کد خبر: 190403165683
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدنمعاون وزیر صمت مطرح کرد:

اتصال زنجیره تولید تا توزیع در شهرک‌های صنعتی

معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر هزینه‌های نقل و انتقال واحدهای راکد در شهرک های صنعتی صفر شده تا افراد ترغیب شوند به جای خرید زمین خام، واحد صنعتی راکد را بخرند و بهره وری سرمایه بهبود یابد.

به گزارش بازار، فرشاد مقیمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: با توجه به نام گذاری امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، باید ظرفیت و زمینه‌های حضور مردم را در مجموعه فعالیت‌های این سازمان فراهم می‌کردیم.

وی افزود: پیش از این بحث مربوط به تفکیک قطعات در داخل شهرک‌های صنعتی را با هدف بهینه سازی میزان اراضی داشتیم. موضوع از این قرار است که برخی از شهرک‌های صنعتی از گذشته دور پروانه بهره برداری گرفتند ولی بخشی از اراضی در اختیار این واحدها برای انجام امر تولید استفاده نمی‌شود. در گذشته این اجازه را نمی‌دادیم که این زمین‌ها را تفکیک و صنعت دیگری را در آنها راه اندازی کنند.

همچنین در برخی از شهرک‌ها هم با کسری و فقدان زیرساخت‌های صنعتی به دلایل مختلف از جمله عدم وجود اراضی در اختیار مواجه بودیم. بنابراین در همین راستا اجازه دادیم که تفکیک اراضی انجام شود؛ همچنین برای تفکیک اراضی هزینه‌هایی برای ارائه خدمات دریافت می‌شد که این هزینه‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش دادیم.

مقیمی تاکید کرد: این امر باعث می‌شود که بهره‌وری زیرساخت‌های صنعتی را در شهرک‌ها بالا ببریم و انگیزه و پتانسیل را برای سرمایه گذاران مجرب و موفق برای حضور در شهرک‌ها افزایش دهیم.

کاهش ۸۰ درصدی هزینه‌ها در بخش تسریع زیرساخت‌ها

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که در داخل مجموعه‌های صنعتی دنبال می‌کنیم ایجاد کارگاه‌های صنعتی است؛ پیش از این صرفاً کارگاه ساخته می‌شد اما در حال حاضر شرایط را برای افزایش انگیزه جهت سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده‌ایم؛ در حال حاضر سرمایه گذار می‌تواند از بیزنیس ساخت کارگاه‌ها منفعت ببرد به این صورت که تعدادی کارگاه بسازد و در ادامه این کارگاه‌ها را تفکیک کند و به افراد دیگر واگذار کند.

معاون وزیر صمت افزود: با این اقدام به نوعی برای ایجاد زیرساخت‌ها تأمین منابع مالی می‌کنیم تا مشارکت مردم در این فعالیت‌های زیرساختی جلب شود. هزینه‌ها را نیز در بخش تسریع زیرساخت‌ها به میزان ۸۰ درصد کاهش دادیم.

اتصال زنجیره تولید تا توزیع در شهرک‌های صنعتی

مقیمی در مورد صنوف توزیعی هم اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی مجوزدار و بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار صنوف در کشور داریم که از این میزان ۶۰۰ هزار واحد، تولیدی هستند. صنوف توزیعی را به عنوان پشتیان های تولید می‌شناسیم زیرا بحث مربوط به بازار و نحوه توزیع کالاها نیاز به برنامه‌های حرفه‌ای دارد که صنوف توزیعی این وظیفه را بر عهده دارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: قبلاً به این صنوف توزیعی اصلاً اجازه ورود به شهرک‌های صنعتی را نمی‌دادیم اما بعد از مدتی فرایندی مشخص کردیم که در زون های خدماتی حضور یابند.

امروز نیز شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا واحدهای توزیعی کنار واحدهای صنعتی حاضر شوند و هزینه این حضور را هم ۵۰ درصد کاهش دادیم تا از این طریق محصولات را به صورت حرفه‌ای در بازارهای داخلی و خارجی بفروشند. با این اقدام تلاش کردیم زنجیره تولید تا توزیع را به یکدیگر متصل کنیم.

هزینه نقل و انتقال خرید واحد راکد صفر شد

معاون وزیر صمت در ادامه به واحدهای راکد هم اشاره کرد و گفت: قبلاً اگر افرادی برای خرید واحد راکد اقدام می‌کردند باید هزینه‌های نقل و انتقال را می‌پرداختند که در حال حاضر این هزینه‌ها صفر شده است تا افراد ترغیب شوند به جای خرید زمین خام، واحد صنعتی راکد را بخرد تا هم سرعت انجام کار بالا رود و هم بهره‌وری سرمایه بهبود یابد.

مقیمی گفت: در تعامل با اتاق بازرگانی اصلاحات انجام شده و ۲۱ مورد تغییرات با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی در سیاست‌ها اجرایی و تدوین شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا