کد خبر: 10120072185
اقتصاداقتصاد کلانبازاربانک و بیمهجهانروزنامهصفحه یک

مشکلات پیش روی بانک مرکزی آمریکا در کاهش نرخ تورم پس از جنگ روسیه و اکراین

ترجمه: محمود نواب مطلق

در حالی که ایالات متحده آمریکا با افزایش سرسام‎آور قیمت‎ها که طی ۴۰ سال گذشته بی‎سابقه است، مواجه است جنگ روسیه و اکراین منجر به افزایش قیمت بنزین و گاز شده است. این جنگ فشار مضاعفی بر دوش بانک مرکزی آمریکا تحمیل کرده است. چراکه باید تلاش کند افزایش قیمت‎ها را به نحوی مهار کند که منجر به تعطیلی اقتصاد آمریکا نشود.

نرخ تورم نیز به بالاترین حد خود طی ۴۰ سال گذشته تا کنون رسیده است. به عقیده کارشناسان اقتصادی در گیری‎های نظامی میان روسیه و اکراین از طریق افزایش قیمت انرژی بر اقتصاد آمریکا تأثیر می‎ گذارد.

قیمت بنزین در ماه اول سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۴۰ درصد افزایش داشته است.

«کرستوفِر مالِر» یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا در این خصوص می‎گوید:« تورم خیلی بالاست. باید آن را پائین بیاوریم.» از اینرو این نهاد مالی قدرتمند ناچار است در اجلاس ۱۵ و ۱۶مارس خود (۲۴و۲۵اسفند) نرخ بهره را افزایش دهد.

این کار باعث می‎شود قیمت اعتبارات افزایش یابد. گرایش به مصرف کاهش یابد و در نتیجه قیمت‎ها تاحدی کنترل شود.

این اقدام به منظور برقراری توازن اقتصادی در حالی انجام می‎شود که اقتصاد آمریکا در دوران نقاحت پس از بحران کرونا به سر می‎برد و از اینرو باید از ظرافت خاص خود برخوردار باشد.

هرگونه افزایش قیمت به دلیل درگیری در اروپا می‎تواند برای انجام این قبیل اقدامات مخاطره ‎آمیز باشد.

از ماه مارس ۲۰۲۰(اسفند ۱۳۹۸) تا کنون نرخ بهره بین صفر تا ۲۵/۰درصد بوده است. آیا بانک مرکزی آمریکا قصد دارد آن را بین ۲۵/۰ تا ۵۰/۰ درصد افزایش دهد؟ یا مستقیما از ۵۰/۰ تا ۷۵/۰ درصد؟ و این یعنی افزایشی ناگهانی و غیر معمول در نرخ بهره بانکی.

اما باور بیشتر کاشناسان اقتصادی آنست که افزایش نرخ بهره بانکی بیش از۲۵ واحد نخواهد بود. افزایش سطح حقوق و دستمزدها که خود می‎ تواند روند تورمی را افزایش دهد طبیعتا این عقیده را تقویت می‎کند که علی ‎القاعده نرخ بهره باید افزایش یابد.

از اینرو گروه دیگری از کارشناسان در مؤسسه پژوهش اقتصادی «گلدمن» پیش‎بینی‎های دیگری در خصوص افزایش نرخ بهره دارند.

به هرحال « ژِروم پاوِل» رئیس بانک مرکزی آمریکا در این هفته از سوی کمیسیون‎های بانکی کنگره و سنای آمریکا در این خصوص مورد سئوال قرار می‎گیرد و باید پاسخگو باشد.

این در حالیست که درگیری‎های نظامی میان روسیه و اکراین بر مخاطراتی که اقتصاد آمریکا را تهدید می‎کند، افزوده است.

در عین حال یکی از مقامات بانک مرکزی هشدار داد تحولات این درگیری‎های نظامی بر سرعت تصمیمات این بانک در کاهش حمایت از اقتصاد آمریکا تأثیرگذار است.

تأثیر میان مدت این تحولات بر اقتصاد آمریکا حتما بر نحوه تصمیمات بانک مرکزی مؤثر است و بر همین اساس ریتم کاهش و به تدریج حذف حمایت‎ های اقتصادی تنظیم خواهد شد. تقریبا همه مقامات بانک مرکزی بر این نظر اتفاق نظر دارند که تنها راه مبارزه با تورم بالا افزایش نرخ بهره‎های بانکی است. البته بر تدریجی بودن این اقدامات نیز تأکید دارند.

چراکه هنوز نمی‎توان برآورد مشخصی از آثار درگیری‎های نظامی میان روسیه و اکراین  براقتصاد جهان و آمریکا داشت. اما به هرحال سیاست‎گذاری عمده بر محور اجرای سیاست‎های انقباضی و کاهش حمایت‎های اقتصادی خواهد بود.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا