کد خبر: 07030184341
بازارها و خدمات مالیروزنامه

مسدودی وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی در حساب‌های بانکی از امروز

بانک مرکزی اجرای این طرح مهم قانونی را با همکاری مجلس شورای اسلامی از فردا بصورت «تدریجی» و با همکاری و مشارکت تمام بانک دولتی و خصوصی عملیاتی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی, مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص جزئیات مسدودسازی وجوه حساب‌های بانکی مربوط به صادرکننده چک برگشتی اظهار داشت: از فردا بخش جدیدی از قانون چک عملیاتی خواهد شد و این بخش مربوط می‌شود به مسدودسازی وجوه چک برگشتی در کلیه حساب‌های فردی که چک برگشتی را صادر کرده است.

به‌عبارت‌دیگر تا به امروز اگر چک فردی برگشت می‌خورد در همان بانک اگر وجوهی داشت، برای پاس کردن مبلغ چک از آن وجوه استفاده می‌شد ولی از فردا این موضوع به کلیه بانک‌ها تسری پیدا می‌کند. نحوه مسدود شدن وجوه در حساب‌های فرد هم به‌این‌ترتیب است که از حساب‌های با مانده موجودی بالاتر شروع می‌شود و به‌تدریج پایین می‌آید تا جاییکه مبلغ کسری چک برگشتی را بتواند پوشش دهد، تا همان رقم مسدود می‌شود و خود حساب در اینجا مسدود نخواهد شد بلکه مبلغ مانده‌ای که در حساب وجود دارد مسدود می‌شود.

محرمیان تأکید کرد: حد نهایی هم همان مبلغی است که چک برگشتی است. در این فرآیند از برگشت خوردن چک جلوگیری نمی‌شود. بلکه وجوهی که فرد در کلیه بانک‌ها دارد به‌اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد. یعنی فرض کنید که شخصی بخشی از مبلغ چک را در حساب خود دارد، خب طبیعتاً آن میزان مبلغ در نظر گرفته و پاس می‌شود و بقیه مبلغ، یعنی آن مانده و کسری چک برگشتی در کلیه بانک‌ها، به میزان آن مبلغ مسدود خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: بعدازاین، فرآیندِ مربوط به مراجعه فرد ذینفع به قوه قضاییه و سایر مواردی که باید انجام می‌شد، طی خواهد شد. مبالغ طی دستوری که توسط قوه قضاییه صادر و برداشت می‌شود؛ بعدازاینکه رضایت فرد ذینفع چک حاصل شد، طبیعتاً وجوه مسدود شده هم آزاد خواهد شد.

محرمیان تأکید کرد: بنابراین از فردا به‌تدریج با هماهنگی‌های خیلی خوبی که با اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی داشتیم، این کار شروع و عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام گام مهمی در کاهش چک‌های برگشتی خواهد بود، اظهار داشت: هم‌وطنان عزیز توجه دارند که با این کار، یک مقدار تبعات مربوط به برگشت خوردن چک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه، نهایت دقت را خواهند داشت تا چک‌ها کمتر برگشت بخورند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره بکنم این است که در حال حاضر چند ده هزار چک برگشتی روزانه در کشور داریم که عدد بالایی است.

فکر می‌کنیم با اجرایی شدن این بخش از قانون، طبیعتاً این آمار کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. کما اینکه با عملیاتی شدن چک‌های بنفش صیادی و ثبت آن‌ها و مواردی که تا حالا اجرایی شده است، توانسته‌ایم که میزان برگشت خوردن چک‌ها را از حدود ده درصد برای چک‌های قدیمی به کمتر از هفت درصد (حدود ۶.۵ درصد) برای چک‌های صیادی برسانیم که انشا الله این روند کاهشی تداوم خواهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا