پیش‌بینی بلندمدت قیمت طلا و سکه/ تاثیر روند فرسایشی مذاکرات بر بازارها

  کد خبر: 14100063736

قیمت سکه و طلا که هفته گذشته را افزایشی به پایان رساند، در روزهای اخیر کاهشی بوده است. اما پیش بینی بلندمدت قیمت طلا و سکه چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، پیش بینی بلندمدت قیمت طلا و سکه را با توجه به اقتصاد تورمی ایران افزایشی می‌داند‌.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، روند قیمتی بازارهای طلا، سکه و دلار را در مقاطعی تا پایان سال کاهشی پیش‌بینی می‌کند اما معتقد است در سال آینده شمسی، مجددا قیمت‌ها افزایشی می‌‌شود.

حق‌شناس می‌گوید: در شرایطی که کشور با نرخ تورم بیش از ۴۰ درصدی مواجه شده افزایش قیمت‌ها اجتناب‌‌ناپذیر است.

این کارشناس بازارهای مالی، می‌افزاید: اگر دولت با دخالت در بازارها، اقدام به کاهش دستوری قیمت‌ها کند، انگیزه خروج سرمایه از کشور را تشدید می‌کند.

او می‌گوید: بخشی از سرمایه ایرانیان برای خرید ملک در کشورهای اطراف از جمله ترکیه از کشور خارج شده است. حال اگر قیمت‌ها به صورت دستوری به زیر ارزش ذاتی بازارها کاهش پیدا کند، می‌تواند به فاجعه‌ای برای اقتصاد کشور منجر شود که نتیجه آن خروج منابع مالی است.

به گفته حق‌شناس، کاهش قیمت‌ها در بازارهایی مانند ارز و طلا موقتی خواهد بود و در سال‌ آینده در این بازارها سقف‌هایی جدیدی ثبت می‌شود.

ارزش ذاتی بازارها

این کارشناس بازارهای مالی، می‌گوید: با توجه به ترخ تورم و میزان نقدینگی، ارزش ذاتی دلار بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان است.

او توضیح می‌دهد: روند صعودی ارزش ذاتی دلار، از ابتدای سال جاری تا کنون از حدود ۲۱ هزار تومان آغاز شد و در مقاطع مختلف به حدود ۲۴ و ۲۷ هزار تومان رسید.

به گفته حق‌شناس، در ادامه نیز بار دیگر افزایش یافت و اکنون به حدود ۲۹ هزار تومان رسیده است.

او می‌افزاید: با توجه به ارتباط میان بازار دلار و طلا می‌توان نتیجه گرفت که ارزش ذاتی طلا نیز در حال افزایش است.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، البته نوساناتی در نرخ اونس جهانی رخ می‌دهد اما قیمت دلار و طلای داخلی نسبت مستقیم با یکدیگر دارند و بدون شک در این مدت ارزش ذاتی طلا نیز در حال افزایش بوده است.

تاثیر منفی بلاتکلیفی در مذاکرات بر بازارها

حق‌شناس در ادامه، با اشاره به تاثیر منفی بلاتکلیفی در مذاکرات بر بازارهای مالی، می‌گوید: روند فرسایشی گفتگوها، کلیت اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است.

او می‌افزاید: اگر گفتگوها به نتیجه مثبتی برسد می‌تواند به صورت مقطعی و موقت شوکی کاهشی را به بازارها وارد کند.

حق‌شناس می‌گوید: اما در میان‌مدت، قیمت‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم و میزان نقدینگی تعیین می‌شوند و خود را با ارزش ذاتی دلار و طلا هماهنگ می‌کنند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: شرایط فعلی، بازارها را در نوعی ابهام و نگرانی فروبرده است و این وضعیت روی حوزه‌هایی چون طلا، سکه و دلار اثرتورمی بیشتری دارد.

کاهش اثر بالقوه مذاکرات

حق‌شناس تاکید می‌کند: روند فرسایشی مذاکرات، تاثیر بالقوه آن را کاهش داده است و حتی اگر در آینده گفتگوها به نتیجه مثبتی برسند، اثر مورد انتظار را نخواهد داشت.

او می‌گوید: سیگنال‌هایی که از طرف ایرانی در مورد مذاکرات فرستاده می‌شود گاه با سیگنال‌های طرف مقابل تفاوت دارد و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک توافقی حاصل شود.

به اعتقاد این کارشناس بازارهای مالی، احتمال شکل‌گیری توافقی موقتی بین دو طرف برای ادامه مذاکرات در آینده بیشتر است.

حق‌شناس می‌گوید: اگر توافق خوبی صورت گیرد، تاثیر آن برای بازارهای مالی موقت است اما برای کلیت اقتصاد اثر مثبتی در پی دارد.

خروج از نسخه موبایل