کد خبر: 04080051264
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارروزنامهصفحه یک

پیش‌بینی افزایش قیمت گاز در اروپا با ادامه بازی «روسیه همیشه مقصر» 

داده‌های معاملاتی نشان می‌دهد قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز دوشنبه در بورس بین قاره‌ای لندن به بالای ۱۱۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب افزایش یافت. همچنین هزینه معاملات آتی نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) در هاب TTF در هلند در اوج قیمت تمام شده این کالا به ۱۱۳۹ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

بحران در صنعت گاز اروپا در اوایل پاییز امسال رخ داد. افزایش قیمت‌ نقطه‌ای گاز به دلیل نگرانی‌های مربوط به ظرفیت ذخیره‌سازی پایین، تقریباً در آستانه دوهزار دلار در هر هزار متر مکعب در اوایل اکتبر (اواسط مهر) گذشته بود. تا اواسط اکتبر (اواخر مهر)، ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز اروپا تنها ۷۱ درصد بوده است.

برخی از کشورهای اروپایی، روسیه را به دلیل تامین نکردن گاز بیشتر در ایجاد بحران انرژی فعلی سرزنش می‌کنند. در این حال، خط لوله نورد استریم ۲ که قادر است با تامین گاز اضافی روسیه کمبودهای اروپا را برطرف کند، به دلیل مانورهای سیاسی در بروکسل در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

مقامات روسیه همچنین از مشکل دیگری در بازار انرژی اروپا نام برده‌اند. آنها بارها بر ثبات قراردادهای بلندمدت در بخش انرژی تاکید کرده‌اند؛ درست بر خلاف نوسانات ناشی از فروش نقدی، که اروپا را در معرض بحران انرژی فعلی قرار داده است.

به گفته النا بورمیسترووا، نایب رئیس هیئت مدیره غول انرژی دولتی گازپروم روسیه، کشورهای اروپایی به ناچار وارد فصول نیاز به گرمایش و سرد زمستانی با انبارهای پرنشده خواهند شد.

تا اواسط سپتامبر ، حجم تزریق گاز در اروپا به بیش از ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز رسید. کارشناسان اروپا و آسیا می گویند که این شکاف در تزریق گاز قابل جبران نیست. به عقیده آنان این وضع قطعاً تقاضا را تحریک می‌کند و بر قیمت‌ها تأثیر می گذارد.

مقامات روسیه اخیراً پیشنهاد داده‌اند که تحویل گاز به اروپا را از طریق قراردادهای موجود افزایش دهند. با این حال، هیچ درخواستی از همتایان اروپایی تاکنون ارسال نشده است.

گزا آندریاس فون گیر، سفیر آلمان در روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که افزایش قیمت گاز یک مشکل مشترک اروپایی است؛ بنابراین باید به طور مشترک با آن برخورد شود.

سفیر روسیه به خبرنگاران گفت: «این نه‌تنها مشکل آلمان است بلکه یک مشکل در سطح اروپاست. بنابراین در مقیاس وسیع‌تری باید به آن پرداخته می‌شود. تا آنجا که می‌دانیم، رئیس‌جمهوری روسیه (ولادیمیر پوتین) آمادگی خود را برای کمک به حل بحران قیمت گاز اعلام کرده است. بنابراین همه به طور مشترک روی این موضوع کار می‌کنند.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا