کد خبر: 12090058934
اقتصاداقتصاد کلان

هدایت‌ سرمایه‌های خرد مردمی به سوی طرح‌های نیمه‌تمام از طریق بورس

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: بازار سرمایه نقش زیادی را در توسعه بخش خصوصی ایفا می‌کند، این بازار به عنوان فضایی تلقی می‌شود که می‌تواند جذب کننده سرمایه‌های خرد مردمی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام باشد.

به گزارش ایرنا، “عباس آرگون” روز جمعه با اشاره به اطهارارت اخیر رییس جمهوری در مجلس درباره ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی و اجرای خصوصی‌سازی توسط دولت، اظهار داشت: لازمه هر کشور توسعه یافته‌ای، ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه بخش خصوصی است.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به عدم بهره‌وری و کارآمدی کافی بخش دولتی در همه کشورهای دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه بخش خصوصی نه تنها لازم است بلکه به عنوان موضوعی کاملا واجب و ضروری محسوب می‌شود که باید به طور حتم این اقدام را به مرحله اجرا رساند.

آرگون با بیان اینکه کشوری که به دنبال توسعه یافتگی است توسعه بخش خصوصی را جزو فعالیت های اصلی خود قرار می‌دهد و اجرای آن را به مرحله نهایی می‌رساند، اظهار داشت: این اقدام نیازمند پیش شرط‌هایی است که بهتر است در دستور کار قرار گیرد.

شرایط لازم برای توسعه بخش خصوصی

وی به شرایط لازم برای توسعه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در ابتدا لازم است تا بخش دولتی ضمن توجه به بحث نظارت، سیاست‌گذاری و هدایت بخش خصوصی از رقابت با بخش خصوصی بپرهیزد و در کنار آن بستر و زیرساخت‌های لازم برای توسعه بخش خصوصی را فراهم کند.

آرگون خاطرنشان کرد: ثبات در قوانین و مقررات، بهبود فضای کسب و کار، پیش‌بینی پذیری شرایط اقتصادی، دیپلماسی فعال در مسایل بین المللی از جمله مسایل کمک کننده به توسعه بخش خصوصی هستند و زمینه افزایش صادرات واحدهای مختلف را فراهم می‌کند.

نایب رییس بازار و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: این مسایل به عنوان لازمه توسعه بخش خصوصی در کشور مطرح هستند و بهتر است اقدامی صورت گیرد تا نااطمینانی ها در فضای اقتصادی به حداقل برسد و زمینه کنترل تورم در کشور فراهم شود، زیرا در این شرایط است که بخش خصوصی می‌تواند به توسعه‌ای چشمگیر دست پیدا کند و حمایت از بخش خصوصی واقعی شکل بگیرد.

وی بر لزوم فراهم شدن امکان شرایط توسعه و بهبود وضعیت بخش خصوصی در کشور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی ضمن بهره‌وری و کارایی بالا می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اشتغال زایی در کشور باشد اما به شرط آنکه در این میان، امنیت سرمایه‌گذاری در کشور فراهم و نااطمینانی‌ها به حداقل برسد.

آرگون گفت: با فراهم شدن چنین شرایطی در کشور دیگر هیچ فردی حاضر به خروج سرمایه خود از بازار نخواهد بود و به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مولد پیش خواهد رفت.

نایب رییس بازار و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه با توسعه بخش خصوصی زمینه دریافت مالیات، امکان صادرات بیشتر و افزایش اشتغال فراهم خواهد شد، افزود: این مسایل متصل به یکدیگر هستند، که با اجرای آنها ضمن ظرفیت‌سازی‌ها، امکان سرمایه‌گذاری در کشور و توسعه اقتصادی فراهم می‌شود.

وی به نقش بازار سرمایه در توسعه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه نقش زیادی را در توسعه بخش خصوصی ایفا می‌کند، این بازار به عنوان فضایی تلقی می‌شود که می تواند جذب کننده سرمایه‌های خرد مردمی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام باشد.

آرگون با اشاره به نقش مهم و بزرگ بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های بزرگ خاطرنشان کرد: بازار سرمایه می‌تواند با ظرفیتی که از آن برخوردار است منابع خرد را از بازارهایی مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن را به سمت خود جذب کند و هدایت کننده به بخش واقعی اقتصاد کشور باشد که این امر، زمینه توسعه صادرات و افزایش اشتغال در کشور را فراهم می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا