کد خبر: 01090056837
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانی

مدیر شرکت گلتاش: شکاف عمیقی بین بخش‎های بالادستی و پایین‎دستی وجود دارد

کارشناسان معتقدند صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با وجود همه مشکلات به وجود آمده برای تولید در سال‎های اخیر و تحریم‎ها، با کمترین دشواری مواجه شد؛ به طوری که بازار هیچ‎گاه از محصولات تولیدی خالی نشد و درباره کمبود این لوازم هیچ نگرانی به وجود نیامد.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

تحریم ‎ها هرچند مشکلات متعددی برای صنایع کشورمان ایجاد کرد، اما برخی فعالان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از این تهدید فرصتی ساختند تا از شدت مشکلات بکاهند. این موضوع بهانه ‎ای شد تا با توفیق افشارنژاد مدیر شرکت گلتاش (تولیدکننده مواد و محصولات شوینده و پاک کننده بهداشتی و آرایشی و مواد صنعتی مرتبط) به گفت‎وگو بنشینیم که در ادامه شرح آن می‎آید:

محصولات شوینده ایرانی تا چه حد توان رقابت با سایر تولیدکنندگان مطرح جهانی را دارند؟

پشتکار و دانش تولیدکنندگان داخلی محصولات شوینده طی سال‎های اخیر و حضور پررنگ محصولات شوینده با برندهای ایرانی از جمله صابون، مایع و فوم دستشویی، شامپو و … نشان‎دهنده کیفیت قابل قبول و در حد محصولات مطرح جهانی این محصولات بوده و استقبال مصرف‎کنندگان از محصولات داخلی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

گلتاش

همچنین در برخی گروه محصولات شوینده،  تولیدات داخلی در کنار قیمت مناسب، کیفیتی به مراتب بالاتر از برخی برندهای جهانی را دارا هستند.

بازار هدف شما به عنوان یک صادرکننده نمونه کدام کشورها بوده است؟

صادرات شرکت گلتاش عمدتا به بازارهای مختلف از جمله کشورهای آسیایی و حوزه CIS انجام شده و مذاکرات برای حضور در کشورهای شرق آسیا و آفریقا در حال انجام است که به زودی به نتیجه نهایی خواهد رسید.

انتظار شما از دولت سیزدهم در زمینه حمایت از صادرات محصولات شوینده و بهداشتی چیست؟

عمده ترین مشکل ما این است که به دلیل چالش‎ها و موانعی که بر سر راه دیپلماسی اقتصادی کشور به وجود آمده ، شرایط مطلوبی برای صادرات فراهم نشده است. انتظار است دولت سیزدهم روابط جهانی و روابط منطقه‎ای کشور ما با سایر کشورها را تقویت کند.

چه کمبودهایی در زمینه تولید صنایع شوینده در کشور وجود دارد که امکان توسعه این محصولات را از تولیدکنندگان سلب کرده است؟

برخی به اشتباه تصور می‎کنند که بخش تولید کشور با مشکلات زیادی مواجه است اما ما در بخش تولید مشکلی نداریم. در واقع کمبود جدی در تولید مواد شوینده نداشته و در صورت تامین مواد اولیه تولیدات خود را افزایش و توسعه خواهیم داد.

آیا مصرف‎کنندگان ایرانی در سال‎های اخیر به قدری به تولیدات ایرانی اعتماد کرده‎اند که بازار محصولات وارداتی و قاچاق تحت تاثیر قرار بگیرد؟

رفتار مصرف‎کننده، برآیند مجموعه‎ای از مولفه‎های مختلف است و برای این که مردم به سمت کالاهای ایرانی رغبت نشان دهند، باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت که مهم‎ترین آن‎ها نسبت کیفیت و قیمت است. چنانچه به سمت کیفی‎سازی تولیدات داخلی برویم، نیاز مستقیم به قوانین و مقررات محدودسازی واردات نخواهیم داشت، چرا که در این شرایط تقاضا برای کالای خارجی کاهش پیدا کرده و واردات به صرفه نخواهد بود. برای مثال در حال حاضر کیفیت بالای محصولات داخلی در برخی گروه‎های کالایی همچون صابون و مایع دستشویی در حدی است که علیرغم وجود محصولات خارجی، تمایل مصرف‎کنندگان به خرید و استفاده از محصولات تولید داخل افزایش یافته است.

صنایع بالادستی طی سال‎های اخیر توانسته‌اند نیاز شما را به مواد اولیه به طور کامل برطرف کرده و آنرا با قیمت‎های مناسب در اختیار شما قرار دهند؟

زنجیره تامین مواد اولیه و چرخش آن در کل زنجیره، با مشکل جدی روبرو است. در حقیقت صنایع بالادستی و پایین‎دستی هر دو دچار مشکلات خاص خود هستند ولی صنایع بالادستی به این دلیل که اکثرا دولتی بوده و از حمایت دولت برخوردار هستند کمتر دچار مشکل می‎شوند. متاسفانه تولیدات صنایع بالادستی به نحو مناسبی در اختیار صنایع تکمیلی پایین دستی قرار نگرفته و در نتیجه شکاف عمیقی بین بخش‎های بالادستی و پایین‎دستی وجود داشته و روز به روز عمیق‎تر می‎ شود.

همچنین به دلیل حساسیت بالای فرمولاسیون محصولات شوینده بهداشت فردی و به منظور جلوگیری از بروز حساسیت، الزامی است مواد اولیه مصرفی دارای بالاترین کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی باشند.

علیرغم تلاش برای تامین کلیه مواد اولیه از داخل متاسفانه به دلیل نبود امکان تولید برخی مواد اولیه مورد نیاز در کشور، ناچار به خرید برخی مواد اولیه از کشورهای خارجی بوده و متناسب با افزایش قیمت ارز هزینه خرید مواد اولیه نیز افزایش می‎یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا