کد خبر: 09050194293
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

ثبت بهترین ماه وال استریت پس از دو سال

ترجمه:  محمود نواب مطلق

بورس نیویورک روز جمعه۲۹جولای (۷ مرداد) کار خود را با شاخص های مثبت به پایان رسانید. پس از نابسامانی های اقتصادی ابتدای سال ناشی از افزایش شدید تورم و کاهش رشد اقتصادی؛ بازارهای سرمایه آمریکا دوباره رنگ گرفتند.

بازار بورس نیویورک روز جمعه۲۹جولای (۷ مرداد) با نمره خیلی خوب بهترین ماه خود از سال را سپری کرد. نتایجی دور از انتظار و با این تفکر که بانک مرکزی آمریکا چندان محکم برای کاهش تورم وکندی روند رشد اقتصادی قدم برنخواهد داشت.

براساس نتایج قطعی، شاخص «داوجونز» در پایان روزکاری با رشد۰.۹۷درصدی به ۳۲،۸۴۵،۱۳واحد رسید. این به معنی رشد ۷درصدی آن در ماه است. شاخص «نازداک» با رشد۸۸/۱ درصدی به۱۲،۳۹۰،۶۹ واحد رسید.

رشدی معادل ۱۲ درصد در ماه جولای(تیر). شاخص«اِس اند پی ۵۰۰ » با رشد ۱.۴۲ درصدی در پایان جمعه۲۹ جولای(۷مرداد) به۴۱۳۰،۲۹ واحد رسید. رشدی معادل۹درصد در ماه و به عنوان بهترین نتیجه ماهانه از نوامبر ۲۰۲۰( آبان ۱۳۹۹) تاکنون.

به عقیده کارشناسان اقتصادی این نتایج  خوب ناشی از فعالیتهای مثبت شرکتهایی چون «اَپِل و آمازون» است. در مقابل دو شرکت« اینتل و پروکترزاَندگَمبِل» دور از انتظار عمل کردند و با انتشار نتایج ضعیف بخشی منجر با محدود شدن عواید «داوجونز» شدند.

موفقیتهای دو شرکت «اَپِل و آمازون» مرهون سرمایه‌گذاریهای هنگفتی است که در این غولهای فناوری انجام شد و به رغم فروش خالص نه چندان چشمگیر نتایج بسیار خوبی برای آنها به بار آورد. عنوان سهام آمازون با رشدی معادل۱۰.۳۶درصد به ۱۳۴،۹۵ دلار رسید. این امر منجر به بالا رفتن ۷درصدی گردش مالی آن در سه ماهه دوم سال شد.

گرچه این غول توزیع برخط کالا به از دست دادن ۲میلیارد دلارنیز به دلیل عوامل استثنایی اذعان کرد. شرکت «اَپِل» به عنوان وزنه سنگین سهام‌« نازداک» شاهد رشد تقاضای قوی  ۳.۲۸درصدی برای گوشیهای آیفون خود بود اما سود آن در سه ماهه دوم سال کاهش یافت.

درمقابل شرکت «اینتل»عضوبرجسته سهام « داوجونز»با کاهش۸.۲۶درصدی ارزش سهام خود در سه ماهه دوم به رنگ قرمز درآمد و شاهد کاهش گردش مالی خودناشی از کاهش رشد اقتصادجهانی در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) بود.

این درحالیست که شرکت تبلیغاتی «رُکوُ» نیز شاهد سقوط ۲۳.۰۷ درصدی ارزش سهام خود بود. بنا بر اذعان مدیریت این شرکت شدت انقباض بازار تبلیغات تا این اندازه مورد انتظار آنها نبوده است.

درنهایت ارزش سهام شرکت کالاهای مصرفی« پروکترزاَندگَمبِل» ۶.۱۱درصد سقوط کرد. گزارش اهداف مالی سالانه این شرکت نیز چندان امیدوارکننده نبود.

این شرکت تولیدکننده تیغ های ریش‌تراشی ژیلت و پوشک‌های پَمپِرز؛ از عوامل مؤثر در کاهش رشداقتصادی خودرا چنین برشمرده است: تأثیر منفی مبادلات ارزی، افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز و بالارفتن قیمت حمل ونقل.

در عوض غول های مواد سوختی آمریکایی نظیر «اِکسون موبایل و شِورون» سودهای بسیار سرشاری ناشی از بالارفتن قیمت نفت نصیب خود کردند.  تنها در سه ماهه دوم سال، شرکت «اِکسون موبایل» ۱۷.۹ میلیارد دلارو شرکت «شِورون»۱۱.۶ میلیارد دلار سود کردند.

رشد ارزش سهام شرکت « اِکسون موبایل» در بورس والستریت۴.۷۴درصد ورشد ارزش سهام شرکت« شِورون» در این بازار۸.۹درصد بود.

از بعد اقتصاد کلان در یک غافلگیری چشمگیر براساس آمار منتشرشده روز پنجشنبه۲۸ جولای (۶مرداد) تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال کاهش ۹/۰ درصدی داشت.  درعین حال افزایش بی‌سابقه قیمتها خود نیز مؤید افزایش نرخ تورم در این کشور است. موضوعی که بانک مرکزی آمریکا آن را تحت نظر دارد.

شاخص «پی سی ای» شاخص هزینه‌های مصرفی شاخصی برای اندازه گیری تورم است که معمولا بانکهای مرکزی از آن استفاده می‌کنند. این شاخص در مقایسه با ماه ژوئن ۲۰۲۱( خرداد۱۴۰۰) ۶.۸ درصد و در مقایسه با ماه مه سال جاری (اردیبهشت ۱۴۰۱) یک درصد رشد کرده‌است که ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی و موادغذایی است.

کارشناسان اقتصادی براین باورند سرمایه‌گذاران در انتظار یک رکود خفیف ناشی از تعدیل تورم به سر می‌برند. این امرمنجر به آن می‌شود چرخه سیاستهای پولی بانک‌مرکزی آمریکا زودتر از حد انتظار پایان یابد. این بانک روز پنجشنبه۲۸جولای (۶مرداد) افزایش ۷۵واحدی نرخ بهره خود را به منظور مقابله با تورم اعلام کرد.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی آمریکا اگر این افزایش منجر به یک دور باطل شود در آن تجدید نظر خواهد کرد. با تقویت سرمایه گذاری میزان اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا در ماه جولای(  تیر) کمی بهترشد.

این اعتماد در ماه ژوئن(خرداد) به پائین ترین سطح تاریخی خود رسید. میزان بازدهی ارواق قرضه ده ساله کاهش۶۴/۲ درصدی یافت و به پائین ترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسید.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا