کد خبر: 31060047324
اقتصادکشاورزی

مصرف چای در فصل زمستان رونق می گیرد؛ قیمت وابسته به عرضه و تقاضا

رئیس سازمان چای گفت: با ازدیاد تقاضا برای خرید در فصل سرما نمی توان پیش بینی راجع به بازار چای داشت.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خرید برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۶۹۶ میلیارد تومان از چایکاران استان های مازندران و گیلان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

او از پرداخت ۱۰۰ درصد سهم دولت و ۸۵ درصد سهم کارخانه ها خبر داد و گفت: تاکنون ۵۸۷.۵ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت و مابقی به مرور به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

جهان ساز با اشاره به اینکه تولید چای از نظر کمی و کیفی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، بیان کرد: بنابر آمار ۴۶ درصد برگ سبز چای تولیدی درجه یک و ۵۴ درصد درجه ۲ است، البته میزان درصد چای درجه ۲ بدان معنا نیست که چای خشک تولیدی هم درجه ۲ خواهد بود.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه کارخانه های چای مشکلی در فروش چای تولیدی ندارند، گفت: هر چند خرده فروشی ها همانند دیگر مشاغل از کرونا آسیب دیدند، اما به دلیل مصرف بالای چای بسیاری از تولیدکنندگان به صورت اینترنتی و استارت آپ ها در زمینه فروش فعال شدند که امیدواریم مشکل خاصی برای چایکاران ایجاد نشود.

چای صادراتی با احتساب صادرات مجدد ۶ تا ۷ هزار تن خواهد بود

او با بیان اینکه سالیانه کمتر از ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: بنابر آمار ۳۰ هزار تن چای مصرفی در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود که امسال برآورد می شود، میزان تولید چای خشک به ۳۲ تا ۳۳ هزار تن برسد.

رئیس سازمان چای ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۲ هزار تن چای وارد شد که امسال هم معادل ۴ ماهه سال گذشته چای وارد شده و مشکل خاصی نداریم، چرا که حداکثر نیاز واردات ۶۰ تا ۶۵ هزار تن است.

به گفته او، بنابر آمار از ابتدای سال ۶ هزار تن چای به بازارهای هدف صادر شد و میزان چای صادراتی با احتساب صادرات مجدد ۶ تا ۷ هزار تن خواهد بود.

جهان ساز درباره اینکه چای صادراتی به بازارهای هدف چای سفید است، گفت: در کشور تولید چای سفید نداریم و چای صادراتی چای سیاه است و عمده صادرات به کشورهای روسیه، عراق، هند و سریلانکا و مقدار محدودی به کشورهای اروپایی صادر می شود.

رئیس سازمان چای در پایان با اشاره به اینکه قیمت چای در عمده فروشی ها بسته به رقم ممتاز و شکسته و … متفاوت است، تصریح کرد: با ازدیاد تقاضا برای خرید در فصل سرما نمی توان پیش بینی راجع به بازار چای داشت چرا که قیمت ها بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضاست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا