کد خبر: 050503167476
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسجهانروزنامه

نقش معاملات فارکس در نقشه پولشویی

مهرداد حاجی زاده فلاح، مشاور ارشد مبارزه با پولشویی

ارز خارجی (FX) یا تجارت فارکس، یکی از بزرگترین بازارهای مالی در جهان در حال حاضر است که همچنان در رقابت با حوزه‌های دیگر مانند ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز یا سهام پیروز است.

بر اساس گزارش بورس نیویورک، بازار فارکس حجم معاملات چشمگیری دارد که به طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است. با توجه به این سطح از تقاضا، بازار فارکس ۷/۲۴ باز است.

با این حال، بخش بزرگی از تجارت به جای معامله‌گران خرده‌فروشی استاندارد، از سوی معامله‌گران میلیاردر یا صندوق‌های تامینی به خوبی تثبیت می‌شود.

بنابراین، اگرچه بازار FX با آغوش باز از بسیاری از معامله گران خود استقبال کرده است، اما درها برای انواع افراد با نیت بد هم باز است. پولشویی ها از مشاغل مختلف FX برای استفاده از نقاط ضعف سیستم به نفع خود، هم در بخش تجاری و هم در بخش بانکی استفاده می کنند. به طور کلی، نهادهای مختلف خدمات فارکس، از جمله کارگزاران، شرکت های سرمایه گذاری، یا شرکت های انتقال پول ساده ارائه می دهند.

تجارت فارکس (FX) چیست؟

تجارت فارکس (خارجی) فرآیند مبادله ارزهای بین المللی مختلف در یک بازار جهانی است که شامل فروش و خرید همزمان ارز به ازای تریلیون ها دلار در روز است. با وجود نداشتن مکان فیزیکی متمرکز، بازار فارکس بزرگترین و نقدشونده ترین بازار مالی جهان است. راحتی آن باعث می شود که مورد علاقه بسیاری از معامله گران از جمله بانک ها و مدیران صندوق باشد.

معاملات فارکس به عنوان یک بازار خارج از بورس (OTC ) عمل می کند. به همین دلیل است که هیچ کنترل متمرکز مبادله ای وجود ندارد. اغلب ارزها به صورت الکترونیکی از طریق یک شبکه معامله می شوند. بازیگران مالی مانند بازرگانان شرکت های بزرگ نیز در این بازار تجارت می کنند. وقتی شخصی از یک کشور خارجی خرید می کند، پرداخت را به واحد پول آن کشور انجام می دهد. به همین دلیل است که معامله‌گران نرخ‌های مبادله را مطالعه می‌کنند که نشان می‌دهد چگونه ارز دیگری یک ارز را بازیابی می‌کند و در ارزهایی که فکر می‌کنند در آینده سودآورتر می‌شوند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

معاملات فارکس چگونه کار می کند؟

معاملات فارکس حول محور سفته بازی می چرخد، مشابه نحوه فروش و خرید سهام توسط مردم. یک بازار بین بانکی وجود دارد که هم بانک های تجاری و هم بانک های سرمایه گذاری در آن فعالیت می کنند. در حالی که هدف معامله گران فارکس خرید ارزها با قیمت پایین و فروش آنها با قیمت بالاتر برای کسب سود است، بازیگران بزرگی مانند JPMorgan Chase & Co نیز به عنوان بازارساز عمل می کنند و بر نرخ ارز تاثیر دارند.

با این حال، برخلاف معامله گران سهام که با سهام سر و کار دارند، معامله گران فارکس با ارزها معامله می کنند. سرمایه گذار می تواند با سرمایه گذاری بر نوسانات ارزش ارز از معاملات فارکس سود ببرد. این بدان معناست که وقتی ارزش ارز پایه افزایش یا کاهش یابد، می توانند سود ببرند. به عنوان مثال، زمانی که ایالات متحده محصولات کشاورزی را از کشورهای خارجی مانند هند وارد می کند، پرداخت ها معمولاً با ارز ذخیره کشور صادرکننده و در این مورد، روپیه هند انجام می شود.

چرا بازار فارکس بسیار راحت عمل می کند؟

مفاهیمی شبیه به مفاهیم بازار فارکس در اواخر دهه ۱۸۰۰ پیدا شد. بنابراین برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال، که با وجود اینکه اکنون به جریان اصلی تبدیل شده اند، بازارهای فارکس فقط یک روند نیستند. بزرگترین مزیت برای معامله گران فارکس که بازار را می شناسند و می توانند به سرعت به نوسانات پاسخ دهند، سود است.

ما برخی از جنبه های کلیدی راحتی را که بازار فارکس فراهم می کند در زیر فهرست می کنیم:

 بازار ۲۴ ساعته . فارکس پنج روز در هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز کار می کند، به استثنای برخی از روزهای تعطیل.

 نقدینگی و اندازه . بازار بزرگ است و فرصت هایی را برای همه در مقیاس جهانی فراهم می کند.

 بازده بالا. مانند بسیاری از بازارهای پرنوسان، معاملات فارکس می تواند در صورت انجام صحیح به بردهای قابل توجهی منجر شود، اما خطر ضرر سریع نیز وجود دارد.

 قدرت نفوذ . معامله گران می توانند موقعیت های بزرگ را با مقادیر نسبتاً کمی سرمایه کنترل کنند. این شانس آنها را برای سودهای بالقوه افزایش می دهد.

چرا پولشویی در معاملات فارکس یک مشکل بزرگ است؟

بازارهای جهانی فارکس نرخ ارز را از طریق عرضه و تقاضای ارزهای مختلف تعیین می کنند. اما همانطور که می دانیم، تجارت فارکس چالش برانگیز است زیرا دارای نوسان است و از منظر نظارتی، این امر تنظیم صنعت را با اجرای اقدامات مبارزه با پولشویی(AML ) دشوارتر می کند. عواملی مانند جنگ، تورم و سایر نرخ‌های بهره بر نیروهای بازار فارکس تأثیر می‌گذارند.

این بدان معناست که رویدادهای ژئوپلیتیکی می توانند نتایج غیرقابل پیش بینی داشته باشند و تقریباً همیشه ارزش پول یک کشور را کاهش دهند. بنابراین، در مواقع عدم اطمینان، سرمایه‌گذاران اغلب به دنبال گزینه‌های مطمئن خود مانند دلار آمریکا می‌روند، زیرا ارزی با ثبات در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، پیچیدگی به اینجا ختم نمی شود. دلایل دیگری که باعث می شود تجارت فارکس(FX) برای پولشویی جذاب باشد عبارتند از:

۱. حجم بالای تراکنش های فرامرزی .

ماهیت حواله‌ها فضای جذابی را برای مجرمان ایجاد می‌کند تا از قاطرهای پولی و انتقال وجه به نیابت خود استفاده کنند.

شرکت های فارکس الزامات امنیتی مشابهی با موسسات مالی سنتی ندارند. این موضوع شامل اقداماتی مانند تایید هویت اجباری برای همه مشتریانی است که حساب های جدید باز می کنند.

۲. فراوانی ارائه دهندگان خدمات تجارت : FX

افزایش تعداد پلتفرم‌های فارکس، ردیابی، شناسایی و نظارت مؤثر بر پرچم‌های قرمز، موارد کلاهبرداری و سایر موارد جرم مالی را برای مقامات دشوارتر می‌کند.

به عبارت دیگر، بازار فارکس به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن نظارت مناسبی ندارد. در عین حال با استفاده از حداقل نوعی ناشناس بودن، کلاهبرداران می توانند از کشف و شستشوی وجوه غیرقانونی جلوگیری کنند. بنابراین، با توجه به چنین آسیب‌پذیری‌هایی، شرکت‌ها باید رعایت AML را در اولویت خود قرار دهند.

۳. کنترل‌های ناکافی شناسایی مشتری در مقوله مبارزه با پولشویی.

شرکت های فارکس الزامات امنیتی مشابهی با موسسات مالی سنتی ندارند. این موضوع شامل اقداماتی مانند تایید هویت اجباری برای همه مشتریانی است که حساب‌های جدید باز می کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا