کد خبر: 150801107417
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

آخرین وضعیت بازار سکه /حباب سکه در حال کاهش است؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: بخشی از حباب سکه با توجه به اطلاعیه‌های بانک مرکزی کاهش یافته است و صفی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد کشتی آرای اظهار کرد: از روز شنبه هفته گذشته نرخ ارز سیر صعودی داشت و این وضعیت تا دیروز ادامه داشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز موجب رشد بهای طلا و سکه شد، افزود: زمانی که قیمت‌ها سیر صعودی دارد به طور طبیعی تقاضا افزایش می‌یابد و با رشد تقاضا حباب هم بر قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

این فعال بازار طلا گفت: بهای انس جهانی طلا در هفته گذشته نزدیک به ۳۷ دلار افزایش یافت و نرخ ارز به کانال ۳۶ هزار تومان رسید، در نتیجه قیمت‌ها سیر صعودی داشت.

وی بیان کرد: هم اکنون قیمت‌ها کاهش نداشته، اما بخشی از حباب سکه با توجه به اطلاعیه‌های بانک مرکزی در خصوص واگذاری اوراق مشارکت خرید سکه و همچنین گرفتن طلای آب شده و ارائه سکه توسط بانک مرکزی با کاهش همراه باشد.

کشتی آرای گفت: نرخ ارز همچنان در حال نوسان است، در حالی که ماه گذشته ثبات خوبی را به مدت یک ماه در بازار ارز و طلا شاهد بودیم.

فعال بازار طلا با بیان اینکه حباب سکه به دلیل تقاضاست، توضیح داد: تقاضا برای خرید دلار در بازار وجود دارد و این تقاضا به بازار طلا و سکه نیز منتقل می‌شود و چون الان تقاضا وجود دارد و افراد تمایل دارند در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنند، در نتیجه حباب سکه را نیز شاهد هستیم.

وی گفت: بانک مرکزی برای اینکه تقاضا در بازار طلا را کنترل کند و حباب را از بین ببرد واگذاری اوراق مشارکت خرید سکه و گرفتن طلای آب شده و دادن سکه توسط این بانک را اعلام کرد.

کشتی آرای عنوان کرد: صفی برای خرید سکه وجود ندارد، البته صف‌های خرید ارز وجود دارد و این هم به دلیل زمان‌بر بودن ارائه مدارک است.

بانک مرکزی از روز گذشته برای کنترل بازار طلا دو اقدام انجام داد. نخست طرح ویژه بانک مرکزی برای انتشار گواهی سکه بهار آزادی “بود که این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید ۶ماهه، در بورس منتشر خواهد شد.

قیمت تسویه اوراق سکه بهار آزادی، قیمت روز سکه و معاملات ثانویه آن در بورس امکان‌پذیر است؛ بنابراین این اوراق ابزار جدیدی است که می‌تواند به اشخاص حقیقی به فروش برسد و به تعادل بازار کمک کند.

اقدام دیگر بانک مرکزی تولید سکه از طلای آب شده، آن هم با همکاری بخش خصوص و نظارت بانک مرکزی بود. بر این اساس مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود.

این موضوع تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی می‌تواند این کار انجام شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا