کد خبر: 25020182337
اقتصاد

مقایسه قیمت‌ کالاهای اساسی در ایران با ترکیه و امارات

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد نرخ خوراک همچنان در ایران ارزان‌تر از کشورهای همسایه است.

به گزارش همشهری آنلاین، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به تغییر قیمت تعدادی از کالاهای اساسی منجر شد. در پی اعمال این سیاست اقلام پرمصرفی مثل مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات شاهد افزایش قیمت بود.

هرچند این اقدام اصولی دولت ممکن است تا مدتی تهیه مایحتاج برای بخشی از جامعه را دشوارتر و بخشی از خانوارها را برای عبور کم‌هزینه‌تر از این دوران گذار، به دریافت یارانه ‌معیشتی نیازمند کند، اما بررسی نرخ فروش کالاهای اساسی در ایران و در ۲کشور همسایه، نشان می‌دهد همچنان هزینه تهیه اغلب مواد غذایی در ایران، با توجه به فراوانی و در دسترس بودن بسیاری از کالاها، ارزان‌تر از دیگر کشورهای همسایه است.

برای اثبات این مدعا، همشهری قیمت جدید این اقلام در ایران را با نرخ‌های فروش محصولات مشابه در ترکیه و امارات‌متحده عربی مقایسه کرده‌ است.

باید درنظر داشت، اقتصاد ترکیه در ۲سال اخیر مثل دیگر کشورهای جهان تحت‌تأثیر شیوع کرونا بوده و اخیرا نیز بر اثر بحران اوکراین شرایط نابسامانی را می‌گذراند.

ارزش پول ملی ترکیه از ابتدای سال‌۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۵۰درصد کاهش یافته و همزمان، نرخ تورم سالانه در اقتصاد این کشور از ۶۱درصد عبور کرده است؛ وضعیتی که در طول ۲دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. حداقل درآمد ماهانه در این کشور ۴.۲۵۰لیر، یعنی معادل ۸.۵میلیون تومان اعلام شده، اما براساس گزارش‌ها و آمارهای موجود هزینه تهیه مواد غذایی طی این مدت افزایش ۶۰درصدی داشته و بسیاری از شهروندان این کشور برای تهیه مایحتاج با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

قیمت محصولات در ترکیه و امارات با استفاده از سایت‌های فروش آنلاین ۲فروشگاه زنجیره‌ای یعنی کارفور و میگروس استخراج شده است.

درباره برخی اقلام که قیمت‌های جدول با نرخ‌های اعلام شده متفاوت دیده می‌شود، وزن درج شده در جدول متفاوت بوده است؛ به‌طور مثال درباره پنیر، قیمت اعلام شده برای پنیر یو اف برای ۴۰۰گرم ۳۸هزار تومان اعلام شده و برای وزن ۵۰۰گرم قیمت به ۴۷.۵۰۰تومان می‌رسد.

در مقایسه قیمت برنج، با توجه به نوع برنج مصرفی در کشورهای همسایه، برنج باسماتی پاکستان ملاک مقایسه قرار گرفته که در ایران نیز گران‌ترین برنج وارداتی است. در بازار آزاد قیمت این برنج بالای ۴۰هزار تومان است، اما قیمت تنظیم بازاری این محصول کیلویی ۳۰هزار تومان تعیین شده است.

مقایسه قیمت‌کالاهای اساسی در ایران با ترکیه و امارات

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا