کد خبر: 120701103479
اقتصاداقتصاد کلانبورس

پیش بینی بورس هفته سوم مهر / شاخص کل بی پول است!

معاملات بورس در هفته دوم مهر در حالی به پایان رسید که شاهد کم رونق ترین روزهای بازار سهام در ساا ۱۴۰۱ بودیم؛ میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به زیر دو هزار میلیارد تومان رسید و به طور تلویحی می توان گفت که رکورد پایین ترین ارزش معاملات خرد روزانه سال ۱۴۰۱ هم ثبت شد.

هر چند در تمام روزهای معاملاتی این هفته شاهد کاهش شاخص کل بودیم اما به نظر می رسد که زهر عرضه ها کشیده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته دوم مهر نیز شرایط متفاوتی نسبت به روزهای گذشته نداشت.

شاید بتوان گفت مشخصه اصلی بورس در این هفته به خصوص در دو روز پایانی این بود که هرچند فشار عرضه  نسبت به هفته های گذشته کاسته شده بود اما در طرف مقابل، تقاضای قوی هم در بازار وجود نداشت.

موضوعی که به تشدید رکود حاکم بر بازار سهام را در هفته دوم پاییز منجر شد؛ در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ به زیر سطح دو هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

شاخص کل در معاملات روز سه شنبه هرچند افت حدود ۴٬۹۰۰ واحدی را تجربه کرد اما همانند بورس روز دوشنبه دو نکته داشت؛ اول اینکه حدود ۴۵ درصد از این افت تنها ناشی از معاملات «میدکو» بود و دوم اینکه عملاً بررسی نمادهای اثرگذار بر شاخص و همچنین روند تغییرات ساعتی شاخص کل نشان می دهد، فشار فروش در کلیت بازار کاهش محسوسی نسبت به روزهای گذشته داشته است؛ به گونه‌ای که عملاً در یک ساعت پایانی بازار شاخص عملاً فریز شده بود.

شاخص هم وزن هم هرچند افت بیش از ۷۵۰ واحدی را تجربه کرد اما همانند شاخص کل، از میانه های بازار عملاً بدون تغییر بود که با توجه به اینکه بسیاری از نمادهای بازار در رنج خنثی معامله می شدند و قفل صف فروش نبودند، می توان آن را به کاهش شدت فشار فروش نسبت داد.

بورس به دنبال خریدار

بنابراین بررسی روند شاخص کل و شاخص هم وزن نشان می دهد که زهر فشار فروش کاسته شده است اما تقاضا در بازار وجود ندارد.

به بیان دیگر،‌ هرچند در این قیمت ها فروشنده زیادی وجود ندارد اما خریداران نیز در شرایط کنونی اقتصاد ایران،‌ بورس را به عنوان یک بازار مستعد باور ندارند.

ارزش معاملات خرد در روز سه شنبه حدود یک هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان بود تا پس از ۲۹ تیر، این کم ترین ارزش معاملات خرد سال ۱۴۰۱ باشد.

البته باید توجه داشت که اواخر تیر ماه همزمان با برگزاری مجامع بسیاری از نمادهای بزرگ بازار سهام بود و با در نظر گرفتن این موضوع،‌ ارزش معاملات خرد بورس به کف سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در جریان معاملات روز سه شنبه شاهد خروج بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که بیش از ۱۱ درصد ارزش معاملات خرد بود.

پیش بینی بورس

همانگونه که در طول این گزارش اشاره شد، بازار سهام به مرحله اشباع فروش رسیده است اما روند معاملات دو روز پایانی مهر ماه نشان داد که کاهش عرضه ها به معنای پایان روند نزولی بازار نیست و تا زمانیکه نقدینگی وارد بازار نشود نباید انتظار داشت که در روزهای آینده تغییر محسوسی در روند معاملات شکل بگیرد و احتمالاً شرایط رکودی بازار ادامه دار خواهد بود.

اما باید به دو نکته توجه داشت؛ اولاً در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که بازار با کاهش محسوسی همراه باشد. ثانیاً با یک خبر این شرایط پتانسیل تغییر دارد و می تواند از این فاز رکودی خارج شود.

حالا باید منتظر ماند که در سه روز تعطیلی چه تغییر و تحولاتی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور رخ خواهد داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا