کد خبر: 010901109790
اقتصادبورس

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ /یک ساعتی که امیدوارمان کرد

بورس اولین روز از آخرین ماه پاییز را بد شروع کرد ولی نسبتا امیدوارکننده به پایان برد. نگاهی به روند معاملات روز سه شنبه نشان می دهد که احتمالا کمی از فشار فروش در بازار روز چهارشنبه کاسته شود.

ولی اگر معاملات یک ماه اخیر را در نظر بگیریم،‌ بازهم به یک مسئله تکراری بر می خوریم. مسئله‌ای که توان بازار را برای شکل گیری یک روند صعودی پر قدرت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اولین روز بازار سهام در آذر ماه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول شاخص کل بیش‌تر تحت تاثیر معاملات گروه پالایشی و فلزی‌ها روند نزولی در پیش گرفت.

شاید مهم‌ترین دلیل آن را بتوان کاهش ناگهانی قیمت نفت دانست.

نیمه اول بازار روز سه شنبه چنان بی رمق بود که ارزش معاملات خرد در ۹۰ دقیقه ابتدایی بازار کم تر از هزار میلیارد تومان بود. حقیقی‌ها هم در ۹۰ دقیقه ابتدای بازار حدود ۶۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

اما در نیمه دوم شرایط عوض شد. شاخص کل که تا ساعت ۱۱:۳۰ کاهش بیش از ۱٬۹۰۰ واحدی را تجربه کرده بود تا پایان معاملات توانست حدود یک هزار واحد بالا بیاید تا در نهایت شاخص کل در پایان معاملات حدود ۹۵۰ واحد عقب نشینی کرده باشد.

ارزش معاملات هم در نیمه دوم بهبود پیدا کرد و توانست در محدود ۳هزار میلیارد تومان باقی بماند. همچنین حقیقی‌ها در مجموع معاملات حدود ۱۱۲ میلیارد تومان وارد بازار کردند.

در این میان شاخص هم وزن تقریبا در طول روز روند صعودی خود را حفظ کرد تا در نهایت با افزایش بیش از هزار واحدی به سطح ۴۰۵ هزار واحدی برسد.

بورس بلاتکلیف است

نگاهی به روند دو هفته اخیر بورس نشان می‌دهد که پس از رشد خوب بازار در میانه‌های آبان، زور شاخص کل برای ادامه روند صعودی تمام شد.

هرچند در ابتدا این موضوع مطرح شد که روند معاملات دو هفته گذشته را می توان یک استراحت در روند صعودی تلقی کرد اما شاید معاملات کنونی بازار بیش از گذشته این سناریو را محتمل کرده است که آن تقاضای قوی برای شکل گیری یک روند صعودی مهیا نیست.

شاید پاسخ به چرایی چنین شرایطی بیان تکرار مکررات باشد ولی چه کنیم که دلیل همان است که بود.

ریسک های سیستماتیک و دید کوتاه مدت معامله گران در این شرایط اجازه شکل گیری یک روند صعودی قوی را نمی دهد.

بنابراین به نظر می رسد تا زمانی که کمی از ریسک‌های بازار سهام تعدیل نشود باید به جهش های هفتگی عادت کنیم.

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱

به طور کلی با توجه به روند امروز معاملات بورس و برخی اخبار، روز چهارشنبه بازار نسبتا سبزی را تجربه کنیم. در یک ساعت پایانی بازار روز دوشنبه شاهد افزایش تقاضا در گروه خودرویی بودیم؛ موضوعی که احتمالا در بازار فردا هم ادامه داشته باشد.

گروه پالایشی هم که به واسطه کاهش قیمت نفت معاملات پر عرضه ای را تجربه کرده بود با تعدیل بخشی از کاهش قیمت، به نظر می رسد احتمالا فشار فروش در این گروه هم کمی تعدیل شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا