کد خبر: 0309954380
فناوری اطلاعات و ارتباطات

مرکز کامپیوتر ایران ؛ قلب IT تهران

امیرعلی امینیان:

عصر اقتصاد: دنیای های تک(High tech) اگرچه دنیایی جدید به شمار می رود، اما این روزها کمتر کسی است که با فناوری اطلاعات و آی تی ارتباطی نداشته باشد. امروز کوچکترین کارهایمان به تکنولوژی های نوین نیازمند شده است و وابستگی بشر به تجهزاتی چون رایانه، لپ تاپ، تبلت، موبایل و …. هر روز افزایش می یابد.مرکز کامپیوتر ایران

هرچند برخی از کارشناسانی که هنوز درگیر سنت ها هستند، استفاده از تکنولوژی را به ضرر جامعه می دانند؛ اما حقیقت ماجرا این است که استفاده مطلوب و هدفمند از تکنولوژی می تواند در بهبود کیفیت زندگی انسان تاثیر شایانی داشته باشد.

بازار آی تی و کامپیوتر یکی از بازارهای جذاب شهرهای مختلف کشور است و در تهران نیز این بازار محل رفت و آمد همه اقشار جامعه به ویژه جوانان است. جوانانی که اثبات کرده اند ذهن خلاقی داشته و می توانند قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنند و نام ایران و ایرانی را در سراسر جهان بر سر زبان ها بیندازند.

تهران نیز به عنوان یکی از اصلی ترین شهرها برای تبادلات و معاملات تجهیزات رایانه ای مجموعه های متعددی برای داد و ستد تجهیزات مرتبط به آی تی دارد که بسیاری از آنان برای علاقه مندان این بخش شناخته شده اند.

این محصولات نوین نیز مانند بسیاری از کالاها چندین بورس تخصصی در سطح شهر را به خود اختصاص داده تا فعالان این بخش در زمان نیاز بتوانند محصولات مورد علاقه خود را به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن از این مراکز تهیه کنند.

گزارش چهارشنبه بازار این هفته عصر اقتصاد به یکی از مشهور ترین بازارهای آی تی در پایتخت اختصاص دارد که حدود ۲۰ سال است فعالیت داشته و توانسته جایگاه ویژه ای در میان علاقه مندان به رایانه برای خود دست و پا کند. مرکز کامپیوتر ایران یکی از مجموعه های بزرگی است که در دل تهران بزرگ سال هاست در خدمت فعالان حوزه تکنولوژی است و خدمات متنوعی در این بخش به مردم و مشتریان ارائه می دهد.

در ابتدای تهیه گزارش از این مجتمع بزرگ به سراغ دفتر هیات مدیره مجتمع می رویم و با راهنمایی خانم شهیدی که به عنوان مسئول دفتر هیات مدیره برخورد خوبی با مراجعه کنندگان دارد، با غلامرضا پاک ضمیر رئیس هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران دیدار می کنیم. در کناروی امیر سلطانی یکی از اعضای هیات مدیره این مرکز نیز حضور دارد که به گفته آقای پاک ضمیر موتور محرک هیات مدیره و همفکر خوبی برای اعضا برای اداره هر چه بهتر امور در مرکز کامپیوتر ایران است.

تاسیس مرکز کامپیوتر ایران

همه کسانی که بیش از دو دهه پیش وارد صنف کامپیوتر شدند می دانند که بازار کامپیوتر رضا قدیمی ترین مرکز خرید کامپیوتر در تهران و به قول رئیس هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران جد بزرگ مراکز خرید کامپیوتر کشور است. جایی که اگرچه ۴۰ مغازه و فروشگاه دارد، اما برای بسیاری از فعالان این صنف دارای احترام و ارزش خاصی است.

در این بین اما بازار کامپیوتر ایران هم یکی از قدیمی ترین مراکز خرید کامپیوتر در تهران محسوب می شود. این مرکز خرید در سال ۷۶ و با نام اولیه پاساژ عالی تاسیس شد و به گفته فروشگاه داران آن در ابتدا برای فروش پوشاک طراحی شده بود. اما چون بازار آی تی در آن سال ها رونق ویژه ای یافته بود، پوشاک جای خود را به رایانه داد و از همان ابتدا این محل به مرکزی برای خرید و فروش رایانه و قطعات جانبی آن تبدیل شد.

در واقع سه مرکز خرید اصلی برای کامپیوتر و لوازم جانبی آن در تهران بیش از سایر مراکز شناخته شده است.پاساژ رضا، پاساژ پایتخت و پاساژ ایران.

از همان ابتدای ورود به این پاساژ بزرگ می توان صدها فروشگاه تخصصی را یافت که انواع کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ و سایر تجهیزاتی که به حوزه آی تی مرتبط است را عرضه می کنند.

این مجتمع در قلب پایتخت و در خیابان ولی عصر تهران دارای ۵ طبقه تجاری و ۳ طبقه پارکینگ و انبار است که توانسته خیل عظیمی از مشتاقان به این بخش را به خود جلب کند.

به گفته رئیس هیات مدیره این پاساژ ، بیش از ۲۶۸ واحد تجاری در این مرکز خرید بزرگ وجود دارد که همگی به صورت تخصصی در حوزه  آی تی و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.نمای داخلی این پاساژ برای علاقه مندان به حوزه “های تک” بسیار جذاب است. مجموعه ای از تبلیغات مختلف از برندهای گوناگون و فروشگاه هایی که هر چه برای رایانه خود نیاز داشته باشید را می توانید در آنها پیدا کنید.

فضای مدرن این پاساژ که با برنامه ریزی هیات مدیره آن به فضایی آرام و مدرن برای خرید و گشت و گذار تخصصی تبدیل شده نشان می دهد که این مجموعه بسیار حرفه ای تر از سایر پاساژ هایی که آنها هم در حوزه فروش کامپیوتر فعالند، در حال سرویس دهی به مشتریان است.

آخرین روز آبان ماه که سرمای هوا بیش از روزهای دیگر خودنمایی می کند به این پاساژ رفتیم .دمای داخلی پاساژ واقعا ایده آل است.به خاطر داریم که در روزهای گرم تابستان هم این مجموعه چند طبقه دمای مطلوبی داشت و کسانی که از مقابل در بزرگ آن می گذشتند حتی برای اینکه دقایقی از این هوای مطلوب استفاده کنند سری هم به مغازه های پاساژ می زدند.

فروشگاه های طبقات پایین مشتری بیشتری دارند و طبقات بالاتر کمی خلوت تر است. اما فرصت خرید برای همه کسانی که در این حوزه تخصص دارند، سبب می شود اغلب خریداران به طبقات بالاتر هم سر بزنند. انواع برندهای معتبر در حوزه کامپیوتر در این مجتمع یافت می شود.

مقابل درب ورودی یک فضای مناسب برای اطلاع رسانی در نظر گرفته شده و اگر کسی درباره بازار کامپیوتر ایران سوالی داشته باشد می تواند از اینجا بپرسد.

رئیس هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران همان ابتدای سخنانش ترکیب هیات مدیره را برایمان شرح می دهد و از خدمات و زحماتشان قدردانی می کند.پاک ضمیر معتقد است محمد لواسانی نایب رئیس ، مجید حاجی خانی مدیر عامل و خزانه دار و امیر سلطانی،رضا امیدوار،محمد حسین گلرو و امیر هوشنگ رنجبر به عنوان سایر اعضای هیات مدیره و همچنین بهمن قاسمی به عنوان بازرس همکاری بسیاری خوبی به عنوان هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران با کسبه و مجموعه مدیریتی این مرکز داشته اند.

وی از مشارکت معتمدین در هیات مدیره نیز به عنوان یک ویژگی خاص مرکز کامپیوتر ایران یاد کرد و با قدردانی از زحمات و خدمات آنان گفت:اعضای معتمدین از پیشکسوتان پاساژ هستند و راهنمایی ها و مشاوره های خوبی به تیم هیات مدیره می دهند.

به گفته پاک ضمیر این گروه فرصتی برای حضور مستمر در هیات مدیره ندارند. اما علاوه بر آنکه صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره در هر دوره را بررسی و تایید می کنند، در طول فعالیت هیات مدیره نیز با اندیشه های ارزشمند خود یاور آنان هستند.

وی که سابقه ای ۴۰ ساله در کسب و کار دارد تاکید کرد که هدف همه فعالان در مرکز کامپیوتر ایران  این است که بستری مناسب برای راحتی و رفاه خریداران و مشتریان فراهم شود و در همین راستا امکانات رفاهی خوبی در این مجموعه تهیه شده است.

بازار کامپیوتر ایران ۵ پله برقی دارد که می تواند دسترسی مشتریان به طبقات مختلف را افزایش دهد از سوی دیگر ۳ آسانسور امکان جابجایی بار و مسافر را در طبقات مختلف فراهم می کند.

رئیس هیات مدیره پاساژ ایران از بازسازی و بهسازی نمای داخلی و بیرونی این مجموعه نیز به عنوان یکی از خدماتی یاد کرد که برای افزایش رفاه و ایمنی مشتریان و کسبه در این پاساژ انجام شده است.

اصلاح نورپردازی ها و کف ،بهینه سازی تابلوهای تبلیغاتی،تجهیز دفتر هیات مدیره،بهسازی آسانسورها وترمیم نرده های طبقات هم از جمله کارهایی است که به گفته پاک ضمیر برای ارتقاء کیفیت پاساژ انجام شده است.

پیش از این در ورودی پاساژ ایران تنها یک فروشگاه که نمایندگی یک برند موبایل بود فعالیت داشت و بقیه مغازه ها همه در زمینه آی تی فعال بودند و به تازگی با تغییر کاربری همان یک مغازه، تمام فروشگاه های این بازار به صورت کاملا تخصصی به ارائه خدمات متنوع سخت افزاری و گاه نرم افزاری کامپیوتر و فروش لوازم جانبی آن می پردازد. هرچند به گفته رئیس هیات مدیره مجتمع که خود نایب رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز است موضوع تداخل صنفی با صنف لوازم خانگی و موبایل از مدتی پیش با هماهنگی صنف مربوطه برداشته شده و فروشندگان کامپیوتر می توانند موبایل و تبلت نیز عرضه کنند.

بازار کامپیوتر ایران که هر روز از ۹ صبح تا ۹ شب و در روزهای پنج شنبه از ۹ صبح تا ۷ شب به روی علاقه مندان حوزه آی تی باز است در روزهای تعطیل فعالیتی ندارد و این امر سبب شده در روزهای مختلف هفته تکاپوی خوبی در میان فروشندگان و خریداران این مجتمع وجود داشته باشد.

رئیس هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران با اشاره به رتبه بندی این مجموعه در میان پاساژهای عرضه محصولات آی تی خاطر نشان کرد: سه پاساژ شاخص در این بخش وجود دارد. پاساژ رضا که در واقع قدیمی ترین پاساژ این حوزه است. پاساژ پایتخت در خیابان میرداماد که مخصوص فروش برندهای آی تی بوده اما در آن محصولات دیگر غیر مرتبط هم عرضه می شود و پاساژ ایران که کاملا تخصصی به این بخش اختصاص دارد.

وی افزود: در واقع فروشندگان این مجتمع عرضه کنندگان سیستم های کامپیوتری شخصی یا همان PC بوده و لوازم و قطعات آن را عرضه می کنند. اما این مجتمع تنها مجموعه ای است که به صورت به روز و تخصصی خدمات متنوع رایانه ای ارائه می دهد و در زمینه عمده فروشی و خرده فروشی کامپیوتر و لوازم جانبی و نیز لپ تاپ و … بیشترین مشتری را دارد.

گشت و گذار در مغازه های این مجتمع نشان دهنده آن است که با وجود رکود موجود در بازار ،فروشگاه های مرکز کامپیوتر ایران کمی شلوغ تر از سایر فروشگاه های این بخش در سراسر تهران هستند هر چند بسیاری از فروشندگان از بازار راکد این روزها گلایه دارند.

رئیس هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران نیز رکود بازار را یکی از مشکلات اصلی فعالان این بخش دانست و اظهار داشت:دولت باید برای همه صنوف و خروج آنها از شرایط رکود برنامه ریزی کند تا وضعیت بهبود یابد چرا که خود من چنین رکودی را طی ۵۰ سال گذشته در کشور ندیده بودم.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها، مشکلات عدیده دارایی،گمرک و …. فروشندگان تجهیزات آی تی را با مشکلات زیادی مواجه کرده تصریح کرد: اگر کشورمان توانایی تولید کالایی را داشته باشد همه ایرانیان خوشحال می شوند که تولید داخلی داشته و از این تولید استفاده کنند. اما حقیقت این است که ایران در حوزه “های تک” و فناوری نوین هنوز توانایی تولید داخلی را ندارد و بیشتر تولیداتی که مدعی اند تولید ایرانی است تنها مونتاژ داخلی است.

پاک ضمیر تاکید کرد: ایران توانایی های بالایی در این بخش دارد و چیزی از تایلند، مالزی و چین در تولید سخت افزار رایانه ای ندارد. اما چون بسترهای لازم برای تولید فراهم نیست کسی به سراغ تولید محصولات این بخش در داخل کشور نمی رود.

وی از پرداخت یارانه به تولید محصولات “های تک” در کشورهای مختلف به عنوان یک اقدام عملی مناسب یاد کرد و گفت: شنیده ام حتی در پاکستان به تولیدکنندگان محصولات رایانه ای سوبسید می دهند. حتی اگر این خبر نادرست هم باشد ، اصل کار اقدام پسندیده ای است و در تمام دنیا مرسوم است که به تولیدکنندگان این بخش کمک های زیادی می شود که متاسفانه در ایران این اتفاق نمی افتد.

این فعال کهنه کار حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد:کامپیوتر وسیله ای است که امروزه برای پیشبرد اهداف همه لایه های جامعه به کار می آید. اگرچه برخی گمان می کنند موبایل بیشتر برای مردم کاربرد دارد اما حقیقت این است که بسیاری از کارهایی را که کامپیوتر می تواند انجام دهد از عهده موبایل و تبلت بر نمی آید.

به گفته وی در ابتدایی ترین کارهای کشور تا اصلی ترین و استراتژیک ترین برنامه ها که حتی به آینده کشور مرتبط است از کامپیوتر استفاده می شود و به همین دلیل باید بهتر و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی با ابراز گلایه از مشکلاتی که دارایی برای این صنف به وجود آورده است اذعان داشت: ناشران کتاب چون کار فرهنگی می کنند معاف از مالیات هستند اما صنف ما که محصولاتش در فرهنگ، سیاست، اقتصاد، آموزش و همه بخش های جامعه مورد استفاده قرار می گیرد نه تنها معاف از مالیات نیست بلکه مبالغ گزافی بابت مالیات پرداخت می کنیم.

پاک ضمیر حضور بزرگترین نخبگان ایران در حوزه “های تک” را نشان از اهمیت این صنف دانست و تصریح کرد: صنف ما بسیار جوان است و جوان های نخبه در آن فعالیت دارند که حمایت از آنها لازمه پیشرفت جامعه است. اگر این حمایت صورت نگیرد جوانان جذب موارد منفی می شوند و اگر قرار باشد این نخبگان خطا کنند مطمئن باشید خطاهای بزرگی می کنند.

وی بازهم از مالیات بالای صنف خود گله کرد و افزود:کالای بخش آی تی کالایی است که هر روز مدل های جدیدی از آن وارد بازار می شود و برای اینکه فروش آن آسان تر باشد و در مغازه ها انباشته نشود، فروشندگان آن را با یک درصد سود می فروشند. اما دارایی علاوه بر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ، بیش از ۸ درصد نیز مالیات می گیرد و هر سال این رقم در حال افزایش است که فشار اصلی آن به خریداران و مصرف کنندگان وارد می شود.

پاک ضمیر در ادامه از مشکلات گمرکی بخش آی تی هم سخن گفت و اظهار داشت:کالاهای “های تک” معمولا قاچاق نیست؛ اما در بخش خوداظهاری معمولا وارد کنندگان با استفاده از ابزارهای قانونی که گاه خلاهایی هم دارد کمترین اظهار گمرکی را ارائه می دهند و تنها هدفشان ارزان تر شدن کالا برای مصرف کننده است.

وی باردیگر بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی مدعی تولید داخلی کامپیوتر در ایران هستند در حالی که چنین چیزی نیست و این شرکت ها فقط قطعات را وارد کرده و مونتاژ می کنند و اسم تولید روی آن می گذارند. دولت هم به بهانه حمایت از تولید داخلی تعرفه ۴ درصدی واردات را به ۱۵ درصد افزایش داده و سبب می شود بسیاری از فعالان این صنف با مشکلات زیادی مواجه شوند.

وی تاکید کرد:برندهای مختلف را که بررسی می کنید متوجه می شوید قطعات آن تنها به یک یا دو شرکت معتبر تعلق دارد و یک شرکت خاص آنها را کنار هم گذاشته و به نام برند خود عرضه کرده است و بنابراین یک شرکت ایرانی نمی تواند این قطعات را تولید کند .اینجاست که باید پرسید وقتی نمی توانیم کالایی را در داخل تولید کنیم و تولید ایرانی در حوزه لپ تاپ و کامپیوتر غیر واقعی است، چرا نمی گذارند آن را وارد کنیم و مدام چوب لای چرخ می گذارند.

عضو هیات مدیره مرکز کامپیوتر ایران نیز با تایید سخنان همکار خود تصریح کرد: اصرار بر تولید داخلی محصولاتی که توانایی تولید آن وجود ندارد فساد آور است.

امیرسلطانی تاکید کرد:این مساله موجب ایجاد رانت شده و هیچ مشکلی از بازار ما حل نمی کند.باید این مساله را بپذیریم که در لپ تاپ امکان تولید داخلی نداریم و هزینه های تولید آن در کشور بالاست. بنابراین اصرار بر تولید داخلی موجب ایجاد فساد خواهد شد و مشکلات را بیشتر می کند.

سخنان مدیران مرکز کامپیوتر ایران که پایان یافت به همراه آقای اسماعیلی یکی از پرسنل حراست  این مرکز مدرن گشتی در طبقات زدیم و با فروشگاه داران این مجموعه بزرگ آشنا شدیم. از چند فروشگاه عکاسی کردیم و با فضای بازار تخصصی کامپیوتر ایران آشنا شدیم.طبقه منفی یک این مجتمع بیشتر محل استقرار فروشگاه هایی بود که تعمیرات و فروش لب تاپ های دست دوم را بر عهده داشتند و در سایر طبقات نیز برندها و نمایندگی های مختلف حضور داشتند.بیشتر مغازه دارها سرگرم داد و ستد بودند و برخی هم به اصطلاح سرشان خلوت بود. برخوردهای فروشندگان هم اغلب خوب بود به غیر از چند فروشگاه که گویا بازارهای کساد این روزها روی اعصابشان هم تاثیر گذاشته بود. در طبقه منفی یک دو مجموعه برای پذیرایی مشتریان و کسبه نیز وجود داشت.

اگرچه در فروشگاه ها زیاد خبری از برچسب قیمت نبود، اما چند فروشگاه هم دیده می شد که قیمت کالاهای خود را در معرض دید عموم درج کرده بودند. یکی از خریداران می گفت:خرید از مرکزی که همه نیازهای شما در آن یافت می شود بسیار عالی است و قدرت انتخاب و خرید را افزایش می دهد.

مشتری دیگری که در محوطه بازار نشسته بود معتقد بود بازار آی تی بازار بدون نظارتی است و باید نظارت روی کالاها بیشتر شود.

وی که خود را احمد معرفی کرد اظهار داشت:در بخش سخت افزاری متاسفانه اقدامات تقلب گونه ای وجود دارد و برخی از فروشندگان غیر مجاز اقدام به فروش قطعات یا حتی خود کامپیوتر به صورت دست دوم و به نام نو می کنند که البته برای حل این معضل باید حتما از نمایندگی های مجاز برندها و یا فروشگاه های دارای مجوز خرید کرد.

وی افزود:در حوزه نرم افزار تخلفات بیشتر از بخش سخت افزار است و بسیاری از ارائه کنندگان نرم افزار تعهدی برای محصولات عرضه شده خود ندارند که این مساله نیز با خرید از مجموعه های معتبر قابل حل است.

همچنین فروشندگان حاضر در مرکز کامپیوتر ایران در کنار همه برخوردهای شایسته ای که داشتند از شرایط بازار کسب و کار گلایه داشتند. اما با این وجود با تلاش و پشتکار سرگرم داد و ستد بودند تا شاید بتوانند بر این شرایط بحرانی غلبه کنند.

مرکز کامپیوتر ایران با توجه به موقعیت ویژه ای که در سطح شهر دارد و همچنین شهرتی که میان فعلان حوزه آی تی کسب کرده است فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری تلقی می شود و سرمایه گذاران می توانند با ورود به این عرصه جوان ،نوپا و آینده دار اقتصادی، زمینه های سودآوری مناسب را برای خود فراهم کنند.

امید که در سایه حمایت های دولت از فعالان این حوزه، بخش فناوری اطلاعات کشور هر روز شاهد توسعه و فعالان کسب و کار آن هر روز شاهد رونق باشند.

دسترسی ها

مرکز کامپیوتر ایران در مرکز تهران و در خیابان ولی عصر واقع است.این بازار را می توانید پس از تقاطع طالقانی و پیش از رسیدن به میدان ولی عصر بیابید.این بازار در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد و اگر در ایام معمولی هفته قصد دارید با وسیله نقلیه شخصی به این بازار بیایید باید حتما از مجوز طرح ترافیک استفاده کنید.با استفاده از مترو می توانید در ایستگاه میدان ولی عصر از خط ۳ پیاده شوید و با اندکی پیاده روی به سمت جنوب به مرکز کامپیوتر ایران برسید.اتوبوس های بی آر تی یا همان اتوبوس های تندرو هم در نزدیکی این بازار ایستگاه دارند و بنابراین دسترسی به این مرکز برای بسیاری از مردم کاملا آسان است.

خیابان ولی عصر تهران هم که برای بسیاری از مردم تهران و حتی شهرستان ها شناخته شده و یکی از طولانی ترین خیابان های تهران لقب گرفته است. اما اگر این خیابان را نمی شناسید، کافی است بدانید منطقه ای که بازار ایران در آن قرار دارد از جنوب به خیابان طالقانی، از شمال به میدان ولی عصر از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان وصال شیرازی متصل شده است.

امکانات رفاهی ،ایمنی و امنیتی

یکی از مشکلات بزرگ خیابان ولی عصر مساله پارکینگ است. اما طراحان و سازندگان مرکز کامپیوتر ایران با وجود اینکه این بازار حدود ۲۰ سال پیش ساخته شده با آینده نگری خوب به فکر پارکینگ هم برای  خریداران و مشتریان این مجموعه بوده اند.۳ طبقه پارکینگ این مجتمع مشکل مراجعه کنندگان را به این بخش مرتفع کرده است.

مدیران مجتمع برای برقراری نظم بازار آی تی تهران(مرکز کامپیوتر ایران) ۱۴ نگهبان در نظر گرفته اند و در مجموع این مجتمع تجاری نظم مطلوبی دارد. در محوطه مجتمع صندلی هایی برای استراحت مشتریان نیز در نظر گرفته شده است و نظافت مجموعه نیز با همکاری ۶ نیروی خدمات تامین می شود.

مسائل فنی مجتمع نیز توسط ۲ تکنسین کنترل شده و مشکلات احتمالی در هر زمان توسط هیات مدیره رصد و برطرف می شود.این مجموعه تجاری ۸ نیروی اداری نیز دارد که خدمات مورد نیاز کسبه را به آنان ارائه می کنند.

دسترسی به سرویس بهداشتی نیز در این بازار تخصصی آسان شده است.تعداد سرویس های بهداشتی موجود در این مجتمع از مدتی پیش افزایش یافته و در تمام طبقات دسترسی به سرویس بهداشتی برای مشتریان و کسبه وجود دارد.

از نقطه نظر امنیتی نیز تمام مجموعه مرکز کامپیوتر ایران از طریق دوربین مداربسته و سیستم های ایمنی تحت نظارت است و در دفتر هیات مدیره اتاقی به عنوان اتاق دوربین وجود دارد که فعالیت ها و رفت و آمدهای پاساژ را به صورت دقیق و لحظه ای کنترل می کنند.

البته نزدیک ترین کلانتری به بازار کامپیوتر ایران هم کلانتری ۱۰۷ فلسطین است که خدمات انتظامی لازم را به منطقه و این پاساژ ارائه می کند.

نزدیک ترین بیمارستان به بازار کامپیوتر ایران بیمارستان فیروزگر است که تنها چند قدم پیاده روی از خیابان روبروی پاساژ می توان به این بیمارستان در خیابان حافظ رسید.

علاوه بر اینکه این مجتمع تجاری دارای سیستم اطفاء حریق است، نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی نیز در بلوار کشاورز مستقر است و تنها چند دقیقه با این مجتمع فاصله زمانی دارد تا در زمان حوادث احتمالی در محل این بازار حضور پیدا کند.

از نظر نمازخانه نیز مجتمع کامپیوتر ایران در شرایط مطلوبی قرار دارد.یک نماز خانه ۶۰ متری در این مجموعه ساخته شده که هر روز با حضور روحانی نماز جماعت در دو نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشا  در آن برگزار می شود و کسبه و مشتریان می توانند از فضیلت نماز جماعت در این مجموعه استفاده کنند. برای بانوان نیز یک نمازخانه ۲۵ متری تعبیه شده و خانم ها هم در هنگامه اذان می توانند از این نمازخانه استفاده کنند.

قیمت مغازه ها در پاساژ

قیمت مغازه ها با توجه به اینکه متراژ مغازه ها در بازار کامپیوتر ایران متفاوت است تغییر می کند. اگرچه قیمت مغازه در حاشیه خیابان ولی عصر کمی گران است اما داخل پاساژ ایران می توانید از متری ۲۰ میلیون تومان برای خود مغازه دست و پا کنید.البته این نرخ بر اساس نرخ گذاری بنگاه های املاک منطقه تعیین شده و ممکن است بتوانید گران تر یا ارزان تر هم مغازه بخرید.قیمت اجاره مغازه در این بازار تخصصی نیز حدودا از ماهیانه ۲ میلیون تومان آغاز شده و بالاتر می رود.البته همانطور که می دانید فعالیت صنفی در این پاساژ تخصصی باید مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و “های تک” باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا