‌چنین ارتباطاتی باعث اعطای گرنت‌ها به پایان‌نامه‌های دانشجویی شده است.

۶۸ میلیارد تومان گرنت در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه مصوب شده است

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۸ میلیارد تومان گرنت مصوب کرده‌ایم، به ۱۵ دانشگاه حدود ۳۵ میلیارد تومان گرنت داده‌ایم و برای مثال دانشگاه صنعتی اصفهان تاکنون ۱۶ میلیارد تومان گرنت گرفته و خروجی آن ۱۸۰ پایان‌نامه است.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت زیست‌بوم نوآوری نیز به خاطر محدودیت‌های موجود در کشور در دستور کار قرار گرفته که شامل پروژه‌های مختلفی در برخی استان‌های کشور است و بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق معافیت‌های مالیاتی گرفته می‌شود.

پالیزدار تصریح کرد: باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود که هرجا خلق ارزش انجام می‌شود باید سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های صورت‌گرفته در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه می‌توان به همه شرکت‌های فولادی کشور تسری یابد، افزود: ما آمادگی واگذاری سهام خود به شرکت‌های صنعتی و معدنی را داریم.

به گفته مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه این صندوق تاکنون حدود ۹۷۸ میلیارد تومان در ۴۳ شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده است. از این تعداد ۱۸ شرکت در سال ۱۴۰۱، ۲۲ شرکت در سال ۱۴۰۲ و ۳ شرکت نیز در سال ۱۴۰۳ بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا