کد خبر: 041101118248
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

واردات گوشت به‌رغم ادعای مازاد تولید/ چرا قیمت گوشت افزایش یافت؟

در حالی دولت برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت گوشت به دنبال واردات گوشت گرم است که فعالان صنفی عنوان می‌کنند برای کشتار با کمبود دام مواجه نیستیم، اما دولت با قیمت‌گذاری دستوری مانع توزیع گوشت گرم به بازار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس افزایش شدید قیمت گوشت، وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت، وعده واردات گوشت گرم به کشور را داد؛ وعده‌ای که با گذشت بیش از ۱۰ روز عملیاتی نشده است.

وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده بود که برای تأمین گوشت گرم تمهیداتی فراهم شده و در راستای واگذاری تنظیم بازار به تشکل‌ها و بخش خصوصی، توافق شده که نسبت به واردات گوشت گرم و گوسفندی اقدام کنند.

از این رو، ظرف هفته آینده گوشت گرم وارد کشور می‌شود و با قیمت زیر ۲۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار و غرف قصابی عرضه خواهد شد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم وعده دولت برای توزیع گوشت گرم تا امروز هیچ‌گونه گوشت گرم وارداتی در بازار میوه و تره‌بار عرضه نشده است.

امروز نیز مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، زمان عرضه گوشت گرم وارداتی را به آخر هفته یا شنبه آینده موکول کرد.

واردات گوشت به‌رغم عدم نیاز بازار

در حالی دولت به دنبال واردات گوشت گرم برای کنترل بازار است که فعالان صنفی عنوان می‌کنند کمبود دام برای کشتار وجود ندارد. اما سازمان تعزیرات مانع توزیع گوشت گرم قرمز بیشتر از قیمت ۲۲۰ هزار تا ۲۴۰ هزار تومان به بازار شده است، از آنجایی که این رقم برای تولیدکنندگان صرف نمی‌کند اقدام به کشتار دام خود نمی‌کنند.

در واقع می‌توان گفت هزینه تولید در کشور به حدی بالا رفته واردات آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد؛ اتفاقی که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از آن زیان دیده‌اند.

افزایش زایش دام‌ها با بارش‌های اخیر

منصور پوریان، رئیس مجمع صادرکنندگان دام، در گفتگو با تجارت‌نیوز به زایش‌های زمستانه دام سبک در کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته دامداران به دلیل خشکسالی ناچار بودند که دام بره تازه زایش‌کرده و یا زایش‌نکرده خود را با بره شیری در بازار عرضه کنند.

او افزود: اما در سال جاری به دلیل بارش‌های مناسب، مراتع خوبی در بسیاری از استان‌های کشور ایجاد شد که در پی آن دامداران دام‌های خود را در این مراتع رها کردند و تا ۲۵ روز دیگر شاهد زایش بره‌های بسیار زیادی خواهیم بود.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام تاکید کرد: در حالی دولت تصمیم به واردات گوشت گرفته که بازار داخل کمبودی در این زمینه ندارد. از سوی دیگر تقاضای برای خرید گوشت در بازار بسیار اندک است.

واردات گوشت با قیمت‌گذاری دستوری

پوریان پروسه واردات گوشت را اشتباه دانست و اظهار کرد: اگر قرار باشد گوشت قرمز با ارز نیمایی وارد شود که هر واردکننده‌ای می‌تواند اقدام به واردات و کشتار برای عرضه به بازار کند.

او واردات گوشت قرمز در شرایط کنونی و با قیمت دستوری را سیاست‌گذاری نادرست تعبیر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دام وجود دارد چرا قیمت گوشت همچنان بالاست، توضیح داد: بله دام وجود دارد. سازمان تعزیرات به سیستم‌های فروشندگی ورود کرده و عنوان می‌کند که گوشت باید با قیمت ۲۲۰ هزار تا ۲۴۰ هزار تومان عرضه شود، اما فروش لاشه گوسفند برای تولیدکننده بالاتر تمام می‌شود. از این رو با این قیمت اقدام به کشتار نمی‌کنند.

پوریان تصریح کرد: مغازه‌داران نیز ناچار هستند از گرفتن لاشه گوسفند با قیمت بالا خودداری کنند؛ از همین رو شاهد کمبود گوشت گرم در سطح عرضه هستیم.

قیمت گوشت منجمد چند؟

رئیس مجمع صادرکنندگان دام اعلام کرد: در حال حاضر قیمت گوشت منجمد کیلویی ۱۵۰ هزار تومان است و به صورت انبوه در بازار موجود است.

او در پایان گفته‌های خود عنوان کرد که اقدام دولت برای واردات گوشت برای جلوگیری از شتاب قیمت در صورتی که در بازار کمبود وجود ندارد، درست نبود. دولت باید تلاش کند که تقاضا برای خرید افزایش پیدا کند تا بازار عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا