کد خبر: 300703176949
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

نامه‌نگاری‌ های بخش خصوصی با روسای قوای سه‌گانه

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مشکلات و دغدغه‌ها در اتاق ایران بیان شده و در چارچوب نامه‌نگاری‌های رسمی در اختیار روسای قوای سه‌گانه قرار می‌گیرد. در این نامه‌نگاری‌ها تلاش شده ضمن تشریح آثار ناشی از تصمیمات، راهکار هم ارائه شود.

به گزارش عصراقتصاد، امروز نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با حضور غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در محل اتاق، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، ایجاد دیدگاه‌های واقع‌بینانه نسبت به چالش‌های موجود اقتصادی را ضروری دانسته و اظهار کرد: این نگاه با پیگیری موضوعات توسط بخش خصوصی، محقق خواهد شد؛ فعالان اقتصادی بایستی در ارتباط مؤثر و مستمر با دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر، مشکلات را بیان کنند. در اتاق ایران مشکلات و دغدغه‌ها بیان شده و در چارچوب نامه‌نگاری‌های رسمی در اختیار روسای قوای سه‌گانه قرار می‌گیرد. در این نامه‌نگاری‌ها تلاش کردیم ضمن تشریح آثار ناشی از تصمیمات، راهکار هم ارائه دهیم.

حسن‌زاده، گفت: چندین سال است که شرایط سختی بر تولید، تجارت و به طور کلی اقتصاد ایران حاکم است. در این وضعیت تولید، رفاه و اشتغال دچار اختلال شده و شاهد نابه‌سامانه‌هایی در فرآیند اجرای برنامه‌ها هستیم.

وی افزود: کسری تراز تجاری طی سه سال گذشته تهدید بزرگی بوده و نگرانی‌هایی را برای تجار کشور به وجود آورده است. از طرفی شاهد افزایش تنش‌ها در منطقه هستیم که صادرات ایران را تهدید می‌کند.

حسن زاده به عدم دسترسی به سیستم بانکی بین‌المللی و افزایش هزینه‌های نقل و انتقال ارز در روند صادرات اشاره و اظهار کرد: در همین شرایط سیستم بانکی داخلی نیز دچار سختگیری‌هایی شده و نظام تعهد ارزی جاری است که موجب شده ارز صادراتی با نرخی پایین در بازار داخل عرضه شود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: درباره بودجه ۱۴۰۴ مطالب و پیشنهادهایی را آماده و برای مقامات و تصمیم‌سازان کشور ارسال کردیم. امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین اظهار کرد: اتاق همیشه مخالف کسانی است که فرار مالیاتی دارند و تخلف می کنند اما آنهایی که فرار می کند همان کسانی هستند که از رانت استفاده کردند آنها فعال اقتصادی واقعی نیستند.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های مؤثر و هدفمند در کشورهای هدف، افزود: یکی از مأموریت‌های اتاق ایران تقویت پیکره تجاری کشور است؛ در این راستا برگزاری نمایشگاه و رویدادهای اقتصادی و تجاری در کشورهای هدف بسیار اثرگذار است، برای همین منظور حمایت‌های لازم از این اقدامات صورت می‌گیرد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، نیز تصریح کرد: اهمیتی که در سطح کشور برای اتاق‌ها قائل هستند، امیدوارکننده است. امروز شرایط اتاق‌ها نسبت به گذشته بهتر شده هرچند در نقطه ایده‌آل قرار نداریم.

وی ضمن اشاره به دغدغه‌های حاکمیت در حوزه تجارت و مسائل ارزی، خاطرنشان کرد: امروز شرایط حاکم بر کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و باید در بیان راه‌حل‌ها این شرایط را به خوبی درک کنیم. از طرفی چالش‌های مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت را شناسایی کرده و پیگیر حل آنها هستیم.

در نهایت پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران، از شکاف بین آنچه به عنوان نقطه ایده‌آل در اقتصاد مطرح است با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد، صحبت و تاکید کرد: صادرات و واردات را باید در یک زنجیره منظور کرد و بررسی مجزای آن‌ها درست نیست. بر همین اساس برای آنکه بخواهیم تجارت سطح بالایی داشته باشیم بایستی تولید، سیستم توزیع، قوانین و مواردی از این دست را ارتقا دهیم تا امکان تجارت بهتر داشته باشیم.

وی افزود: تقویت سطح روابط اتاق با قوای سه‌گانه نیز بسیار مهم است. برای این منظور باید هماهنگ و با برنامه جلو رفت؛ بنابراین حضور رئیس قوه قضائیه در اتاق سمنان یک فرصت مهم است. ضمن اینکه برگزاری هدفمند نمایشگاه‌ها و مشارکت در رویدادهایی که می‌تواند منتج به نتیجه شود، ضروری است.

کنایه تاجگردون؛مسئولان اقتصادی زیاد از توییت استفاده می‌کنند

غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره‌ به استفاده زیاد مسؤلان اقتصادی از فضای مجازی برای ارائه نظرات و مواضع خود گفت: مسائل کشور باید از فضای توییتی خارج شود.

تاجگردون اظهار کرد: در بودجه نمی شود توقع داشت همه مسائل را حل کرد اما مسائل اصلی که مطرح می‌شود را باید مد نظر داشت.

وی افزود: تعارض منافع میان بخش خصوصی و دولتی زیاد شده است و چالش سنگینی در بخش هایی مانند برق و نحوه محاسبه خدمات دولتی ایجاد شده است.

رییس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تخصیص ارز، نوع تخصیص ارز و پیمان سپاری ارزی از جمله مسائلی است که باید در ابتدا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد:برای تعیین نرخ ارز باید منافع همه بخش ها در نظر گرفته شود زیرا در این بخش میام مردم و فعالان اقتصادی نیز تعارض منافع وجود دارد.

وی با اشاره‌ به استفاده زیاد مسؤلان اقتصادی برای ارایه نظراتشان از شبکه های مجازی گفت: مسائل کشور باید از فضای توییتی خارج شود و با مسائل بخش خصوصی آشنا شوند.

تاجگردون گفت: از پیشنهادات اتاق و فعالان اقتصادی در کمیسیون برنامه و بودجه استفاده می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا