کد خبر: 12020180619
بازاربازارها و خدمات مالی

کمبود روغن و ماکارونی شدت گرفت /پای احتکار در میان است؟

یک ماه پیش بود که رئیس جمهوری اعلام کرد: مشکلی در زمینه ذخیره کالاهای اساسی وجود ندارد. اما طی روزهای اخیر بسیاری از شهروندان از کمبود روغن و ماکارونی خبر دادند. آیا باز هم پای احتکار در میان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس جمهوری در اولین سفر استانی امسال خود به خراسان رضوی اعلام کرد که مشکلی در ذخیره کالاهای اساسی وجود ندارد. اما کمبود روغن و ماکارونی در شرایطی رخ داد که یک ماه هم از این اظهارات ابراهیم رئیسی نمی‌گذشت.

حالا کمتر سوپرمارکت یا فروشگاهی را در سطح شهرهای مختلف می‌توان یافت که روغن یا ماکارونی عرضه کنند.

آن‌هایی هم که اقدام به فروش این محصولات می‌کنند، قیمت‌های گزافی برای آن در نظر گرفته‌اند. برخی نیز به ترفندهای دهه ۶۰ روی آورده‌اند و به شکل سهمیه‌بندی به عرضه کالا مشغول هستند.

فروش روغن مشروط بر خرید ۳۰ هزار تومانی!

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از چند فروشگاه در سطح پایتخت نشان از کمبود روغن مایع یا به عبارت بهتر نایاب‌شدن آن دارد.

فقط چند فروشگاه روغن ذرت عرضه می‌کنند که مصرف عمومی ندارد و البته قدرت خرید همه اقشار به آن نمی‌رسد.

گروهی نیز فروش روغن را مشروط به خرید تن ماهی یا کالاهای کم‌مصرف دیگر می‌کنند.

در همین زمینه یکی از مخاطبان برای تجارت‌نیوز نوشت: «من رفتم روغن یه لیتری بخرم، مغازه‌دار می‌گه باید باهاش ۳۰ هزار تومن خرید کنی تا بهت روغن بدم.».

در ایین فروشگاه‌های آنلاین نیز به‌سرعت میزان روغن و ماکارونی قابل فروش را ناموجود اعلام کردند تا مبادا از این قافله عقب بمانند.

کمبود ماکارونی در بازار نیز طی روزهای اخیر خبرساز شد. برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که در پی درخواست افزایش قیمت این محصول از سوی تولیدکنندگان، برخی کارخانه‌ها از توزیع آن سر باز زده‌اند. موضوعی که خود می‌تواند مصداق احتکار کالا باشد.

در همین زمینه دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی به تجارت‌نیوز گفت: با افزایش هزینه‌ها در سال جاری تولیدکنندگان ماکارونی خواستار افزایش قیمت هستند.

به‌زودی نیز جلسه‌ای بین انجمن تولیدکنندگان و دولت برگزار می‌شود تا تکلیف قیمت‌های جدید مشخص شود.

قاسمعلی حسنی اظهار کرد: به نظر می‌رسد قیمت ماکارونی به‌زودی نوسان ۲۵ درصدی را تجربه کند.

کمبود روغن در بازار شایعه است؟

حسنی موضوع کمبود روغن در فروشگاه‌ها را رد و عنوان کرد: اکنون در بیشتر فروشگاه‌ها این محصول عرضه می‌شود. اما محدودیت‌هایی در عرضه وجود دارد که آن هم به دلیل جلوگیری از سودجویی محتکران و قاچاقچیان است.

او در ادامه یادآور شد: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین جهان با بحران کمبود روغن و کالاهای اساسی ازجمله گندم، جو، ذرت و … مواجه شد.

در پی آن فرآورده‌های کشاورزی نظیر آرد نیز افزایش یافت.

بدین ترتیب اکنون پتانسیل قاچاق کالاهایی همچون روغن و ماکارونی که وابسته به کشت کشاورزی هستند بالاست. در نتیجه طبیعی است که برخی فروشگاه‌ها اقدام به سهمیه‌بندی این کالا کرده‌اند.

گفتنی است، روسیه و اوکراین پیش از این تامین بیش از نیمی غلات جهان را بر عهده داشتند. پس از آغاز جنگ بین این دو کشور، جهان با بحران مواد غذایی مواجه شد.

در ایران نیز گرچه از ابتدای سال جاری قیمت گندم و آرد افزایش یافت، اما مسئولان دولت بارها اعلام کردند که قیمت کالاهای اساسی افزایش نمی‌یابد.

اما اکنون در حالی که دو ماه هم از سال جدید نمی‌گذرد، شاهد کمبود روغن و ماکارونی و برخی دیگر از کالاهای اساسی هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا