کد خبر: 230403166128
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

پیش‌بینی بانک‌جهانی از رشد ۳.۲ درصدی اقتصاد ایران‌ در سال ۱۴۰۳

براساس جدیدترین گزارش بانک جهانی برای اقتصاد ایران رشد ۳.۲ درصدی و تورم ۳۵.۳ درصدی در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

به گزارش عصراقتصاد، بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد ایران رشد ۳.۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرده است.

بر اساس برآورد بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته ۵ درصد رشد کرده بود.

رشد بخش غیرنفتی ایران در سال گذشته ۳.۸ درصد بوده که بر اساس پیش بینی بانک جهانی این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳ درصد خواهد رسید. بخش نفتی ایران که در سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجه ۱۷.۱ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۱۴۰۳ نیز ۵ درصد رشد خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی تولید نفت ایران در سال جاری ۲۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

انتظار می رود بخش کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۳ تنها ۰.۹ درصد رشد کند و رشد بخش صنعت به ۴.۹ درصد و بخش خدمات به ۲.۶ درصد برسد.

نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۰.۷ درصد بوده که پیش بینی می شود این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۳۵.۳ درصد کاهش یابد.

ضریب جینی بخش روستایی در ایران ۳۴.۳ و شهری ۳۱.۱ درصد شد

همچنین جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد ضریب جینی ایران در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به ۳۴.۸ درصد رسیده است.

ضریب جینی ایران که میزان شکاف درآمدی را نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۵.۵ درصد اعلام شده بود اما این رقم در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۰.۷واحدی به ۳۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در سال ۲۰۲۰ نیز ضریب جینی ایران ۳۵.۸ درصد گزارش شده بود که بنابراین طی سه سال گذشته شاهد روند نزولی شکاف طبقاتی در کشور بوده ایم.

ضریب جینی Gini Index ارقامی از ۰ تا ۱۰۰ را در بر می‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد، به‌عبارت بهتر، اگر همه افراد جامعه به‌اندازه هم درآمد داشته باشند، ضریب جینی معادل صفر و اگر تمام درآمدها تنها به یک نفر برسد، ضریب جینی ۱۰۰ است که این بدترین حالت ممکن خواهد بود.

بر اساس این گزارش ضریب جینی بخش روستایی در سال۱۳۹۹ بالغ بر ۳۵.۲ درصد بوده که این رقم به ۳۴.۸ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۳۴.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. ضریب جینی بخش شهری نیز از ۳۲.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و در سال ۱۴۰۱ در همین رقم باقی مانده است.

واکنش وزیر اقتصاد به گزارش بانک‌جهانی از رشد اقتصاد ایران

وزیر اقتصاد از رشد اقتصادی ۵ درصدی، کاهش بیکاری به ۷.۶ درصد و کاهش ۶.۵ میلیون نفری جمعیت فقرا در ایران به عنوان دستاوردهای دولت شهید رئیسی که در گزارش جدید بانک جهانی منعکس شده است خبر داد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در واکنش به انتشار گزارش جدید بانک جهانی از اقتصاد ایران، در فضای مجازی نوشت:

گزارش ۲۰۲۴ بانک جهانی برای ایران در پایان دولت شهید رئیسی منتشر شد: رشد پایدار در میان تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه

– رشد اقتصادی بالای ۵درصد
– کاهش بیکاری به ۷.۶درصد
– کاهش ۶.۵میلیون نفری فقر
– کاهش نابرابری (ضریب جینی) به۰/۳۴
با امید به تداوم روندهای بهبود در دولت آینده.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا