کد خبر: 271001117146
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۲۸ دی ۱۴۰۱ /با سیگنال بازارساز سکه کانال عوض کرد

روند افزایش قیمت در بازار فلز زرد، نرخ تمام قطعات سکه به غیر از سکه گرمی را در کانال جدید قرار داد. به نظر می‌رسد سیگنال دولتی فروش ربع سکه در بورس کالا، به شکل معکوسی بر بازار اثر گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز روند صعودی قیمت طلا و سکه در بازار معاملات تهران، هر قطعه سکه امامی را در کانال ۲۲ میلیون تومانی نشاند. این روند افزایشی در تمامی قطعات سکه و طلا جریان داشت و حباب سکه نیز بر مدار افزایش قیمت قرار گرفت.

قیمت طلا و سکه در ابتدای هفته جاری روند افزایشی محدودی در برخی قطعات داشت اما فروش ربع سکه‌های بانک مرکزی باعث شد، روند رشد قیمت، در برخی قطعات به ویژه ربع سکه بدون تغییر نرخ، معامله شود.

معامله‌گران در هفته گذشته در انتظار عرضه‌های ربع سکه‌های بورس کالا و هدف بازارساز از این اقدام بودند. به نظر می‌رسید این اقدام نهاد پولی کشور با هدف مدیریت بازار و ثبات قیمت‌ در بازار این فلز زرد اجرا شد، اما به اعتقاد کارشناسان بازار شرایط عرضه، به گونه‌ای پیش رفت که هدف بازارساز از این حراج، جبران کسری بودجه و فروش به بالاترین قیمت در بازار تلقی شد.

معامله‌گران که در روزهای گذشته در انتظار نتیجه تاکتیک جدید نهاد پولی کشور بودند، امروز با توجه به سیگنال‌های نامساعد بین‌المللی و افزایش محدود قیمت دلار در موقعیت خرید قرار گرفتند و این افزایش تقاضا، جو بازار را صعودی کرد.

در روزهای گذشته بازار طلا، سکه، دلار در حالت انتظاری قرار داشت تا ربع سکه‌های بورس کالا کشف قیمت شود. با گذشت ۴ روز از آخرین هفته دی‌ماه، روند فروش سکه‌های بورسی در حدود ۲۰ هزار قطعه تخمین زده شد و استقبال از آنها چندان مورد توجه نبود.

هدف بازیگران طلایی،‌ خروج سرمایه از کشور است

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی درباره افزایش قیمت طلا و سکه با وجود اقدام بازارساز برای فروش ذخیره طلایی کشور، به تجارت‌نیوز گفت: تجربه فروش ربع سکه‌ در بورس کالا به دولت روحانی برمی‌گردد با توجه به اینکه دولت در آن زمان با جیب پرتری به صحنه آمد.

وی افزود: به نظر می‌رسد، برداشت فعالان بازار سکه و طلا از پیش‌فروش سکه در بورس کالا این است که بازارساز علاقه‌ای به کاهش قیمت ندارد و سعی می‌کند اعداد فعلی را برای کف بازار در نظر بگیرد.

دیبا با اشاره به افزایش قیمت دلار افزود: خیلی نمی‌توان با استفاده از تئوری‌های مالی رفتار بازار را پیش بینی کرد زیرا رفتار بازیگران حال حاضر بازار، نسبت به گذشته تغییر کرده است.

این در حالی است که موضوع حفظ سرمایه چندان در اولویت قرار ندارد و برداشت کلی این است که در بازار دلار و طلا بیشترین هدف،‌ خروج سرمایه ‌از کشور است.

این کارشناس بازارها محدوده قیمتی ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومانی را به عنوان محدوده کف قیمت در سکه امامی عنوان کرد و گفت: رفتار بازار مانند گذشته نیست و سطوح مذکور را به عنوان کف در نظر می‌گیرد.

هر چند ممکن است خبرهایی از جنس برجام این قیمت را کاهش دهد اما با توجه به حجم نقدینگی و چشم‌انداز تورم انتظاری حاکم بر بازار، پایین‌تر از ۲۰ میلیون تومان را نمی‌توانیم برای کلیت بازار در نظر بگیریم.

دیبا با تایید روند فعلی برای قیمت طلا و سکه خاطرنشان کرد: با توجه با جریان حرکتی بازار اگر از نظر نسبی و منتالی، ۲ طیف عرضه‌کننده که اینجا بازارسازی است به نام دولت و تقاضاکنندگانی از جنس مردم عادی را بررسی کنیم، همین روند فعلی بر بازار حاکم خواهد بود.

او تاکید کرد: اقدام بانک مرکزی برای عرضه ربع سکه در بورس کالا، با هدف کاهش قیمت نیست و بیشترین هدف تثبیت قیمت و پرکردن شکاف‌های کسری بودجه است.

با این دیدگاه‌ها دولت سعی می‌کند با عددهای گران‌تری عرضه کند زیرا نیازهایش اینقدر زیاد است که نمی تواند با عرضه آبشاری اقدام به کاهش قیمت کند. بازار نیز میلی به کاهش نشان نمی‌دهد و نیازش در اعداد بالاتر است و بازار هم گنجایش این اعداد را دارد.

سکه امامی، بهار، ربع و نیم کانال عوض کردند

امروز ۲۷ دی ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی یک میلیون تومان گران شد و به قیمت ۲۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان رسید. سکه بهار هم افزایش قیمت ۹۰۰ هزار تومانی را پشت‌سر گذاشت و با قیمت ۲۱ میلیون و ۹۵ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه ۷۰۰ هزار تومان گران شد و به کانال ۱۳ میلیون تومانی ورود کرد. این قطعه از سکه اکنون با قیمت ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان در بازار در حال معامله است.

ربع سکه که در روزهای گذشته تغییر قیمتی نداشت و با همان نرخ ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی معامله می‌شد امروز ۶۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

سکه گرمی امروز ۱۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

حباب سکه امروز گران شد و بیشترین افزایش حباب سهم سکه امامی بود و ربع سکه همچنان پرچمدار بیشترین مقدار حباب سکه در خانواده سکه‌هاست.

قیمت طلا با وجود کاهش انس جهانی طلا و نزدیکی قیمت آن به کف کانال ۱۹۰۰ دلاری روند صعودی داشت. هر مثقال طلا امروز بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۸ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نزدیک به ۱۰ هزار تومان با کانال ۲ میلیون تومانی فاصله دارد.

این مقدار طلا امروز نزدیک به ۵۰ هزار تومان گران شد و به قیمت یک میلیون و ۹۸۹ هزار تومان رسید. طلای دست دوم امروز یک میلیون و ۸۹۳ هزار تومان شد

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا