کد خبر: 16090059767
اقتصاد

انباشت ۲۴ هزار تن شیرخشک در انبارها

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: بنابر آمار سامانه جامع تجارت ۲۳ تا ۲۴ هزار تن شیرخشک در انبارها موجود است.

علیرضا سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سامانه جامع تجارت ۲۳ تا ۲۴ هزار تن شیرخشک تولیدی در انبار موجود است.

او ادامه داد: بعد از گذشت سه ماه از خرید تضمینی شیر با قیمت ۶ هزار و ۶۰۰ تومان درب کارخانه، اما تاکنون وزارت جهاد نامه‌ای در خصوص صادرات بدون مابه التفاوت به گمرک ارسال نکرده است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به عدم اجرای مصوبه حذف مابه التفاوت صادرات شیرخشک، تولیدکنندگان نمی‌توانند وجه دامداران را پرداخت کنند.

سلیمی ادامه داد: از ابتدای سال، ۳۶ هزار تن شیرخشک با پرداخت مابه التفاوت صادر شد. هم اکنون ۲۳ تا ۲۴ هزارتن مازاد تولید داریم.

او گفت: با توجه به محدودیت بازار صادراتی، قیمت شیرخشک صادرات بسیار پایین است و از طرفی ممنوعیت و رفع ممنوعیت صادرات، دپوی محصول در کارخانه و شتاب صادرکنندگان در فروش را به دنبال دارد که در نهایت صادرکنندگان نمی‌توانند با نرخ عادلانه و منطقی کالای خود را صادر کنند.

به گفته سلیمی، با توجه به افزایش قیمت شیرخام و کاهش مصرف به واسطه گرانی، مازاد تولید به سمت شیرخشک، کره و روغن هدایت می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که سالیانه حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن شیرخشک باید صادر شود تا بازار به تعادل برسد.

او ادامه داد: بنابر آمار از ۲ کیلو شیرخشک، یک کیلو کره استحصال می‌شود که با این وجود کارخانجات با معضل چربی حیوانی، کره یا روغن رو به رو هستند که نیاز است، اجازه صادرات را بدهند.

سلیمی گفت: با استمرار روند دریافت مابه التفاوت از صادرات شیرخشک و کاهش میزان صادرات، شیرخام تولیدی جذب نمی‌شود. اتخاذ تصمیم عاقلانه در این مسئله یک ضرورت به شمار می‌رود چرا که تنها با خروج شیر خشک مازاد و تبدیل آن به نهاده دامی، این چرخه ادامه می‌یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا