کد خبر: 02060043265
صنعت و معدن

وزیر پیشنهادی صمت در صحن علنی مجلس اعلام کرد:وزارت صمت پیشگام هماهنگی بین بخشی می‌شود

شریک واحدهای تولیدی خواهم بود/تحریم‌های داخلی را برمی‌داریم و تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کنیم/فرافکنی نمی‌کنم و خود را پاسخگو می‌دانم

وزیر پیشنهادی صمت در جلسه رای اعتماد خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه وزارت صمت پیشگام هماهنگی بین بخشی می‌شود، بر تمرکز بر تمدن نوین اسلامی برای جبران عقب ماندگی‌ها به عنوان دکترین خود اشاره داشت و در خصوص موضوعات مهم مرتبط با صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را ارایه داد.

به گزارش شاتا، سید رضا فاطمی امین پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان و ارایه گزارش‌های کمیسیون‌های مربوطه در سخنانی با بیان این مطلب، افزود: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری، تولید علم، رشد اقتصادی و ارتقاء نسبی درآمدهای سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در چشم انداز و افق ۱۴۰۴ برای ایران اسلامی پیش‌بینی شده است که برای تحقق این موضوع وظیفه سنگین و تکلیف قانونی و شرعی بر عهده ما می باشد.

تمرکز بر تمدن نوین اسلامی برای جبران عقب ماندگی‌ها

وی همچنین با تاکید بر این که باید عقب ماندگی‌ها را با تمرکز بر تمدن نوین اسلامی جبران کنیم، تصریح کرد: تنها راه موفقیت تحقق تمدن نوین اسلامی می‌باشد، تمدن نوینی که برای توسعه، اقتصاد، رشد و پیشرفت در کنار تعالی انسانی و اخلاقیات برنامه و راهکار عملی دارد.

پیگیری ۹ موضوع مهم به صورت ویژه در وزارت صمت

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به دغدغه های نمایندگان مجلس و برنامه‌های ارائه شده خود برای اداره این وزارتخانه مهم، بیان کرد: ۹ موضوع مهم از جمله تنظیم بازار، موضوعات مرتبط با تولید، صادرات، معدن، آمایش سرزمینی، توسعه متوازن، اقتصاد مقاومتی، شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد و تعامل و هماهنگی بین بخشی به صورت ویژه در این وزارتخانه دنبال می‌شود.

فاطمی امین با اشاره به موضوعات مرتبط با تنظیم بازار، بیان کرد: شاهد آشفتگی قیمت و نوسانات مختلف قیمتی در بازار هستیم که این موضوع به گرده مردم فشار آورده است، دولت اگر اشراف کامل به موضوعات داشته باشد مقابل این آشفتگی قیمت می ایستند و مردم دیگر نوسانات قیمتی را مشاهده نخواهند کرد.

تورم نصف و سپس تک رقمی می‌کنیم

وی همچنین موضوع تورم را بیماری مزمن اقتصاد ایران دانست و افزود: ۲ الی ۳ سال زمان می‌برد تا این بیماری مزمن درمان شود و در افق ۱۴۰۲ هدف گذاری نموده ایم که تورم به نصف و سرانجام تک رقمی شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عوامل مهم و دخیل در موضوع تورم، گفت: رشد نقدینگی و موضوعات مرتبط با نرخ ارز از عوامل دخیل در تورم است، با مدیریت، تسلط و اشراف بر مسایل و نظام توزیع می‌توانیم اثرات نقدینگی را بر تورم کاهش دهیم که در این خصوص نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

سامانه جامع تجارت را تا پایان سال تکمیل می‌کنیم

فاطمی امین تکمیل سامانه ها را از عوامل مهم و و حائز اهمیت در کنترل بازار و پیشگیری از مفاسد دانست و ادامه داد: وزارت صمت مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت شده است، این سامانه اما هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و امسال تا پایان سال این سامانه را تکمیل خواهیم کرد.

توجه ویژه به تأمین مواد اولیه و قطعات مرتبط با تولید

وزیر پیشنهادی صمت تولید را دغدغه مهم خود در این وزارتخانه دانست و با اشاره به تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل مرتبط با تولید، بیان کرد: مطالبات مقام معظم رهبری را در این خصوص برآورده می کنیم و در شش ماه آینده تا پایان سال برنامه خود را بر تامین مواد اولیه، تامین اجزاء، قطعات و ماشین آلات مرتبط با تولید و رفع موانع تولید به ویژه کالاهای مرتبط و موثر بر معیشت و سفره مردم خواهم گذاشت.

فاطمی امین همچنین توجه به صادرات را هم راستا و موازی برنامه های مرتبط با تولید دانست و گفت: برنامه ویژه برای صادرات داریم، معتقدیم با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت، تمرکز بر رشد تولید و صادرات، توجه ویژه به معیشت خانوار و متعادل کردن تقاضا به زودی شاهد کنترل بازار و بازگشت قیمت اقلام مهمی از جمله سیمان به قبل خواهیم بود.

همراهی مجلس برای پیشبرد اهداف توسعه ای وزارت صمت

وی همچنین تصریح کرد: یقیناً اجرای برنامه‌های توسعه ای در وزارت صمت پشتوانه مجلس را می طلبد، مجلس و دولت انقلابی با همراهی هم می‌توانند کشور را جلو ببرند، ساختن ایرانی آباد کار مشترک و تکلیف شرعی، قانونی و دغدغه انسانی همه ماست.

شریک واحدهای تولیدی خواهم بود

وزیر پیشنهادی صمت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دولت نباید بنگاهداری کند، اضافه کرد: موظف به بازاررسانی داخلی و خارجی هستیم، فروش و بازار خط مقدم تولید است و وظیفه خود می دانم که شریک واحدهای تولیدی باشم. نباید به سمت بنگاهداری برویم و باید از ورود بخش خصوصی برای اشتغال زایی حمایت کنیم.

فاطمی امین همچنین با اشاره به سوابق خود در حوزه‌ کسب و کارها بیان کرد: رفع مشکلات مربوط به حوزه کسب و کارها به تقویت هر چه بیشتر بازارهای داخلی و خارجی وابسته است، در این راه تجمیع تقاضا، هم افزایی بنگاه‌ها و وام‌های اعتبار خریدار باید در دستور کار قرار گیرد.

تسهیل و تقویت محیط کسب و کار را دنبال می‌کنم

وی همچنین تسهیل و تقویت محیط کسب و کار را یکی از پروژه های خود دانست و ادامه داد: هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را در قالب برنامه های زمانبندی شده و هوشمند در اختیار مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس قرار خواهم داد.

سامانه قواعد و مجوزات تا پایان سال راه اندازی خواهد شد

وزیر پیشنهادی صمت از راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزات تا پایان سال و عملیاتی کردن این سامانه خبر داد و این سامانه را یکی از گام ها در راستای بهبود محیط کسب و کار دانست.

فاطمی امین گفت: با تکمیل و عملیاتی شدن این سامانه قوانین، بخشنامه های خلق الساعه و امضاهای طلایی از بین می‌رود و با رانت خواری مبارزه می شود، در این مسیر بسیاری از مجوزها باید مورد نظارت و رصد بیشتر قرار بگیرند و حتی لغو شوند.

بسته‌های سرمایه گذاری سال آینده ارایه می‌شود

وی همچنین از ارائه بسته های سرمایه گذاری در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاران از سال آینده می‌توانند خود پروژه‌های خود را مشخص کنند و سرمایه‌های خود را در مسیرهای تعیین شده به کار گیرند.

وزیر پیشنهادی صمت ۸۰ درصد از مشکلات کسب و کارها را مربوط به تامین مالی، مالیات و تأمین اجتماعی دانست و بیان کرد: اگر چه این مسائل مرتبط با دستگاه های دیگر است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تولید و پنجره واحد کسب و کارها خود را مکلف و موظف به پیگیری این امور برای حمایت از تولید می‌داند.

فرافکنی نمی‌کنم و خود را پاسخگو می‌دانم

فاطمی امین، همچنین تاکید کرد: به عنوان یک مسئول اگر مورد اعتماد نمایندگان مجلس قرار بگیرم و وزیر صمت بشوم خود را پاسخگو می دانم، هرگز فرافکنی نخواهم کرد چرا که مشکلات با فرافکنی حل نمی‌شود، البته تعامل و هم‌افزایی بین بخشی ضرورت دارد و همه باید در این مسیر گام بردارند.

تحریم‌های داخلی را برمی‌داریم و تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کنیم

وی همچنین از استقبال گسترده واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری و حمایت آنها در روزهای اخیر تشکر کرد و گفت: تحریم‌های داخلی را برمیداریم و تحریم‌های خارجی را خنثی می‌کنیم که این مهم در مورد بنزین نیز تجربه شد.

وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: موضوعات مربوط به دوگانه ساز کردن خودروها، کارت سوخت و خودروهای فرسوده علی‌رغم همه تحریم های آمریکا عملی شد که تجربه موفقی بوده است.

فاطمی امین در پایان سخنان خود در این بخش با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه تولید، گفت: منویات ایشان را اجرا می کنیم و روزی را خواهیم دید که رضایت ایشان از عملکرد دولت را شاهد باشیم.

وی موضوع صادرات را به عنوان سومین محور برنامه های خود مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به بازار ارز کشور حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر تزریق شود تا تعادل ایجاد گردد، من برنامه های خود را با اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، خانه‌های صنعت و معدن، تشکل ها و انجمن ها مطرح کرده ام و نظرات بخش خصوصی را جویا شده ام و بدون فوت وقت در صورت رای اعتماد نمایندگان این برنامه ها عملی خواهند شد.

هدفگذاری برای افزایش صادرات تا ۵ میلیارد دلار بیش از سال گذشته در ۶ ماهه دوم امسال

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: هدفگذاری برای افزایش صادرات به میزان حدود ۵ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته در شش ماهه دوم امسال انجام خواهد شد، این هدف‌گذاری البته با در نظر گرفتن تمامی شرایط مرتبط با کرونا و تحریم‌های ظالمانه انجام شده است، ظرفیت های این موضوع را داریم و با این تزریق (حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر) بازیابی تولید نیز انجام خواهد شد.

دیپلماسی اقتصادی با مشارکت وزارت امور خارجه دنبال می‌شود

فاطمی امین همچنین با اظهار گلایه از کاهش قدرت خرید مردم گفت: با لوکوموتیو صادرات باید گردش اقتصادی ایجاد شود، دیپلماسی اقتصادی مهم‌ترین اولویت است که با مشارکت وزارت امور خارجه این روند دنبال خواهد شد.

اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش شود

وی همچنین با تاکید بر این که با توان بازدارندگی داخلی باید تولید قدرت کرد،افزود: در بخش اقتصادی باید تولید قدرت کرد، اگر روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای هدف صادراتی تقویت شود می تواند پیشران تولید قدرت باشد، اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش شود تا هم قدرت اقتصادی و هم سیاسی کشور مبتنی بر موضوعات تجارت ارتقاء و افزایش یابد.

وزیر پیشنهادی صمت به موضوعات مرتبط با معدن نیز اشاره داشت و بیان کرد: معدن می تواند همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید داشته اند جایگزین مناسبی برای نفت شود، عوارض صادراتی معکوس، فرآوری مواد معدنی برای جلوگیری از خام فروشی و اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به منطقه محل استقرار معدن با کمک نمایندگان مجلس در این مسیر دنبال خواهد شد.

برای صنعت خودرو برنامه‌های ۶ ماهه و دوساله داریم

وی در ادامه گریزی به مسائل مرتبط با خودرو زد و تأکید کرد: در این مسیر برنامه شش ماهه و دو ساله داریم که با اجرای برنامه دوساله ظرف ۳ یا ۴ سال دیگر صنعت خودرو افتخار ملی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صمت مشکلات خود را در سه گروه عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید پایین و ساختارهای مدیریتی و اقتصادی خلاصه کرد و افزود: دولت نباید بنگاه داری کند، نباید مدیران شرکت‌های خودروساز را ما انتخاب کنیم بلکه خود سهامداران باید مدیران را انتخاب کنند.

تا آذرماه تعهدات معوق خودروسازان را پاسخ خواهیم داد

فاطمی امین تاکید کرد: تا آذرماه تعهدات معوق مرتبط با خودروسازان را پاسخ خواهیم داد، همچنین سبد خودرویی با مصرف کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به بازار ارائه می‌دهیم و انشاالله در افق ۱۴۰۴ در قله ای از صنعت خودرو با افتخار خواهیم ایستاد.

وی به موضوعات مرتبط با آمایش سرزمینی به عنوان دیگر دغدغه خود در برنامه‌های ارائه شده اشاره کرد و ادامه داد: نمایندگان مجلس نیز این موضوعات را هم در صحن علنی و هم در جلساتی که با کمیسیون‌های مختلف داشته ایم مطرح کرده اند، بیش از ۱۱ میلیون حاشیه‌ نشین در شهرهای ایران داریم که حاشیه نشینی آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد و یکی از دلایل مهم آن عدم توسعه متوازن است که یکی از دغدغه‌های اصلی من نیز توسعه متوازن هست.

توسعه متوازن منابع و فرصت‌ها را دنبال می‌کنم

وزیر پیشنهادی صمت تآکید کرد: باید توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها در سراسر کشور فراهم شود، مردم باید به یک اندازه از منابع و فرصت‌ها منتفع گردند، در این صورت به سمت حاشیه نشینی و مهاجرت نمی روند و بسیاری از مسائل اجتماعی و ناهنجاری ها در این مسیر کاهش خواهد یافت.

فاطمی امین در خصوص برنامه‌های خود برای ایجاد توسعه متوازن گفت: برای ۴۵۰ شهرستان با مشورت نمایندگان مجلس و ارکان حاکمیتی برنامه عملیاتی داریم، تمامی برنامه ها با مشاوره نمایندگان انجام خواهد شد، مدیران بر مبنای این اهداف انتصاب و ارزیابی می شوند و برآنیم تا هر سه ماه یکبار مانند دیگر برنامه‌ها پیشرفت کاری خود را با نمایندگان مردم به عنوان خادمان ملت در میان بگذاریم.

استعدادهای مدیریتی کشور شناسایی می‌شوند

وی همچنین به تقویت مدیران گام دوم اشاره کرد و گفت: استعدادهای مدیریتی کشور شناسایی می‌شوند، سهمیه‌های مدیریتی از مناطق مختلف کشور را در بخش‌های دولتی و خصوصی فعال می‌کنیم تا سکاندار تحول در کشور شوند که برای این موضوع برنامه دوساله زمانبندی شده است.

به دنبال سازوکارهای فسادستیز هستم

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه به دنبال سازوکارهای فسادستیز هستم، تصریح کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری، دولت و ارکان حاکمیتی نیز بر این موضوع استوار است، امضاهای طلایی با ایجاد ساز و کارهای فسادستیز از بین می‌رود که مهم‌ترین شعار دولت سیزدهم نیز بر همین منوال است.

فاطمی امین همچنین اقتصاد مقاومتی را به عنوان دیگر محور برنامه‌های خود دانست و با اشاره به موضوعات تاب آوری و بازدارندگی در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در حوزه اقتصادی نیز باید مثل موضوعات موشکی با تعاملات و سازوکارهای بازدارندگی به پیش برویم تا ضربه زدن به اقتصاد کشور برای دشمنان آسیب زا شود.

وزارت صمت پیشگام هماهنگی بین بخشی می‌شود

وی در ادامه به موضوعات مرتبط با هماهنگی بین بخشی اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۵ درصد اشتغال و بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی بر عهده این وزارتخانه است، ما باید پیشگام هماهنگی بین بخشی باشیم.

وزیر پیشنهادی صمت به مثال‌هایی در این خصوص اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای تعامل و هماهنگی بین بخشی با بخش مسکن، تأمین مصالح ساختمانی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را از لحاظ سیمان کاشی و فولاد در دستور کار داریم، برآوردهای لازم انجام شده است، ظرفیت‌های لازم را داریم، اگر مسکن راه بیفتد لوکوموتیو اقتصاد می‌شود.

فاطمی امین همچنین به موضوعات مرتبط با تامین تاکسی‌های برقی، بهینه سازی مصرف سوخت و نوسازی ناوگان حمل و نقل به عنوان یکی از نقاط تعامل با شهرداری اشاره کرد و موضوع تامین تبلت با قیمت و کیفیت مناسب برای موضوعات آموزش در این روزهای کرونایی را به عنوان نقطه تعامل بین بخشی در خصوص موضوعات کرونا دانست.

وی در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس انقلابی با مشارکت همدلی می توانند مسائل را حل کنند، مردم گرفتار های زیادی دارند که انشالله بخش صمت با حرکت جهادی متحول می‌شود.

وزارت صمت به وزارتخانه ای چابک و پویا تبدیل می‌شود

وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: با تفویض اختیار، مشورت با نمایندگان مجلس، تشکل ها، بخش خصوصی و صاحبنظران وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه ای چابک و پویا با عملکرد خوب تبدیل خواهد شد.

فاطمی امین گفت: با حمایت‌های ویژه نمایندگان مجلس انشالله بعد از رای اعتماد بتوانیم گام‌های موثری برداریم و دغدغه های صحیح نماینده های مجلس که منشعب از وضعیت مردم حوزه‌های انتخابیشان می‌باشد، را پیگیری کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا