کد خبر: 28080056051
ادب و هنرجامعه و فرهنگ

گرد چهل سالگی بر چهره جشنواره؛ نگاهی به تحولات فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر

قوانین و مقررات جشنواره فیلم فجر هم مانند برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی با آمدن دبیر و مدیر جدید تغییر می‌کند، اما این بدین معنی نیست که تزلزل و بی‌ثباتی در جشنواره فیلم فجر حاکم است بلکه این تغییرات نشان از پویایی و تلاش برای بلوغ و رسیدن به شرایط مطلوب در جشنواره فیلم فجر دارد.

به گزارش ایرنا، وقتی یک قاعده ثابت و بدون تغییر در جشنواره فیلم فجر تعیین شود، دیگر معنی پویایی از بین می‌رود… هنر و فعالیت هنری پویا است و براساس پویایی این هنر ارزشمند باید برای آن قانون و مقررات وضع کرد.

یکی از تغییراتی که امسال براساس دوره برگزاری جشنواره شاهد آن هستیم بخش «فرهنگی» جشنواره است که با توجه به چهلمین دوره از برگزاری جشنواره این بخش تعبیه شده است. این بخش که شامل گنجینه‌های سینمای ایران، همایش‌های علمی سینمای ایران، نشست‌های مطبوعاتی سینمای ایران و بزرگداشت و نکوداشت سینمای ایران را شامل می‌شود به مناسب چهلمین دوره برگزار جشنواره به درستی می‌تواند تمام آنچه که نیاز است توسط اهالی سینما مرور شود و آسیب‌ها و نقاط قوت برگزاری جشنواره و در نهایت سینمای ایران مورد توجه قرار گیرد، محقق می‌شود.

اینکه بار دیگر به سراغ فیلم‌های منتخب دوره‌های گذشته برویم و نشست‌های تخصصی در این حوزه برگزار کنیم و از همه بزرگان این عرصه که دستاوردهای مهمی برای سینمای ایران فراهم آوردند قدردانی کنیم، قابل توجه است.

از نکات دیگری که در فراخوان چهلمین دوره جشنواره به چشم می‌خورد این بند از فراخوان است: اهدای جایزه بهترین فیلم اول سینمایی و بهترین فیلم سینمایی پویانمایی، منوط به حضور حداقل سه عنوان فیلم برای رقابت در هر یک از این موارد خواهد بود. این مهم هم فضای رقابت در این جشنواره را به خوبی به نمایش می‌گذارد و هم کاملا تخصصی به آثار توجه می‌شود که از اهمیت رقابتی در سطح جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

گاه‌شمار جشنواره یکی از مهمترین کارهایی است که به این صورت که در فراخوان جشنواره فیلم فجر امسال آمده است در جشنواره‌های گذشته به چشم نمی‌خورد که نشان از میل به حرکت به سمت هر چه استاندارد شدن این رویداد در چهل‌سالگی دارد.

در جشنواره‌های بین‌المللی اینگونه گاه‌شمار تعبیه شده تا فیلمساز و سازنده اثر در هر مرحله بداند که فیلمش که در رقابت قرار گرفته، در چه مرحله‌ای است. همچنین این گاه شمار نشان از حرفه ای بودن برگزار کنندگان آن می‌دهد تا با اعلام تاریخ‌های مشخص خود را در معرض قضاوت رسانه‌ها و فیلمسازان قرار می‌دهند.

جشنواره فیلم فجر با پویایی و بالندگی در چهلمین دوره از برگزاری جشنواره با انتشار فراخوانی فراگیر و تخصصی توانست موفق عمل کند و گامی مثبت در جهت رشد و تعالی سینمای ایران بردارد.

بزرگ مردانی I روزنامه‌نگار

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا