کد خبر: 22050041947
تولید و بازرگانیصنعت و معدن

مدیرعامل گروه صنعتی سیدی: پیشنهاد تشکیل  اتحادیـه سازندگان ماشین‌آلات قطعات بتنی

مدیرعامل گروه صنعتی سیدی پیشنهاد داد برای نظارت بیشتر، ساماندهی و رفع مشکلات این صنعت، اتحادیه یا گروه سازندگان ماشین‌آلات قطعات بتنی در کشور تشکیل شود.

سینا سیدی درباره میزان وابستگی این صنعت به واردات گفت: در سالهای گذشته تمام توان خود را به کار برده‌ایم تا کلیه مراحل تولید به صورت داخلی انجام شود. با توجه به اینکه بعضی از مواد اولیه غالبا خارجی‌اند چاره‌ای جز استفاده از آنها نداریم. البته ما مواد خام را تهیه و پس از فرایند برش و آماده‌سازی، قطعات آنها را به صورت دستگاه‌های بسیار زیبا به بازار ارائه می‌کنیم.

این دستگاه‌ها عموما اروپایی بوده‌اند و در گذشته آلمان شرقی تولیدکننده اصلی ماشین‌آلات بوده است و امروزه کشورهایی مانند چین، ترکیه، آمریکای جنوبی، ایتالیا و اخیرا هند نیز به جرگه تولیدکنندگان این ماشین‌آلات اضافه شده‌ است.

ما از سال ۱۳۹۵ کار ساخت را به صورت طراحی‌های جدید شروع کرده‌ایم تا بتوانیم در زمینه تولید، حرفه‌ای عمل کنیم . به روز کردن طراحی‌ها و ساخت ماشین‌آلات بزرگترین کار گروه صنعتی سیدی تبریز بوده است.

سینا سیدی درباره کیفیت محصولات داخلی گفت: امروزه به علت گرانی سیمان و فلزات قابل استفاده در ساخت ماشین‌آلات، تولیدکننده مجبور به تهیه مواد اولیه با قیمت بالا بوده و همچنین مصرف‌کنندگان در چنین شرایطی با کمبود مواجه می‌شوند؛ لذا احتمال این وجود داشته که گاهی بعضی از تولیدکنندگان به صورت دقیق و با کیفیت کار را انجام نداده و این مساله یقینا در تولید محصولات تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال سیمان و بلوک بی‌کیفیت، ساختمان بی‌کیفیت را رقم خواهد زد .

ما امروزه می‌توانیم به صورت خاص ادعا کنیم که توانسته‌ایم طراحی‌های دستگاه‌ها را تغییر دهیم. بیشتر قسمت‌های ماشین‌آلات تغییر پیدا کرده است و با توجه به سبک‌سازی ماشین‌آلات و تغییر در سیستم برقی توانسته‌ایم این دستگاه‌ها را در مناطق دور و محروم کشور نیز ارائه دهیم تا جوانان کشور بتوانند در تولید بلوک‌های سبک و سایر محصولات ازماشین‌آلات ما استفاده کنند.

او با اشاره به سابقه تولید در دنیا عنوان کرد: سابقه تولید کلیه ماشین‌آلات بتنی خارجی بوده و به مرور و گذشت زمان تغییرات اساسی پیدا کرده‌اند.

ما امروزه مواد خام کارخانه‌ای را به صورت دقیق به دستگاه‌های پیشرفته تبدیل می‌کنیم که قابل رقابت با رقبای خارجی بوده و قابلیت صادرات هم پیدا کنند.

سیدی از مشکلات پیش روی این صنعت گفت: تولیدات ما در قسمت طراحی و ساخت خیلی جلوتر از بعضی کشورهای تولیدکننده است و چون در کشور ما قیمت مواد اولیه نوسان داشته و قیمت آن به نرخ ارز و اتفاقات سیاسی متصل بوده به همین دلیل تولیدکننده نمی‌تواند آینده خوبی را برای پیشرفت خود ترسیم کند.

 ما در کشور سالهاست که درگیر تحریم هستیم و صنعت کشور ما دچار ضعف و کندی شده است. در تمام دنیا صنعت ساختمان پیشرو و جلودار بسیاری از صنایع دیگر است؛ لذا در صورت کندی و یا خلل در پیشرفت این صنعت به سایر صنایع هم لطمه وارد می‌شود.

او با ابراز تاسف از نبود استاندارد اینگونه ماشین‌آلات اظهار کرد: متاسفانه در ساخت ماشین‌آلات قطعات بتنی، هیچ‌گونه استانداردی تعریف نشده که بتواند نظارت دقیقی در تولید داشته باشد و همچنین تولیدکنندگان ماشین‌آلات بتنی مثل بلوک‌زن، جدول‌زن و سنگ‌فرش‌های خیابانی، اتحادیه یا صنف جداگانه‌ای ندارند و پیشنهاد می‌دهم که صنف یا اتحادیه یا گروه سازندگان ماشین‌آلات قطعات بتنی در ایران را تشکیل بدهیم.

در تولید محصولات بتنی می‌توان گفت که استانداردهای لازم وجود داشته و تولیدکنندگان موظف به رعایت این استانداردها بوده و محصولات باکیفیت و شاید گران‌تری را به بازار ارائه می‌کنند؛ اما در کنار این تولیدکنندگان موثر، تولیدکنندگان جز، که نظارت دقیقی روی آنها نیست بدون استاندارد و بدون کیفیت لازم کارکرده و شاید محصول ارزان‌تری نیز به بازار ارائه می‌کنند.

متاسفانه چون بازار تولید محصولات بتنی گسترده است لذا کنترل دقیق آن از سوی نهادهای نظارتی کمتر بوده و این مساله دچار دوگانگی فروش و نوسان قیمت شده.

او از اقدامات گروه صنعتی سیدی تعمیر و راه‌اندازی ماشین‌آلات بلااستفاده نام برد و گفت: واردات ماشین‌آلات قطعات بتنی در سالهای ۹۲ و قبل از آن نه تنها ارز را از کشور خارج می‌کرد بلکه امروزه کلیه این ماشین‌آلات بدون ارائه خدمات و قطعات مانده بسیاری بلااستفاده شده است.

گرانی مواد اولیه و نوسانات ارز

گروه صنعتی سیدی در سالهای گذشته با تعمیر و راه‌اندازی این‌گونه خطوط به تولید کشور نیز کمک شایانی کرده است.کمک به شهرداری‌ها و سازمان‌های عمران و کمک به تهیه ماشین‌آلات از سوی دهیاری‌ها حائز اهمیت بوده و به نوسازی کشور کمک کرده است.

گرانی مواد اولیه و نوسانات ارز در سالهای گذشته نفس تولیدکنندگان را گرفته و نبود برنامه‌ریزی دولت و حمایت نکردن از کسب و کارهای کوچک ولی موثر در صنعت کشور باعث شده تا بسیاری از این کسب و کارها و تولیدکنندگان با ورشکست شدن و تعطیلی کسب و کار خود به فکر مهاجرت و یا تغییر شغل بیفتند.

وام‌های بدون برنامه به اشخاص بی‌ربط به تولید با سودهای کلان فقط به نفع بانک‌ها و دلالان بوده که توانسته‌اند بدون تزریق سرمایه به صنعت و تولید سود شخصی خود افزایش دهند .همچنین عدم مدیریت این وام‌ها در صنایع کوچک باعث پول‌درمانی کوتاه‌مدت شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا