کد خبر: 14060199893
انرژیجهانروزنامه

هزینه واردات انرژی ایتالیا به ۱۰۰ میلیارد یورو رسید

ترجمه: سلیم حیدری

هزینه واردات انرژی ایتالیا دو برابر شده و به ۱۰۰ میلیارد یورو رسیده است. این افزایش چشمگیر در هزینه واردات انرژی تقریباً ۳ درصد از اقتصاد ایتالیا را تشکیل می دهد.

رویترز روز شنبه به نقل از وزیر اقتصاد این کشور، دانیله فرانکو گزارش داد که انتظار می رود هزینه واردات انرژی به ایتالیا دو برابر شود و به ۱۰۰ میلیارد یورو برسد.

وزیر رم که در مجمع تجاری سالانه Ambrosetti صحبت می کرد، هشدار داد که رم نمی تواند به صورت نامحدود برای کاهش ضربه به اقتصاد هزینه کند. وی افزود بدهی بالای ایتالیا فضای مانور این کشور را کاهش می دهد.

به گفته فرانکو، افزایش نزدیک به ۶۰ میلیارد یورویی در مقایسه با هزینه خالص واردات انرژی ایتالیا ۴۳ میلیارد یورویی که در سال گذشته ثبت شد، تقریباً ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

وزیر گفت، انتظار می‌رود این افزایش شدید هزینه انرژی، مازاد خالص مبادلات ایتالیا با سایر نقاط جهان را که در سال‌های اخیر ثبت شده است، از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از قدرت خرید خود را به خارج از کشور منتقل می کنیم.

طبق گزارش‌ها، ایتالیا تقریباً ۷۵ درصد از مصرف انرژی خود را به واردات متکی است که آسیب‌پذیری خود را در برابر بحران انرژی فعلی که در سراسر منطقه موج می‌زند، افزایش می‌دهد.

در آغاز سال جاری، ایتالیا ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه وارد می کرد، اما در ماه جولای (مرداد) خرید گاز از این کشور تحریم شده به ۲۵ درصد کاهش یافت. بنابراین ایتالیا از نظر کاهش وابستگی به گاز روسیه از آلمان پیشی گرفته است.

در اواخر ژوئیه (تیر)، اعضای اتحادیه اروپا بر سر طرح کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز خود طی ماه های آینده به توافق رسیدند. هدف این گام افزایش امنیت انرژی بلوک از طریق صرفه جویی در گاز برای زمستان آینده در میان بحران فزاینده انرژی است.

پیش از این، کلودیو دسکالزی، مدیر اجرایی شرکت دولتی انی ایتالیا، گفته بود که این کشور بدون گاز روسیه می تواند زمستان را پشت سر بگذارد. وی افزود: تأسیسات ذخیره گاز ایتالیا تا ژوئن (تیر) ۵۴ درصد پر شده است، اما باید تا اکتبر (مهر) ۷۰ تا ۸۰ درصد پر شود.

انی در ۳۱ آگوست (مرداد) اعلام کرد که گازپروم عرضه گاز به ایتالیا را از ۲۷ میلیون متر مکعب به ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش داده است. از دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)، گازپروم به دلیل مشکلات فنی، عرضه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به طور کامل قطع کرد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا