کد خبر: 06129917069
توسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانی

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت: مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا آغاز شد

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت گفت: مذاکرات تجارت آزاد با تعرفه صفر از هفته گذشته آغاز شده است و در صورت رسیدن به این هدف بازاری را بدون رقیب در دست خواهیم داشت.

به گزارش مهر، میرهادی سیدی در نشست هماهنگی اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا اظهار داشت: در منطقه‌ای که کشور ما قرار دارد، اتحادیه‌ای از پنج کشور شکل گرفته است که ثمرات مثبتی در پی خواهد داشت تا از این طریق صلح و تعامل منطقه افزایش پیدا کند.

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای رسیدن به توافقنامه ترجیحی با اوراسیا دو سال مذاکره فشرده انجام شد، افزود: در تجارت ترجیحی ۵۰۲ قلم از اوراسیا و ۳۸۱ کالا از ایران مورد توافق قرار گرفت. برای این اقلام تعرفه گمرکی کاهش چشمگیری پیدا کرده اما هنوز به صفر نرسیده است.

سیدی با بیان اینکه پتانسیل افزایش تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد، گفت: مذاکرات تجارت آزاد با تعرفه صفر از هفته گذشته آغاز شده است و در صورت رسیدن به این هدف بازاری را بدون رقیب در دست خواهیم داشت زیرا این اتحادیه تنها با ویتنام، سنگاپور و صربستان موافقت نامه ترجیحی امضا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند به زودی بازاری با تعرفه صفر را در اختیار داشته باشد، اظهار داشت: تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری دارد و در حالی که تنها از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن بهره مند شده ایم.

مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت گفت: باید توجه بخش خصوصی و تولیدکنندگان را برای بهره مندی از این فرصت ظرفیت جلب کنیم که البته همکاری تجار در یک سال اخیر موجب افزایش ۸۰ درصدی در صادرات و واردات اقلام موافقت نامه شده است.

وی تاکید کرد: تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تسهیل در تعاملات و تبادلات را در پی دارد.

گفتنی است، اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا