کد خبر: 03030028759
بازارروزنامهصفحه یک

آتش قطعی برق بر خرمن صنف‌های یخچال‌وفریزر‌دار

قطع شدن برق چه مشکلاتی برای اصنافی که جنس‌های یخچالی و منجمد دارند، ایجاد می‌کند

حسن متین

فرقی نمی‌کند که کجایی و چه می‌کنی، بیکار نشسته‌ای یا مشغول کاری، در خانه زیر دوشی یا در مغازه‌ات مشغول کسب و کار؛ حتی اگر مشغول رانندگی در چهارراه‌هایی با چراغ راهنمایی خاموش هم باشی بالاخره مشکلات قطع شدن ناگهانی برق، کم یا زیاد، کند یا سریع، خودشان را به تو خواهد رساند.

حال فرض کن کاسب باشی و کسب‌و‌کارت طوری باشد که همه، یا بخش زیادی از اجناست یخچالی باشند و ناگهان برق برود و تا سه ساعت دیگر هم خیال بازگشت نداشته باشد. اینجاست که حتی اگر از قبل هم خبر داشته باشی که برق قرار است برود و ساعت‌ها برنگردد، کاری از دستت بر نمی آید.

برای اینکه ببینیم رفتن برق چه بلایی سر این قبیل اصناف در این چند روز آورده است سراغ چندتن از کاسبانی رفتیم که شغلشان وابسته به محصولات یخچالی است.

بستنی‌هایمان آب شوند، دور می‌ریزیم

درویش‌پور، که صاحب یکی از ویتامینه‌سراهای میدان سپاه تهران است، می‌گوید: روزی دوبار برق می‌رود تا سه ساعت هم نمی‌آید. بعد از این هم که می‌آید بستنی‌های آب شده‌مان را کسی نمی‌خرد. مجبوریم دور بریزیمشان.

او در پاسخ به اینکه مگر بعد از این برق بیاید، بستنی‌ها دوباره سفت نمی‌شوند؟ توضیح می‌دهد:‌ نه، بستنی‌ای که آب شده باشد به هبچ دردی نمی‌خورد و باید بریزیمشان دور.

درویش‌پور اضافه می‌کند: وقتی برق برود تعداد مشتری‌هایشان به شدت کم می‌شود و آن‌هایی که نیت خرید دارند وقتی با گرم بودن نوشیدنی‌ها و بستنی‌های آب‌شده مواجه می‌شوند یا منصرف می‌شوند یا با اکراه می‌خرند.

به گفته درویش‌پور اگر قطعی برق اطلاع داده شود، نهایتا تعداد کمتری بستنی در فریزر می‌گذارند و  کمتر زیان ببینند ولی باز هم مشکل آب شدن بستنی و کم شدن مشتری سرجای خودش است.

دوبار یخچالم سوخت

علی رزاقی، یکی دیگر از صاحبان ویتامینه‌سرا که مغازه‌اش اطراف سه‎راه شریعتی تهران است، در گفت‌وگو با ما تاکید می‌کند که در همین چند وقتی که برق‌ قطع می‌شود، تاکنون دوبار مجبور به تعویض موتور یخچال خود شده است. او یادآور می‌شود که علاوه بر خسارت به اجناس یخچالی، هنگام قطع شدن برق دستگاه پوز مغازه‌اش هم قطع می‌شود که این وضع بارها مشتری‌هایش را پرانده است.

سوپر مارکت‌ها و مشکل بستنی

در ادامه رفتیم سراغ چند سوپرمارکت که آنها هم، تعداد قابل توجیه از اجناسشان را باید در یخچال نگهداری کنند. علاوه بر همان قصه گرم شدن اجناس یخچالی، بالاخص نوشیدنی‌ها و نتیجتا نارضایتی مشتری‌ها و خریدنکردنشان، نکته حائز اهمیتی که وجود داشت این بود که مجبور بودند بستنی‌‎های آب‌شده را دور بریزند چون بستنی مانند سایر اجناس امکان مرجوع شدن به کارخانه‌های تولیدیشان را ندارد.

بنابراین آنان یا باید خوش‌شانس باشند تا یک مشتری، بعد از آمدن برق راضی شود که بستنی‌های چوبی از شکل افتاده را خریداری کند یا ناچار خواهند شد بستنی‌هایشان را به سرنوشت بستنی‌های ویتامینه‌سراها دچار کنند.

خسارت وارد شده بر اجناس با کیست

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت برق در مصاحبه‌ای که با ایسنا داشته تنها  خسارت‌های وارده به لوازم را مشمول بیمه مشترکین دانسته است و صحبتی از جبران خسارت‌های وارده به اجناس مشترکین به میان نیاورده است. حال سوال اینجاست که جبران اینگونه خسارت‌های ناشی از قطعی برق به عهده کیست؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا