کد خبر: 16070048868
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«پروژه سهامی عام طرحی برای توسعه تولید و ایجاد اشتغال است»

به گفته خادم‌المله، سهام شرکت پروژه سهامی عام در بورس قابلیت معامله دارد و منابع مالی مورد نیاز برای آن پروژه فراهم می‌شود

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، شرکت پروژه سهامی عام در بازار سرمایه، ضمن فراهم کردن زمینه مشارکت سهامداران خرد در اجرای پروژه‌های کلان اقتصادی کشور، زمینه‌ساز هدایت سرمایه‎‌های کوچک به بخش مولد اقتصادی، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار است.

سلمان خادم‌المله با بیان اینکه بحث تامین مالی از اهمیت دو چندانی در کشور برخوردار است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تکمیل پروژه‌های خود نیاز به منابع مالی کافی دارند، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در تامین مالی از طریق بدهی، شرکت مورد نظر منابع مالی مورد نیاز خود را با استفاده از ابزارهای بدهی، تامین و در دوره‌های زمانی مشخص، سودی از قبل مشخص‌شده را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند.

او افزود: در تامین مالی از طریق بدهی، سرمایه‌گذار کاری به منابع و اینکه به چه صورت در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ندارد و برای او تنها اصل و میزان سودی که تعیین‌ شده، مهم است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تامین منابع مالی از طریق مشارکت گفت: افراد با وارد شدن در یک پروژه، شریک سود و زیان پروژه می‌شوند.عرضه سهام در بازار یکی از روش‌های تامین مالی از طریق مشارکت است به طوری‌که یک شرکت سهام خود را در بازار عرضه و به میزان فروش سهم خود، تامین مالی و منابع مالی لازم را فراهم می‌کند.

به گفته خادم‌المله، صاحب پروژه، دارایی‌ها و آورده‌های موجود در پروژه را ارزش‌گذاری و به عنوان آورده، وارد پروژه می‌کند سپس به اندازه‌ای که برای تکمیل پروژه نیاز است را از عموم مردم تامین مالی می‌کند.

او با اعلام اینکه شرکت از روز اول یک شرکت سهامی عام است که سهام آن در بورس معامله و منابع مالی مورد نیاز برای آن پروژه فراهم می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که بازار رشد بسیاری کرد، این انتقاد وجود داشت که با رشد بازار سرمایه، بخش واقعی اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار نگرفت و رشد قیمت سهام فقط برای کسانی که فعال بازار هستند، می‌تواند سود ایجاد کند و این رشد منجر به ایجاد تولید و اشتغال نخواهد شد به همین منظور، ابزار خاص تحت عنوان شرکت پروژه سهامی عام طراحی شد تا علاوه بر کمک به بازار سرمایه، برای ایجاد تولید و اشتغال , سود قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

خادم‌المله با توضیح این مطلب که افراد با دید بلندمدت در شرکت پروژه سهامی عام، سود بیشتری کسب خواهند کرد، یادآور شد: با حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه، زمینه مشارکت سهامداران خرد در اجرای پروژه‌های کلان اقتصادی فراهم و علاوه بر انتفاع این سرمایه‌گذاران از سودآوری آتی، پروژه‌های شرکت، زمینه‌ساز هدایت سرمایه‎‌های کوچک به بخش مولد اقتصادی کشور، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا