کد خبر: 06100062625
اخبار شرکت ها

مالیات بر صادرات به پتروشیمی پارس تعلق نمی گیرد

مدیرعامل پتروشیمی پارس گفت: از برنامه‌های ما این است که استایرن‌منومر را بتوانیم توسعه دهیم. لازمه آن هم این است که یک واحد اتیل بنزن و یک واحد استایرن‌منومر دیگری تقریبا با همین ظرفیت که برنامه‌های اولیه آن انجام شده است، ایجاد کنیم.

در حاشیه مجمع عادی بطور فوق العاده شرکت پتروشیمی پارس، مسعود حسنی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس در خصوص بحث طرح‌های توسعه شرکت اظهار کرد: ما دو برنامه برای توسعه شرکت داریم که مصوبات هیئت مدیره پارس و هلدینگ خلیج فارس را گرفته‌ایم. Npc هم با این طرح‌های توسعه موافق است. همه کار‌ها تقریبا انجام شده، بحث لایسنسور و بحث گرفتن زمین را در عسلویه منطقه ویژه پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: پروژه ما این است که، شرکت پتروشیمی پارس پروپان و بوتان تولید و به شکل خام صادر می‌کند. از همین رو در آینده برنامه ما این است که این پروپان را در واحد PDH تبدیل به پروپیلن به ظرفیت حدود ۶۰۰ هزار تن در سال کنیم و یک بخش عمده‌ای از این پروپیلن را تبدیل به پلی‌پرو‌پیلن کنیم و حدود ۱۰۰ هزار تن از این را در اختیار Npc قرار دهیم که بتواند به بقیه شرکت‌های زیرمجموعه خود واگذار کند و آن‌ها بتوانند محصولات دیگری از پروپیلن تولید کنند.

مدیرعامل پتروشیمی پارس ادامه داد: این پروژه نزدیک به کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن صرف شده و زمان اجرای آن ۳ سال طول خواهد کشید و به محض اینکه زمین به ما واگذار شود کار تصحیح زمین و محوطه سازی و … را شروع خواهیم کرد به موازات آن بقیه کار‌ها را هم پیش می‌بریم. از نظر منابع هم مشکل خاصی نداریم شرکت پتروشیمی پارس شرکت معتبری است، از نظر مادی و مالی منابع لازم را از جهات مختلف و اشکال مختلف می‌تواند تامین و تهیه کند.

این پروژه بعد از ۸ سال، که ۳ سال اجرای آن طول خواهد کشید و بعد از ۵ سال که تولید آن هم انجام شد، سرمایه آن بازیافت می‌شود، FS خوبی هم برای آن دیده شده است، اگر مشکلاتی پیش نیاید این پروژه بعد از ۸ سال سرمایه‌گذاری اولیه خود را بازیافت خواهد برد.

صادرات استایرن منومر قطع شده است

وی درباره موضوع مالیات روی صادرات شرکت بیان کرد: از تیرماه سال گذشته ما صادرات استایرن‌منومر را قطع کرده‌ایم، دلیل آن این است که از یک طرف وزرات صمت به بعضی از صنایع پلی استایرن، رنگ و رزین و … مجوز داده است، از طرف دیگر Npc و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بعضی از شرکت‌ها مجوز داده است، یعنی کل ۶۰۰ هزار تن تولید استایرن‌منومر که ما در سال داریم در شرایط بسیار ایده‌آل که کاتالیست‌های مان هم نو باشد، تمام این را صنایع داخلی مصرف می‌کنند. از تیر ماه سال ۱۳۹۹ ما دیگر صادرات استایرن‌مان قطع شد و تمام فروش ما داخلی است.

مالیات بر صادرات به پتروشیمی پارس تعلق نمی گیرد

حسنی درخصوص اینکه در حال حاضر هیچ محصولی از شرکت صادر نمی‌شود و این مالیات بر صادرات چقدر سود شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: پروپیلن و بوتان صادر می‌شود. اعتقاد ما این است که به ما تعلق نمی‌گیرد. باور ما این است که بر مبنای قانون این مالیات که اخیرا راجع به آن صحبت شده، به ما برای فروش LPG تعلق نمی‌گیرد و زمانی که ساخت واحد PDH ما تمام، اجرا و راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد، قسمت اعظم پروپان ما در آنجا رفته و در آنجا مصرف می‌شود، لذا دیگر نیازی به صادرات آن نداریم.

پلی پروپیلن هم که تولید شود داخل خود کشور خیلی مصرف دارد. پروپیلن ۱۰۰ هزار تن هم مشتری خیلی زیادی دارد و از همین الان هم Npc مشتریان پایین دست خود را دیده و مورد استفاده آن ۱۰۰ هزار تنی که ما اجازه داده‌ایم که بقیه استفاده کنند برای آن هم مشتری است و مشکلی نیست.

وی در خصوص توسعه دیگر شرکت پتروشیمی پارس توضیح داد: طرح توسعه دیگر ما که هنوز مصوبات اصلی آن را نگرفته‌ایم، یکبار هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس برده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم ۱۰۰ درصد مصوبه آن را بگیریم، بحث توسعه واحد استایرن مان است.

ما تنها تولید کننده استایرن‌منومر در کشور هستیم و این ۶۰۰ هزار تن باتوجه به اینکه بعضی از تاسیساتی که در پارک استایرن در عسلویه در حال احداث است و احداث خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید، اگر قرار باشد که توسعه صنایع پایین دستی دیگر هم به همین شکل باشد حتی اگر چیزی هم به مصوباتی که وزرات صمت و Npc داده‌اند اضافه نشود، باز هم ما چیزی حدود ۳۰۰ هزار تن استایرن در آینده کم خواهیم داشت.

مدیرعامل پتروشیمی پارس ادامه داد: بنابراین یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که استایرن‌منومر را بتوانیم توسعه دهیم. لازمه آن هم این است که یک واحد اتیل بنزن و یک واحد استایرن‌منومر دیگری تقریبا با همین ظرفیت که برنامه‌های اولیه آن انجام شده است، ایجاد کنیم.

تنها مسئله‌ای که برای آن داریم مسئله سرمایه نیست، چون هم زمین زیادی لازم ندارد. درحال حاضر واحد PDH شرکت حدودا ۲۵ هکتار زمین لازم دارد. اما طرح واحد اتیل بنزن و استایرن منومر زمین خیلی زیادی لازم ندارد.

وی تاکید کرد: ما با واحد استایرن بیشتر آشنا هستیم، چون ما تجربه بهره‌برداری حدود ۱۲ سال حداقل از واحد استایرن‌منومر را داریم و چون این تجربه را داریم و همکاران خودمان در احداث و راه‌اندازی و بهره‌برداری، تجربه این کار را دارند، لذا احداث واحد جدید دیگر نیازی به لایسنس جدید نخواهد داشت و همین را تکرار خواهیم کرد.

حسنی افزود: تنها مسئله آن یکی مصوباتی است که باید در آینده اخذ کنیم که حتما همه مصوبات آن را می‌دهند، چون صنایع پایین دستی به آن خیلی احتیاج دارند.

تنها مشکل ما بنزن است. بنزن برای اتیلن که می‌دانید در مملکت ما خیلی زیاد است، الان ما مازاد اتیلن داریم، همانطور که مازاد اتان هم داریم. پس از لحاظ اتیلن ما مشکلی نداریم، بنزن مقوله‌ای است که باید انشاالله سعی کنیم که از منابع داخلی و اگر در شرایطی نتوانستیم، نیازمان را برای واحد جدید استایرن‌منومر بتوانیم بنزن آن را از خارج از کشور وارد کنیم. هنوز روی منابع داخلی بیشتر تمرکز داریم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس درخصوص نرخ‌های فروش LPG کمتر از نرخ‌های مشابه آرامکو بیان کرد: بستگی به شرایط، مشتری، تحریم‌ها، کشتی‌ها و خیلی پارامتر‌های متعددی دارد. ولی شرکت تجارت صنعت از طرف هلدینگ خلیج فارس که کارگزار ما برای فروش LPG است بسیار خوب عمل کرده است. هرچه بیشتر می‌گذرد شرایط تحریم سخت‌تر می‌شود و فشار‌ها بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: ما LPG تولید می‌کنیم، بندر امام و بیدبلند خلیج فارس هم LPG تولید می‌کنند. این‌ها با همدیگر جلسات متعددی برگزار کرده‌اند، یک سری از ریسک‌ها را هم پذیرفته‌اند و تمام آن محصولی که تابحال فروخته‌اند پول آن برگشته است. هیچ محصول LPG را تجارت و صنعت برای ما نفروخته است که بگوییم پول‌مان هنوز دست خارجی‌ها مانده است و دست خریدار مانده است.

همه آن پول برگشته است و ما در سال تعهد ارزی بیشتر از آن چیزی که متعهد بوده‌ایم برگردانده‌ایم. یکی ممکن است سوال کند بگوید که چطور ممکن است بیشتر از آن تعهد ارز برگردانده باشید؟ بله ما سال قبل مقداری روی آب داشته‌ایم، آن‌ها را فروخته‌ایم یعنی ارزی را که وارد کرده‌ایم از آن تعهد‌مان هم حتی بیشتر بوده است.

حسنی گفت: ارزی که ما در سامانه نیما می‌فروشیم، حداقل ۵-۶ هزار تومان کمتر از قیمت بازار است. مثلا نزدیک ۷۰۰ میلیون دلار در عرض یک سال ارز وارد کرده‌اند و فروختن آن در سامانه نیما با قیمت ارزان‌تر از بازار آزاد کمک بزرگی به آورده ارز کشورمان می‌کند.

در ادامه امیری، مدیرمالی شرکت درباره برنامه افزیش سرمایه شرکت توضیح داد: گزارش‌ افزایش سرمایه را به سازمان فرستاده‌ایم و فکر می‌کنم در روز‌های آینده گزارش را به ما بدهند.

وی درباره محل تامین منابع مالی پروژه‌ها توضیح داد: تا زمانی که نهایی نشود که نمی‌شود گفت، ولی آن چیزی که هست ما از تسهیلات بانکی به راحتی می‌توانیم استفاده کنیم و هم بانک‌های داخلی و بانک‌های داخلی که خارج از کشور هستند از آن‌ها می‌توانیم تسهیلات بگیریم. در بازار سرمایه برای تامین مالی برنامه داریم، جریان نقدی شرکت هم مثبت است و از آن‌ها هم می‌توانیم استفاده کنیم.

حسنی گفت: اخیرا هلدینگ خلیج فارس ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از بانک‌های داخلی توانست برای پروژه‌های خود اعتبار بگیرد.

یعنی باتوجه به درآمد‌های پتروشیمی پارس و باتوجه به نقدینگی پتروشیمی پارس بانک‌های داخلی خیلی مایل هستند که با ما کار کنند و خلاف گذشته و قدیم که ما به سراغ بانک‌ها می‌رفتیم، الان مدیران بانک‌ها به سراغ ما می‌آیند و جلسات متعددی داشته‌ایم و اعلام آمادگی کرده‌اند که نهایت همکاری را با ما داشته باشند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا