کد خبر: 041101118205
جهانروزنامه

هدف اصلاحات اتحادیه اروپا محافظت بهتر از قبوض برق در برابر نوسانات بازار است

ترجمه: سلیم حیدری

کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای بازنگری در بازار برق این کشورها تلاش خواهد کرد تا از قبوض انرژی مصرف کننده در برابر نوسانات کوتاه مدت قیمت سوخت های فسیلی بهتر محافظت کند.

اتحادیه اروپا در حال اصلاح بازار برق خود است تا از تکرار تجربه سال گذشته جلوگیری کند. سال گذشته کاهش عرضه گاز روسیه باعث شد قیمت برق اروپا به سطوح بی سابقه ای برسد، قبوض برای خانوارها افزایش یابد و برخی صنایع مجبور به تعطیلی شوند.

در یک رایزنی عمومی که روز دوشنبه انجام شد، کمیسیون گزینه های متعددی را برای بازنگری در نحوه فروش برق نیروگاه ها  (به عنوان بخشی از اصلاحات بازار که در ماه مارس (فروردین) پیشنهاد خواهد کرد)، ارائه کرد.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: “ما باید طراحی بازار برق را برای آینده مناسب کنیم و به آن اجازه دهیم مزایای انرژی پاک مقرون ‌به ‌صرفه را برای همه به ارمغان بیاورد.”

کمیسیون گفت که پیشنهاد اتحادیه اروپا با هدف گسترش استفاده اروپا از قراردادهای بلندمدت است که طی این قرارداد نیروگاه‌ها قیمت ثابتی برای برق خود، “قراردادهای تفاوت” (CfD) و قراردادهای خرید برق (PPA) می پردازند.

گسترش این نوع قراردادها باعث ایجاد حائلی بین مصرف‌کنندگان انرژی و قیمت‌های بی‌ثبات در بازارهای انرژی کوتاه‌مدت می‌شود و قبض‌های انرژی پایدارتری را برای خانوارها و شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

فابیان رونینگن، تحلیلگر ریستاد انرژی گفت که کمیسیون در نگاه اول به نظر می رسد که از مشکلات مربوط به سقف قیمتی که برخی از فعالان بازار در مورد آن هشدار داده بودند اجتناب می کند.

او می‌گوید: “آنها خواهان تمرکز بیشتر بر قراردادهای بلندمدت، CfDs و PPA هستند، و هدفشان کاهش نوسان قیمت‌ها است، زمانی که انرژی‌های تجدیدپذیر، هسته‌ای و آبی متناوب بیشتری در ترکیب انرژی وجود دارد.”

به گفته کمیسیون، ثبات برای مصرف کنندگان می تواند از طریق معرفی قوانین خاص اتحادیه اروپا برای CfD ها و واگذاری تصمیم به استفاده از آنها به دولت های ملی یا الزام نیروگاه های جدیدی که از حمایت دولتی برخوردار هستند برای امضای CfD ها حاصل شود.

تغییرات رادیکال‌تر، مانند اجازه دادن به دولت‌های ملی برای تحمیل CfD بر برخی نیروگاه‌های موجود، نیز امکان‌پذیر بود. اگرچه کمیسیون گفت که این امر می‌تواند باعث ایجاد ابهام شود و خطر سرمایه‌گذاری که بسیار مورد نیاز انرژی های تجدیدپذیر است را ایجاد نماید.

امریک دی ویگان، معاون در شرکت داده و تجزیه و تحلیل Kpler، گفت که CfD و PPA عصای جادویی نیستند زیرا هر فردی باید ریسک اعتباری بلندمدت را بپذیرد. فرانسه و اسپانیا قبلاً خواستار گسترش CfD ها برای ژنراتورهای تجدیدپذیر و هسته ای شده اند. کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران درباره اصلاحات نهایی بازار برق مذاکره خواهند کرد.

کمیسیون طیف وسیعی از تغییرات دیگر را مطرح کرد، مانند آسان‌تر کردن مصرف‌کنندگان در انتخاب قراردادهای برق با قیمت ثابت برای کاهش جهش‌های کوتاه‌مدت قیمت، به علاوه تمدید اقدام موقت اتحادیه اروپا که درآمدهای بادآورده از تولیدکنندگان غیر گازی را باز می گرداند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا