کد خبر: 120901111209
انرژیجهانروزنامه

کشورهای اتحادیه اروپا سقف قیمت گاز را کاهش می دهند

ترجمه: سلیم حیدری

براساس اسناد خبرگزاری رویترز، کشورهای اتحادیه اروپا روز جمعه پیشنهادی را برای تعیین سقف قیمت گاز (کمی کمتر از پیشنهاد بروکسل) بررسی خواهند کرد.

برخی از این کشورها قیمت تعیین شده را بسیار بالا می‌دانند و تعداد معدودی از کشورها برای تعیین محدودیت قیمت خرید حتی پایین‌تر تلاش می‌کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا از عصر جمعه مذاکرات خود را در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای محدود کردن افزایش قیمت گاز آغاز کرده و در حال رقابت برای رسیدن به توافق تا ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) هستند.

انحادیه اروپا هفته گذشته سقف قیمت گاز را پیشنهاد کرد. این سقف قیمت در صورتی که قیمت گاز ماه اول Title Transfer Facility (TTF) به مدت دو هفته از ۲۷۵ یورو (۲۸۹ دلار) در هر مگاوات ساعت فراتر رفت و ۵۸ یورو بیشتر از قیمت مرجع گاز طبیعی مایع برای ۱۰ روز بود، شروع می شود.

برخی از کشورها از این پیشنهاد انتقاد کردند و پیشنهاد کردند که آن را با قیمتی بسیار بالا و با معیارهای سخت‌گیرانه طراحی کرده‌اند که هیچ‌گاه این سقف اعمال نمی‌شود و بنابراین نمی‌توانند اقتصاد خود را از افزایش قیمت‌ها حفظ کنند.

روز جمعه، کشورها پیشنهاد تجدید نظر شده جمهوری چک، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، برای کاهش سقف به ۲۶۴ یورو در مگاوات ساعت بررسی خواهند کرد. در این طرح به جای دو هفته، قیمت‌ها را ملزم خواهند کرد تا برای شروع به کار تنها به مدت به مدت ۵ روز تجاری بالاتر از این سطح باقی بمانند.

پیشنهاد تجدید نظر شده ای که رویترز آن را مشاهده کرد، همچنین سقف را برای پوشش نه تنها قرارداد گاز در ماه اول، (همانطور که بروکسل پیشنهاد کرد) بلکه قراردادهایی که تا یک چهارم سال آینده را نیز در بر می گیرد، شامل شود.

از آنجایی که کشورها بر سر اینکه آیا اصلاً قیمت‌ها را محدود کنند یا خیر، اختلاف نظر دارند، دیپلمات‌ها انتظار دارند پیش از انعقاد هر توافقی، اصلاحات متعددی در این پیشنهاد مورد نیاز باشد.

دست‌کم پنج کشور برای پایین آوردن سقف قیمت گاز تلاش می‌کنند.

در سندی که این هفته با سایر کشورها به اشتراک گذاشته شد، ایتالیا، لهستان، یونان، بلژیک و اسلوونی دو گزینه پیشنهاد کردند: یا سقف قیمت ثابت به مراتب پایین‌تر از ۱۶۰ یورو در مگاوات ساعت، یا «حد قیمت پویا» با ارزش ۷۵ درصد ثابت و ۲۵ درصد نوسان در پاسخ به معیارهای قیمت گاز طبیعی مایع موجود.

پیشنهاد دیگری از سوی اسپانیا، سقف قیمتی کاملاً نوسانی را پیشنهاد می‌کند که بر اساس میانگین قیمت‌های LNG به علاوه حق بیمه است و برای «همه محصولات آینده» در TTF اعمال می‌شود.

با این حال، تعداد انگشت شماری از کشورها از جمله آلمان و هلند هشدار می دهند که محدودیت قیمت ها می تواند جذب گاز مورد نیاز اروپا از بازارهای جهانی را برای اروپا دشوارتر کند.

قیمت گاز اتحادیه اروپا در سال جاری به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا پس از حمله به اوکراین، افزایش یافت.

در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر با مجموعه ای از اقدامات اضطراری انرژی، از جمله الزامات برای پر کردن ذخایر گاز قبل از زمستان موافقت کرده اند، برخی از دیپلمات ها تردید دارند که این توافق در نشست ۱۳ دسامبر (زمانی که وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند آن را تصویب کنند)، منعقد شود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا