کد خبر: 19080054285
صنعت و معدن

مدیرکل صنایع نساجی: محدودیتی برای تامین مواد اولیه از محل واردات نداریم

طبق گفته مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی افزایش قیمت‌های پوشاک زمستانی عمدتاً ناشی از افزایش قیمت جهانی مواد اولیه ابتدای زنجیره تولید، نرخ ارز و نیز هزینه های سربار تولید است و محدودیتی برای تامین مواداولیه از محل واردات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، اخیرا عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از افزایش میانگین ۴۰ درصدی قیمت پوشاک زمستانی خبر داد و گفت که افزایش قیمت در پارچه‌هایی که مواد اولیه داخلی دارند بیشتر بوده و علت این وضعیت تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه محدودیت واردات برخی از این مواد است، تا جایی که برخی مواد اولیه تولید داخل افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

البته به گفته او علاوه بر محدودیت واردات مواد اولیه داخلی، در زمینه واردات نخ و پنبه رانت و انحصارهای عجیب و غریب وجود دارد که دلیل دیگر افزایش قیمت بیشتر مواد اولیه داخلی از خارجی است.

به دبنال انتشار این خبر افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی به ایسنا توضیحاتی ارائه کرده است.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر واردات پنبه دارای محدودیت خاصی نیست و مرجع بررسی ثبت سفارشات مربوطه نیز وزارت جهادکشاورزی است. همچنین واردات الیاف یاد شده در شش ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۳۶ هزارتن و تقریباً معادل با مدت مشابه سال قبل بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مهمترین مواد اولیه زنجیره نساجی و پوشاک پنبه و پلی استر است، تصریح کرده که افزایش قیمت جهانی پنبه از حدود ۱.۶۰ دلار در سال گذشته به حدود ۲.۶۰ دلار درسال جاری و افزایش قیمت پایه عرضه چیپس پلی اتیلن ترفتالات نساجی در بورس کالا از حدود ۱۴ هزار تومان در مهرماه سال گذشته به حدود ۲۴ هزار تومان در مهر ماه سال جاری، از دلایل رشد قیمت انواع نخ است.

او در ادامه از تولید داخلی مناسب نخ‌های سیستم پنبه ای به میزان حدود ۲۸۰ هزار تن در سال خبر داده و گفته که مدیریت واردات این محصول با رویکرد تنظیم‌گری در طول زنجیره تولید و در چارچوب قواعد و ضوابط ابلاغی صورت می‌گیرد.

بدین ترتیب ضوابط ابلاغی محدودیتی را برای واردات آن فراهم نکرده، به طوریکه میزان واردات نخ های مذکور در شش ماهه اول سالجاری با ۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

بنابراین طبق گفته‌های این مقام مسئول توان تولید مناسب بخش عمده مواداولیه در صنایع نساجی در کشور وجود دارد، هیچگونه محدودیتی برای تامین مواداولیه از محل واردات وجود ندارد و موضوع افزایش قیمت‌ها، عمدتاً ناشی از افزایش قیمت جهانی مواد اولیه ابتدای زنجیره تولید، نرخ ارز و نیز هزینه های سربار تولید بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا