کد خبر: 220901112637
جهانروزنامه

نروژ اولین کشور جهان با ۲۰ درصد خودروهای برقی در حال حرکت

ترجمه: محمود نواب مطلق

نروژ درنظر دارد از سال ۲۰۲۵ تمامی خودروهای تازه تولید خود را برقی یا هیدروژنی کند تا به هدف انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای دست‌یابد.

گرچه ده سال طول کشید تا میزان خودروهای برقی در نروژ از صفر به ۱۰ درصد رسید اما تنها ظرف سه سال این میزان دو برابر شد.

انجمن خودروهای برقی نروژ روز دوشنبه۱۲دسامبر(۲۱آذر) اعلام کرد: «درحال حاضر از هر پنج خودرو درحال حرکت در خیابانها و جاده‌های نروژ یکی از آنها برقیست. این میزان ظرف سه سال اخیر حاصل شده است.»

نروژ به عنوان بزرگترین تولیدکننده سوخت های هیدروکربنی در اروپای غربی قهرمان تولید خودروهای برقی بدون آلایندگی در جهان نیزهست و می توان گفت به نسبت جمعیتی تعداد خودرو در این کشور حتی بیشتر از سایر کشورهاست.

بر اساس اظهارات مقامات انجمن خودرروهای برقی در نروژ ظرف دوسال آینده میزان تولید خودورهای برقی در این کشور به ۳۰درصد می رسد.

این درحالیست که بر اساس آمارهای رسمی میزان خودروهای برقی موجود در فرانسه در اول ژانویه ۲۰۲۱(۱۱دی ۱۴۰۰) تنها ۶۴/۰ درصد بوده است.

در نروژ خودروهای پاک از امتیازات زیادی بهره‌مند می‌شوند. تقریبا از هرگونه مالیات معافند، هزینه‌هایی چون استفاده از پارکینگ های عمومی و تردد در مناطق پرازدحام برای آنها به مراتب کمتر است، همچنین تحت شرایطی امکان تردد از خطوط ویژه را خواهند داشت.

نتیجه این شده که درحال حاضر بیش از ۸۰ درصد از ثبت نامهای جدید خودرو به خودروهای برقی اختصاص یافته است. مدلهای بسیارمتنوعی از خودروهای برقی  نیز به  بازارعرضه می‌شود.

افزایش خودروهای برقی و استفاده از این امتیازات طبیعتا دولت را از مقادیر قابل توجهی عوارض و مالیاتها محروم کرده‌است. ازاینرو مقامات دولتی تصمیم گرفته‌اند برخی از این امتیازات را کاهش دهند.

بدین ترتیب از اول ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱دی ۱۴۰۱) معافیت ۲۵درصدی ازمالیات برارزش افزوده تنها منحصر به خرید خودروهای برقی تا مبلغ ۵۰۰ هزار کرون نروژ(۴۷هزار یورو) خواهد بود.

خریدهای بالاتراز این مبلغ مشمول مالیات خواهند شد. این تصمیم بر بازار خودروهای برقی پیشرفته‌تر با قیمتهای بالاتر از قبیل تسلا، مرسدس و آئودی تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا