کد خبر: 19119915113
اخبار شرکت ها

مرتضی بانک در برنامه زنده تلویزیونی «در انتهای الوند» خبر داد: منشور گام دوم انقلاب در مناطق آزاد رونمایی می شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مهم‌ترین هدف ما با توجه به پیام مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب، تهیه منشور گام دوم در همه مناطق آزاد کشور بوده است که تا یک ماه دیگر همه مناطق این منشور را خواهند داشت.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک امروز (یکشنبه) هم زمان با دهه مبارک فجر با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «در انتهای الوند» از شبکه دو سیما، از فعالیت ۶۸۰ واحد نوآور و فناور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خبر داد و افزود: فعالیت واحدهای نوآور و فناور در مناطق آزاد گشایش اقتصادی و سرمایه گذاری را به همراه دارد، این ظرفیت تازه ایجاد شده در مناطق آزاد یکی از محورهای اصلی حمایت از جریان تولید و افکار نوپا و سازنده در این مناطق است.

او با تاکید بر اینکه روند حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان با راه اندازی سامانه خدمات پنجره واحد در دولت تدبیر و امید شکل تازه ای به خود گرفت و امروز عمده مراجعات در بخش های مختلف در مناطق آزاد به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می شود گفت: این سامانه یکی از دستاوردهای مهم مناطق آزاد در بخش های نوآورانه است. حرکت مناطق آزاد بر مبنای فعالیت های نوآورانه در راستای توصیه ها و منویات مقام معظم رهبری است که از سال ۱۳۹۲ این حرکت شتاب بیشتری گرفته است این در شرایطی است که تا قبل از دولت تدبیر و امید واحدهای فعال در حوزه فناوری و نوآوری در مناطق آزاد انگشت شمار بودند.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد این در حالی است که این مناطق تنها ۴ درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده اند.

مرتضی بانک افزود: ظرفیت های تازه ای نیز در ایجاد مراکز شتابدهی و فعالیت شرکت های استارتاپی در مناطق آزاد ایجاد شده است که در دو منطقه آزاد انزلی و اروند دو کارخانه فناوری طراحی شده که در آینده نزدیک افتتاح می شوند. هم چنین برج فناوری در جزیره کیش و صندوق فناوری و نوآوری مرکزی در منطقه آزاد ارس به متقاضیان، فعالان و واحدهای تولیدی در مناطق آزاد سرویس های ویژه ای ارائه می دهند.

ایجاد ۸۶ واحد بوم گردی و اقامتگاه های سنتی در مناطق آزاد در دو دوره دولت تدبیر و امید

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور هم چنین در ادامه با اشاره به اینکه در دو دوره دولت تدبیر و امید مجموعا ۸۶ واحد بوم گردی و اقامتگاه های سنتی در مناطق آزاد ایجاد شده است گفت: این اقدام در راستای توسعه گردشگری در این مناطق نقش مهمی را ایفا می کند. فعالیت این واحدها علیرغم اینکه توانسته است فرهنگ و آداب و رسوم بومی منطقه را بشناساند در جذب گردشگر خارجی نیز موفق عمل کرده است.

مرتضی بانک تصریح کرد: ارائه خدمات حمل و نقل و ارائه خدمات اقامتی از جمله امکانات گردشگری در این مناطق آزاد بوده است چراکه باور داریم که مردم تااحساس آرامش و امنیت نکنند، جایی نمی‌روند. ما با سرمایه گذاری‌هایی که در حوزه زیرساختی داشتیم و اقبالی که بخش خصوصی برای ایجاد امکانات هتلینگ در کیش، قشم و انزلی و چابهار نشان داد توانستیم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم. خوشبختانه می‌توانیم با برخی از هتل‌های منطقه رقابت کنیم. طی این مدت مراکز تفریحی فراوانی فراهم شده است.

او افزود: منطقه آزاد قشم زیبایی‌ها و موقعیت بکری دارد و خوشبختانه امکانات خیلی خوبی در این منطقه فراهم شده است.
مشاور رییس جمهور با اشاره به توجه ویژه مناطق آزاد به ایجاد کمپ‌های گردشگری نیز گفت: از هر سرمایه گذار بخش خصوصی استقبال می‌کنیم. امیدواریم که بخش خصوصی ما برای ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی به مناطق آزاد کشور بیایند. ایجاد تور‌های دریایی در شرایط کنونی می‌تواند در مناطق آزاد بسیاری از گردشگران را جذب کند. برای این نوع از گردشگری می‌توانیم از کشتی‌های دریایی استفاده کنیم.

فعالیت‌های فرهنگی در مناطق آزاد ایران

او به فعالیت‌های فرهنگی در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات مهم توجه به حوزه فرهنگی در مناطق آزاد کشور است. ما بدون پیوند با محیط اجتماعی نمی‌توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم.  هر فعالیت اقتصادی باید با پیوند با محیط اجتماعی باشد. از این رو مجموعه پکیج‌هایی را برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی کردیم تا محیط زندگی را برای روستایی‌ها بهتر کنیم.

مشاور رییس جمهور با اشاره به برگزاری سمینارها، جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی در مناطق آزاد گفت: در حوزه ترویج فرهنگ قرآن نیز ما برنامه‌های مختلفی داریم. خوشبختانه در مناطق آزاد کشور حدود ۴ هزار و ۳۰۰ قاری قرآن و دو هزار نفر حافظ قرآن وجود دارد.
مرتضی بانک به ایجاد گردشگری اسلامی در مناطقی مثل اروند نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص برگزاری اردو‌های راهیان نور کار‌های زیادی انجام گرفته است. یکی از مرز‌های مهم ما برای پذیرش زائران، مرز شلمچه است، هر ساله بیش از یک و نیم میلیون زائر در مرز شلمچه تردد می کنند که این امکانات توسط منطقه آزاد فراهم شده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تصریح کرد: مهم‌ترین هدف ما با توجه به پیام مقام معظم رهبری، برای گام دوم انقلاب، تهیه منشور گام دوم در همه مناطق آزاد کشور بوده است که تا یک ماه دیگر همه مناطق این منشور را خواهند داشت. این منشور در کیش تهیه شده و از ظرفیت آن برای بکارگیری نیروهای جوان استفاده می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا