کد خبر: 08030184528
بازارروزنامه

بازار لوازم خانگی به کما رفت

اگر چه شیب افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی بسیار زیاد نیست اما گرانی‌های اخیر سبب شده که مردم خرید لوازم خانگی را به زمان‌های دیگر موکول کنند.

بازار لوازم خانگی در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده و سبب شده است که هیچگاه آرامش به اوضاع آشفته آن برنگردد، اگر چه با ممنوعیت ورود لوازم خانگی ایرانی تلاش شد که به بازار تولید لوازم خانگی رونق داده شود اما با افزایش قیمت حمل و نقل، مواد اولیه و تورم این بازار نتوانست به ساحل امن خود برسد.

با افزایش قیمت تولید لوازم خانگی، قیمت‌ها نیز در بازار افزایش یافت و مردمی که نیاز به تهیه لوازم خانگی داشتند با مشکلات بسیاری روبرو شدند و برای تهیه آن سختی‌های بسیاری را متحمل شدند.

کارشناسان حوزه لوازم خانگی بر این باورند که حضور هوشمندانه دولت میتواند به بازار پر از نوسان لوازم خانگی کمک کند و اعطای تسهیلات با سود کم می‌تواند یاری رسان مردم برای تهیه لوازم خانگی باشد.

شیب قیمتی لوازم خانگی صعودی است

یکی از شهروندانی که در حال خرید لوازم خانگی بود در گفت‌وگو با بازار، اظهار کرد: در حال حاضر به هر بخشی که نگاه می‌کنید قیمت‌ها صعودی است و بازار لوازم خانگی نیز از این مساله جدا نبوده است.

وی با بیان اینکه صبوری برای بهبود وضع بازار لوازم خانگی و کنترل آن از سوی مسئولان فایده‌ای ندارد، افزود: یخچالی که در اسفند سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ میلیون بود در حال حاضر بیش از ۵۲ میلیون تومان است، بازاری که در دو ماه ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشته باشد بازار سالمی نیست.

عباس اکبری با اشاره به اینکه مسئولین از جراحی اقتصادی دم می‌زنند، گفت: چرا این جراحی از آرد شروع شد، جراحی اقتصادی باید در تمامی بازارها به صورت همزمان انجام شود در غیر این صورت ما سال‌ها باید درگیر جراحی باشیم.

وی با عنوان اینکه برخی دم از افزایش قیمت آرد، روغن و چند کالای اساسی می‌زنند و عنوان می‌شود که یارانه آن به مردم پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: تاثیر افزایش قیمت یک کالا بر تمام بازار است نه تنها یک کالا، با افزایش قیمت چند مواد غذایی شاهد بودیم که تمامی کالاها تحت تاثیر آن قرار گرفت و افزایش پیدا کرد.

بازار لوازم خانگی خالی از مشتری شد

یکی از مراکز عرضه لوازم خانگی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی خالی از مشتری است و مدت‌ها است که رونق نداشته است، اظهار کرد: همیشه انگشت اتهام افزایش قیمت و تلاطم در بازار لوازم خانگی را به سمت مراکز عرضه می‌گیرند در صورتی که ما نه تنها به این افزایش قیمت‌ها دامن نمی‌زنیم بلکه با برگزاری جشنواره‌ها خواستار افزایش قدرت خرید مردم هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولید لوازم خانگی سنگ‌اندازی‌هایی برای ادامه فعالیت ما داشتند، افزود: وقتی هرکسی پایش را فراتر از کاری که باید انجام دهد بگذارد کار و رونق در یک صنف را دچار مشکل می‌کند، شرکت‌های تولیدی با راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ و عرضه مستقیم شرایط کار را برای ما سخت‌تر کردند.

حامد سعیدی خاطر نشان کرد: ما روزانه شاهد این هستیم که به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم مغازه‌های عرضه خالی از مشتری است.

به تعویق افتادن خرید کالاهای غیر اساسی به بازار لوازم خانگی هم منتقل شد

فعال حوزه لوازم خانگی با اشاره به اینکه سالیان طولانی است که اقتصاد ایران از مشکلات و بیماری هایی مانند وابستگی به نفت، تورم، کندی و نوسان رشد و بیکاری رنج می برد، اظهار کرد: برای درمان عوارض این اقتصاد بیمار، قطعا به تعدیلات و اصلاحات‌ ساختاری مورد نیاز است.

شراره کامرانی با بیان اینکه آنچه امروز از آن به عنوان “جراحی اقتصادی “تعبیر شده، عموما در قالب بحث یارانه‌ها مطرح می‌شود و منظور از آن پرداخت یا پرداخت نشدن یا نحوه هدفگذاری اعمال یارانه‌ها در جامعه است، افزود: پرداخت یا حذف یارانه از جنجالی‌ترین سیاست‌های اقتصادی برای تعدیلات و اصلاحات اقتصادی کشور ما است که طرفداران و مخالفانی دارد، از سویی در دهه‌های متوالی اعمال انواع یارانه پنهان و آشکار، شاخص‌هایی مانند ضریب جینی و رفاه را بهبود نداد و در عوض به نهادینه شدن فساد کمک کرد و از سوی دیگر به دلیل آب رفتن متداوم اقتصاد خصوصا در سال‌های اخیر و به موازات تحریم‌های ظالمانه، راهبرد اصلاح یارانه‌ها با تمرکز بر تقویت بعد اقتصادی خانوارها، یک نیاز محسوس و مطالبه اجتماعی بوده است.

وی گفت: همه این موارد نشان می‌دهد دولت‌ها تا کنون در توزیع درآمدها توفیق نداشته‌اند و پرداخت انواع یارانه‌ها به صورت صحیح جهت‌گیری نشده‌اند و لذا اصلاح آن می‌تواند هدف صحیحی باشد، اما توفیق یا عدم توفیق اجرای این طرح یا سیاست اقتصادی به موارد متعدد و زمینه‌های مختلفی بستگی دارد که یکی از آن عوامل زمینه‌ای، رجعت بخش‌های حاکمیتی به خرد جمعی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان بخش خصوصی، همراهی مردم، تقویت سرمایه اجتماعی، بهبود امید و اعتماد در جامعه و همین طور پایبندی اکید دولت به انضباط مالی و پولی است.

کامرانی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد و لازم است دولت تکانه‌های تعدیلات ساختاری در بخش اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی را خصوصا با کنترل تورم و رفع فشارهای خارجی از اقتصاد کشور در کنار کمک به رشد تولید به حداقل برساند.

وی بیان کرد: بی‌شک نظام اقتصاد مبتنی بر بازار طرفدار یارانه نیست و آن را مداخله در بازار می‌داند ولی به طور کلی اگر اصلاح یارانه‌ها با کمک بخش خصوصی و در جهت رقابتی کردن بازارها به جای کنترل آن باشد، می‌توان آن را به چشم بخشی از تعدیلات ساختاری دید که منجر به بهبود اقتصاد می‌شود وگرنه توزیع کوتاه یا حتا بلندمدت پول در جامعه به شکل نقد یا کالابرگ برای کاهش تبعات برداشتن یارانه کالاهای اساسی یا کنترل التهابات اجتماعی، مسکن کوتاه مدتی است و در صورت افت واقعی و مستمر قدرت خرید مردم، ابعاد نارضایتی گسترش می‌یابد و اقتصاد نیز آسیب بیشتری می‌بیند.

فعال حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل ابهام آینده و کمبود اعتماد در جامعه، مردم نمی توانند پیش‌بینی واضحی از آینده داشته باشند و لذا اکنون، اثرات شوک آزادسازی قیمت کالاهای اساسی در قالب کاهش میل خرید و صرف نظر از خرید یا به تعویق انداختن خریدهای غیر اورژانسی، به بازار لوازم خانگی و سایر بازارها هم انتقال پیدا کرده و بازار کالاهای غیراساسی عموما در وضعی شبیه کما به سر می‌برند .

وی افزود: برای احیای بازار دولت باید فورا سیاست‌های انبساطی را در خصوص تقویت قدرت خرید مردم مد نظر قرار دهد و وام‌های خرید صفر درصد یا کم بهره با تضامین راحت را تسهیل کند.

تیم اقتصادی دولت باید به صورت متوازن اصلاح اقتصادی را انجام دهد در غیر این صورت تبعات آن افزایش نارضایتی اجتماعی را به بار می‌آورد، در کنار شعارهایی که برای تشکیل خانواده و ازدواج می‌دهیم باید هم راستای آن زمینه اقتصادی و معیشتی خوبی را نیز فرآهم کنیم.

بازار لوازم خانگی تلاطم‌های بسیاری دیده است و اکنون به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی تمایل مردم نیز به خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کرده که در این راستا باید برای بهبود آن راه چاره پیدا کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا