کد خبر: 08040035051
اقتصاداقتصاد کلان

نرخ تورم دهک‌های درآمدی در خرداد ۱۴۰۰ چقدر بود؟

تهران- ایرنا- تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم در خردادماه از ۴۲.۸ درصد برای دهک اول تا ۴۹.۱ درصد برای دهک دهم در نوسان بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۴٨.٧ درصد برای دهک دهم تا ۵۴.٢ درصد برای دهک دوم است.

همچنین شاخص مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٢.٠ درصد برای دهک اول تا ۴٩.٢ درصد برای دهک دهم است. ­

جزئیات نرخ تورم دهک‌ها

خانواده‌ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه سالیانه در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌شوند. دهک نخست، کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند. نرخ تورم در دهک‌های مختلف متفاوت است.

بر اساس تازه‌ترین آمار اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در خرداد ۱۴۰۰ به ۶.۸ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۷.۴ درصد) ٠.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش  و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  ٠.١ واحد درصد کاهش را نشان می­دهد.

آنچه دهک‌های درآمدی را از یکدیگر مجزا می‌کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک‌های کم‌درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند.

از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می‌کنند.

براین اساس، اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت.

از طرفی دیگر، اگر تورم در کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخک‌های تورمی پردرآمدها فعال‌تر می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا