کد خبر: 23050196110
جهانروزنامه

نگرانی اتحادیه از وضع مالیات بر خودروهای برقی اروپایی در آمریکا

ترجمه: محمود نواب مطلق

خودروسازان اروپایی به شدت نگران تعلق مالیات ۷۵۰۰ دلاری به ازای خرید هر خودروی برقی ساخت اروپا در آمریکا هستند. آنان این اقدام را که البته از قبل نیز اعلام شده بود بسیار تبعیض آمیزتوصیف کرده‌اند.

سنای آمریکا سرانجام پس از ۱۸ ماه بحث و بررسی طرح اعتبار مالیاتی«جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا را در زمینه نجات وضعیت اقلیمی کره خاکی تصویب کرد.

براساس این طرح خودروهای برقی تولید کارخانجات خودروسازی آمریکا از اعتبار مالیاتی که از تعلق مالیات به خودروهای وارداتی از اروپا تأمین می‌شود برخوردار خواهندشد.

اتحادیه اروپا از تصویب این لایحه در سنای آمریکا بشدت اظهار نگرانی کرده و معتقد است این امر به تجارت فرا اقیانوسی آمریکا لطمه می‌زند.

خانم«ماریام گارسیا فِرِر» سخنگوی کمیسیون اروپا در این خصوص می‌گوید: «به‌نظر ما این یک اقدام تبعیض‌آمیز در قبال خودروسازان خارجی در مقایسه با خودورسازان آمریکایی است؛ بعلاوه اینگونه اقدامات کاملا بر خلاف قوانین سازمان جهانی تجارت است.»

طی چند سال اخیر اختلافات زیادی میان واشنگتن و بروکسل در زمینه‌های گوناگونی از جمله کمک به شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ و عوارض گمرکی آمریکا بر فولاد اروپا در سازمان جهانی تجارت مطرح شده‌است.

این قانون که پس از سنا باید به تصویب نمایندگان مجلس آمریکا نیزبرسد تا اجراشود، زمانی طرح شده که اروپا در نظر دارد برای توسعه تولید باتری‌های خودروهای برقی خود سرمایه گذاری‌های وسیعی انجام دهد.

خانم«ماریام گارسیا فِرِر» سخنگوی کمیسیون اروپا درعین حال بر این نکته اذعان داشت که: «این قانون می‌تواند به عنوان مشوقی برای افزایش تقاضای خودروهای برقی باشد، اما ما باید مطمئن شویم اقدامات منصفانه‌ای در قبال ما انجام شود.

بنابراین تلاش داریم آمریکا را متقاعد کنیم بخش های تبعیض‌آمیز این لایحه را حذف کند تا بر قوانین سازمان جهانی تجارت نیز منطبق شود.»

از سوی دیگر اتحادیه خودروسازان مبتکر که شامل خودروسازان آمریکایی و غیرآمریکایی است و عملا فروش بخش اعظم خودرو در آمریکا را بر عهده دارد اجرای این قانون را بسیار محدود کننده ارزیابی کرده است.

براساس آمار این اتحادیه درحال حاضر ۷۰ درصد خودروهای فروخته شده در آمریکا مشمول این قانون نمی‌شوند.

منبع: سایت ۲۰ دقیقه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا