کد خبر: 091101118927
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت دلار ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ /رشد ۱۱ درصدی دلار در یک ماه

قیمت دلار در یک ماه سکانداری رئیس کل جدید، رشد ۱۱ درصدی را پشت سر گذاشته است. این در حالی است که مهمترین هدف فرزین دخالت در بازار ارز برای کاهش قیمت دلار بود که البته فعلا محقق نشده است. به این ترتیب امروز روند دلار صعودی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روند کاهشی  قیمت دلار در روز گذشته، امروز چرخید و در تهران و بازارهای موازی روند رو به بالا حرکت کرد. به نظر می‌رسد بازارساز در حال عرض اندام در بازار دلار است و نوسان‌گیران چشم انتظار اقدامات دولت.

دیروز قیمت دلار کاهشی بود اما نه آنقدر که بتوان در روند تکنیکالی به عنوان سیگنال کاهشی روزهای آتی به آن نگاه کرد و افزایش قیمت امروز این اسکناس آمریکایی پیش بینی تکنیکالیست‌ها را تایید کرد.

توییت فرزین و تک نرخی شدن قیمت دلار آزاد و توافقی در روز گذشته،‌ سیگنال‌هایی بود که برخی فعالان بازار تصور می‌کردند حداقل، تا ۲ روز بتواند شرایط بازار را با ثبات نگه دارد،‌ اما روند صعودی امروز، معادلات برخی معامله‌گران را برهم زد.

رشد ۱۱ درصدی دلار در یک ماه

یک ماه پیش محمدرضا فرزین از کرسی استادی دانشگاه علامه به سکانداری نهاد پولی کشور گمارده شد. یکی از مهمترین اهداف او این بود:«با مداخله مناسب در بازار ارز نرخ را کاهشی خواهیم کرد.»

در نخسین روز حضور فرزین در بانک مرکزی، قیمت دلار در مرز ۳۹ تا ۴۰ هزار تومانی معامله می‌شد و بعد از گذشت یک ماه این نرخ در آخرین معامله نقدی امروز تهران به قیمت ۴۴ هزار و ۲۳۰ تومان رسید.

رشد نزدیک به ۱۱ درصدی قیمت دلار در یک ماه گذشته با وجود تلاش‌های بازارساز رخ داد. البته باید در نظر داشت، اخبار نامساعد سیاسی که بر بازار ایران روانه شد را در کم‌اثر کردن اقدامات دولتی نباید نادیده گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی که توییتر را به عنوان فضایی مساعد برای مدیریت بازار ارز و سیگنال‌دهی به قیمت دلار می‌داند در توییت‌هایی که طی یک ماه اخیر منتشر کرد، سیگنال‌های مختلفی به بازار داده است؛ از جمله تثبیت نرخ دلار نیما روی ۲۸۵۰۰ تومان برای واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات، کوچک کردن بازار ارز آزاد، دریافت ارز بدون صف، نرخ تابلو و ثبت‌نام برای صرافی‌ها، ثبات ارزی، مداخله و نرخ‌سازی در بازار معاملات آزاد.

مدیریت مجازی قیمت دلار را کاهش نداد

هر چند این مدیریت مجازی باعث شد به طور مثال قیمت دلار در روز شنبه افزایش نداشته باشد اما به باور برخی فعالان دوامی هم ندارد و بازار بیشتر انتظاری است تا کاهشی.

هر چند یک ماه زمان قابل توجهی برای تعیین و تکلیف خط و مشی‌های ارزی رئیس کل جدید نیست، اما فعلا مهمترین هدف فرزین که مداخله در بازار ارز برای نرخ کاهشی است، فقط بخش اول آن اجرایی شده و دلار سرکش‌تر از سیاست‌های بانک مرکزی است تا رام شود.

برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت دلار، با وجود مولفه‌های اقتصادی موثر بر آن، اجتناب‌ناپذیر است اما این روند صعودی چندان هم کام بازارساز را تلخ نکرده و از این نوسانات بهره می‌برد و دود این روندهای صعودی در چشم مردم می‌رود.

دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی باقی می‌ماند؟

در همین راستا عبداله مشکانی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به شرایط تامین ارز داخلی کشور به  تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر ایران از طریق شرکت‌های واسطه‌ای، محصولات تولید داخل را می‌فروشد و با این اقدام، ارز را تامین و در سامانه نیما برای واردات عرضه می‌کند، این در حالی است که شرکت‌های پوششی به راحتی قابل شناسایی نیستند.

او با تاکید بر تاثیر تحریم‌ها خاطرنشان کرد: فشار صرف به اقتصاد و  مردم از اثرات تحریم‌ها است و طبیعی است که ما از ابزارهای مختلف برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم این در حالی است که کشورهای همسایه به دلیل همجواری با ایران، الزاماتی دارند که باید حسن همجواری را رعایت کنند والا در نقطه مقابل، ایران هم می‌تواند برای آنها دردسر ایجاد کند.

مشکانی با اشاره به اینکه قیمت دلار در بلند مدت تابعی از نقدینگی و تورم است افزود: در کوتاه مدت، بازارساز با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت می‌دهد و در بلند مدت نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم است. بنابراین صرفا تحریم یا تغییری در تحریم‌ها اثر ملموس بر بازار سرمایه ندارد.

این کارشناس بازارهای مالی درباره پیش بینی قیمت دلار گفت: اسکناس آمریکایی در همین کانال ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال باقی می‌ماند، اما برای سال آینده می‌تواند در کانال‌های بالاتر قرار بگیرد. اگر بخواهیم  قیمت واقعی دلار را با نقدینگی بسنجیم رقم‌هایی بالاتر از نرخ فعلی را باید متصور باشیم و علت اصلی این صعود را نیز باید در تورم و نقدینگی جستجو کنیم نه تحریم‌ها.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا