کد خبر: 150703175271
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیجهانروزنامهبررسی عصر اقتصاد از تبعات جنگ احتمالی در خاورمیانه بر اقتصاد جهانی؛

ترس سرمایه و گرانی نفت!

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است؛ تشدید جنگ در خاورمیانه ممکن است پیامدهای اقتصادی بزرگی داشته باشد.

عصراقتصاد: جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین المللی پول با بیان این مطلب در گفتگو با رویترز گفته است: احتمال تشدید جنگ خطرات و عدم اطمینان را افزایش می دهد و برای پیش بینی اثرات خاص بر اقتصاد جهانی خیلی زود است. هر چند که برآوردهای اولیه تاکنون باعث رشد بی سابقه قیمت جهانی مواد غذایی، افزایش چشمگیر قیمت انس طلا و شده و کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت نفت تا ۲۰ دلار و بیشتر محتمل است.

برای بررسی آثار احتمالی جنگ بر اقتصاد جهانی و به ویژه بازار سهام ناگزیر به بررسی تاریخی پدیده های مشابه هستیم که در ادامه به آن بیشتر می پردازیم. هر چند شرایط اقتصاد جهانی فارغ از ناآرامی های اخیر، هم اکنون مستعد رفتن به رکود تورمی است.

هنگامی که تانک ها و سربازان روسی در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به خاک اوکراین حمله کردند، مسکو بزرگترین جنگ زمینی را در اروپا از زمان حمله آلمان به فرانسه در سال ۱۹۴۰ آغاز کرد و موج شوک را در بازارهای جهانی ایجاد کرد.

با این حال، این تجربه – و متعاقباً شروع درگیری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین – نشان داد که احساسات سرمایه‌گذاران برای مدت طولانی نسبت به گذشته کمتر مستعد چنین نگرانی‌هایی است.اما اکنون پس از تحولات شتابان روزهای اخیر گذشته، به نظر می رسد که منطقه خاورمیانه ممکن است در روزهای آینده با حوادث پی در پی و آتشین روبرو شود.

در طول تاریخ، بازارهای سهام آینه‌ای بوده است که آشفتگی و ترس سرمایه‌گذاران جهان را منعکس می‌کند، به عنوان مثال، در جنگ جهانی دوم، نه تنها نیروهای نظامی سرزمین‌ها را اشغال کردند، بلکه از فلج شدن بازارها وحشت داشتند.

با هر بمبی که بر زمین می افتاد، سهام تحت تاثیر خشونت و ترس از آینده اقتصاد جهانی می لرزید و در آن لحظات، جهان نه تنها شاهد نبردی در جبهه ها، بلکه نبرد دیگری در بازارها بود.

با توجه به طیف گسترده‌تری از رویدادهای ژئوپلیتیکی و واکنش‌های سرمایه‌گذاران سهام، معمولاً ۲۲ روز طول می‌کشد تا بازار به کف برسد اما دوره بهبود آن ۴۷ روز است

تکلیف بازار سهام کشورها چه می شود؟

اکنون، با تشدید تنش ها در خاورمیانه، این سوال که مدت هاست سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کرده است، برمی گردد: چگونه یک جنگ گسترده در این منطقه محوری می تواند عملکرد سهام را تغییر دهد؟ آیا بازارها تجربیات تاریخی خود را تکرار می کنند یا قوانین تغییر کرده است؟

با توجه به طیف گسترده‌تری از رویدادهای ژئوپلیتیکی و واکنش‌های سرمایه‌گذاران سهام، معمولاً ۲۲ روز طول می‌کشد تا بازار به کف برسد اما دوره بهبود آن ۴۷ روز است.

به گزارش سایت ارقام آشفتگی در خاورمیانه یک ورودی جدید به مجموعه ای از عدم قطعیت ها در حال حاضر است که شامل اقتصاد، نرخ بهره، اعتصاب بنادر ایالات متحده و انتخابات می شود. اما تحلیل‌های جی پی مورگان سعی دارد تا نشان دهد که بازار سهام پس از تحولات ژئوپلیتیکی بزرگ، به استثنای مواردی که تأثیر قابل توجه و طولانی‌مدت بر آن داشته است، به‌ویژه «شوک نفتی» دهه ۱۹۷۰، همواره بهبود یافته است.

به گزارش عصر اقتصاد این به معنای سود آمریکا از تنش های منطقه ای در نگاه اول است در حالی که بر خلاف آنچه رسانه های غربی می گویند اوضاع اقتصاد جهانی و به ویژه آمریکا مناسب نبوده و در هم تنیدگی اقتصاد جهانی دیگر آمریکا ی دور افتاده از تنش ها را مصون نگه نخواهد داشت و وضعیت اقتصاد جهانی کاملا به میزان و وسعت واکنش ایران بستگی خواهد داشت.

طبق گزارشی از شرکت مدیریت ثروت آسیایی Endous ، چندین جنگ در سال‌های اخیر تأثیر محدودی بر بنیادهای بازار داشته است.با این حال، شرکت مستقر در سنگاپور و هنگ‌کنگ می‌گوید که در جنگ‌های بزرگ با تاثیرات گسترده در مناطق وسیع، مانند جنگ جهانی دوم، بازارها پیشتاز هستند اما در طول مدت جنگ زیانشان افزایش می‌یابند.

با استناد به مطالعه انجام شده توسط LPL Research در مورد ۲۱ رویداد ژئوپلیتیکی، از جمله اقدامات تروریستی و رویدادهایی که از سال ۱۹۴۱ به جنگ منجر شد، در اینجا نگاهی به عملکرد سهام و اوراق قرضه با سرمایه بزرگ و کوچک در طول برجسته ترین درگیری ها داریم.

یک مطالعه مؤسسه CFA نشان داد که در تمام جنگ‌های بزرگ از سال ۱۹۲۶، سهام‌های بزرگ ۱۱.۴ درصد در زمان جنگ بازدهی داشتند، در مقابل میانگین ۱۰ درصد برای کل دوره، همانطور که درجدول نشان داده شد.

همچنین جالب است بدانیم که دوره های جنگ با میانگین تورم ۴.۴ درصدی در مقابل تورم متوسط ۳ درصدی کل دوره، جنگ، فشارهای تورمی دارد.

در میان شایعات موجود بر حماقت رژیم صهیونیستی و احتمال حمله به ایران، سرمایه‌گذاران به دقت اوضاع را مشاهده می‌کنند و خوب می دانند که می‌تواند پیامدهای عمده‌ای داشته باشد؛ از جمله منجر به یک درگیری مداوم و پرهزینه برای اقتصاد جهانی باشد

در مورد جنگ احتمالی منطقه ای چطور؟

پر واضح است که واکنش بازارها به هر جنگ متفاوت است، اما حتی در مثال جنگ اوکراین، درگیری منجر به کاهش ۷ درصدی برای شرکت های S&P 500 در هفته‌های بعد شد، اما یک ماه بعد بهبود یافت و از سطح قبل از جنگ پیشی گرفت. که با شروع جنگ در غزه تکرار شد.

به نوبه خود، Chat GBT می گوید که سناریوی یک جنگ منطقه ای گسترده در خاورمیانه ممکن است به شدت بر سهام تأثیر بگذارد، زیرا این منطقه منبع اصلی نفت است و هر گونه اختلال در آنجا منجر به افزایش قیمت انرژی و فشار بر هزینه های تولید می شود. ، و حاشیه سود شرکت ها را کاهش دهد.

هوش مصنوعی همچنین بر این باور است که عدم قطعیت ژئوپلیتیکی ممکن است باعث ایجاد وحشت در بین سرمایه گذاران شود، آنها را به سمت دارایی های امن مانند طلا و اوراق قرضه دولتی سوق دهد و منجر به فروش شدید سهام شود، اما از سوی دیگر، سهام شرکت های دفاعی و انرژی ممکن است شاهد افزایش محسوس در نتیجه افزایش هزینه های نظامی و افزایش قیمت نفت باشند.

در هر صورت، در میان شایعات موجود بر حماقت رژیم صهیونیستی و احتمال حمله به ایران، سرمایه‌گذاران به دقت اوضاع را مشاهده می‌کنند و خوب می دانند که می‌تواند پیامدهای عمده‌ای داشته باشد؛ از جمله منجر به یک درگیری مداوم و پرهزینه برای اقتصاد جهانی باشد.

اما سرمایه‌گذاران نگرانند که در زمانی که رضایت‌مندی به بالاترین سطح خود با ارزش‌گذاری‌های بسیار بالا نزدیک می‌شود، تضاد گسترده‌تری رخ دهد و سهام ایالات متحده را در برابر هرگونه شوک ناگهانی آسیب‌پذیر کند، که به نوبه خود می‌تواند موج‌های بالقوه فروش هراس را تشدید کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا