کد خبر: 11040035456
صنعت و معدن

گام بلند ایران و صربستان جهت توسعه مناسبات بین‌المللی در زمینه علوم‌زمین و معدن

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نشست دوجانبه ایران و صربستان پیش‌ازظهر امروز به صورت وبینار به‌منظور توسعه همکاری‌های دو جانبه در بخش علوم زمین و معدن آغاز به کار کرد.


بر اساس این گزارش معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ابتدا از همکاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و سفیر صربستان در تهران به‌منظور پایه‌ریزی مقدمات برگزاری این وبینار تشکر و قدردانی کرد.

دکتر علیرضا شهیدی ضمن ابراز امیدواری از اینکه در نشست امروز بتوانیم با شناسایی درست از توانمندی‌ها و نیازهای هر دو کشور در آینده همکاری‌های علمی با یکدیگر را بر برنامه‌ریزی کنیم؛ گفت: سازمان زمین‌شناسی ایران از سال ۱۹۵۹ میلادی و تقریباً ۶۲ سال پیش تاسیس شد.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها وظیفه تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشاف در کل کشور به عهده سازمان زمین‌شناسی و کتشافات‌معدنی کشور بوده؛ گفت: تولید نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس زمین‌شناسی و اکتشافی، پایش مخاطرات زمین‌شناسی و اجرای پروژه‌های ملی و بین‌المللی مسئولیت تولید نقشه‌های خاورمیانه در لایه‌های گوناگون به عنوان مسئول ‏CGMW، برگزاری ۳۹ گردهمایی تخصصی ملی و بین‌المللی علوم زمین در کشور از جمله فعالیت‌های این سازمان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان این‌که با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و به ویژه ایران، با مشکلاتی از قبیل آب شرب و کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و لغزش زمین در برخی نقاط و فرونشست و ریزگردها مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: امید است با همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه میان سازمان‌های زمین‌شناسی بتوان بر مشکلات موجود چیره شد.

حمایت سفارت ایران در بلگراد از توسعه مناسبات زمین‌شناسی

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ضمن خوشامدگویی به افراد حاضر در جلسه، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این وبینار گفت: شیوع بیماری کرونا تمام فعالیت‌ها را متوقف کرده بود ولی با پیگیری‌های صورت گرفته توسط دو طرف می‌توان به نتایج خوبی در زمینه انرژی و معدن برسیم.
رشید حسن‌پور بائی با بیان این‌که ارتباط سیاسی مناسبی بین دو کشور وجود دارد، افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد حمایت قوی خود را برای تقویت ارتباط و ادامه همکاری‌ها دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که ایران در زمینه معدن و انرژی دارای پتانسیل مناسب است، تصریح کرد: ارتباط میان ایران و صربستان استفاده از فرصت‌های پیش‌رو برای ایجاد همکاری مثبت در آینده را ایجاد خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ضمن اشاره مجدد به پتانسیل‌های معدنی و انرژی فراوان در کشور اعلام کرد که برنامه سفارت ایران در صربستان پیگیری این همکاری خواهد بود و امیدوار است که این نشست‌ها به واقعیت تبدیل شود.

علاقه وزارت معدن و زمین‌شناسی صربستان به توسعه همکاری با ایران

در ادامه سفیر صربستان در تهران، از برگزاری این وبینار که پیرو ۱۵امین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تشکیل شده، تشکر کرد و گفت: سفارت صربستان مستقر در ایران برای تقویت این رابطه، همکاری خواهد کرد و امیدواریم تمایلات دو طرف در زمینه معدن و انرژی در آینده نزدیک موجب همکاری مثمرثمر شود.

به گفته آقای Dragan Todorvic وزارت معدن و زمین‌شناسی صربستان پس از تایید صحبت‌های رئیس سازمان زمین‌شناسی ایران علاقه خود را برای ادامه همکاری در زمینه زمین‌شناسی و اکتشاف معادن اعلام کرده است.

در ادامه رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران گفت: موضوعات همکاری مشترک با صربستان در زمینه زمین‌شناسی، مخاطرات زمین‌شناسی، اکتشاف مواد معدنی، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری موادمعدنی (فسفات، پتاس، لیتیوم، ید) در اولین زمان ممکن به طرف صرب ارسال خواهد شد و سازمان زمین‌شناسی ایران منتظر پیشنهادات همکاران خود در سازمان زمین شناسی صربستان خواهد بود.
همچنین آقای فرحناکیان مشاور وزیر نیرو برای جمع‌بندی موضوع معدن و زمین‌شناسی گفت: سازمان زمین‌شناسی ایران درخواست خود را همراه با موضوعات پیشنهادی زمین‌شناسی و اکتشافی از طریق نامه رسمی به طرف صرب اعلام کند و ما منتظر بازخورد سازمان زمین‌شناسی صربستان در این خصوص خواهیم بود.

شایان ذکر است؛ این نشست با حضور Peter Stanojevic مشاور ویژه معاون نخست‌وزیر و وزیر معدن و انرژی، Rosa Rojcic دستیار وزیر نفت و گاز، Sabina Ivanovic دستیار وزیر انرژی سبز، Dejan Milijanovic دستیار وزیر در امور زمین‌شناسی و معدن کشور صربستان و همچنین علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت ایران، دکتر جعفر عمرانی معاون زمین‌شناسی، محمدباقر دری معاون اکتشاف، احمد قرائی مدیرکل حوزه ریاست، دکتر خلیل بهارفیروزی مدیر اداره بین‌الملل و خانم هانیه بخشایی کارشناس امور بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین رشید حسن‌پور بائی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و Dragan Todorvic سفیر صربستان در تهران و محمدعلی فرحناکیان مشاور وزیر نیرو و سرپرست مرکز امور بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق در تهران برگزار شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا