کد خبر: 19040036883
اقتصاد کلان

آخرین وضعیت تولید و فروش محصولات صنایع بورسی

بررسی‌ها از جدیدترین وضعیت شرکت‌های صنعتی پذیرفته شده در بورس حاکی از تداوم رشد شاخص‌ تولید صنعتی آن‌ها دارد و از میان شرکت‌های مورد بررسی تنها محصولات شرکت‌های خودروسازی افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه روند صعودی تولید در بخش صنعت، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اردیبهشت ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶٫۱ درصدی داشته که رشد تولید صنعت خودروسازی مانند دوره‌های گذشته بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشته است.

از سوی دیگر، تولید صنعت محصولات شیمیایی نیز بعد از ۹ ماه رشد مثبت در اردیبهشت‌ ماه رشد منفی را تجربه کرد و کمترین رشد تولید در این ماه نیز مربوط به صنعت دستگاه‌های برقی و صنعت ماشین آلات و تجهیزات بود که هر دو صنعت تولید کننده کالاهای سرمایه‌ای بود.

در این بین، برای تحلیل جامع از چرایی تغییرات در تولید، تغییرات در موجودی انبار محصولات نیز مورد بررسی قرار گرفته است، زیرا هم شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا ارائه می‌کند و هم می‌تواند در پیش بینی روند آتی تولید نیز کمک کند.

تغییر در موجودی انبار به معنای تفاوت در رشد تولید و فروش است که اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار در آن دوره افزایش یافته و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش داشته است‌.

طبق بررسی‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه تغییر در موجودی انبار شرکت‌های صنعتی تحت تاثیر تغییر قابل توجه استراتژی فروش شرکت‌های خودروساز قرارگرفت.

به گونه‌ای که از مرداد ماه ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد از تولید صنعت خودروسازی به موجودی انبار اضافه می‌شد و در اردیبهشت ماه سال جاری رشد فروش حدود ۲۷ درصد بیشتر از تولید بوده که به معنی کاهش موجودی انبار انباشته شده در ماه‌های قبلی است.

از سوی دیگر، صنایع محصولات شیمیایی که در ماه آخر سال ۱۳۹۹ کاهش در موجودی انبار داشته در فروردین افزایش موجودی انبار به میزان ۱٫۲ درصد از تولید فروردین را تجربه کرده است که همین امر نشانه‌های کمبود تقاضا در بازار و کاهش تولید این صنعت در اردیبهشت ماه را می‌داد که به همین صورت نیز محقق شد و رشد تولید این صنعت در اردیبهشت نسبت به مدت مشابه کاهش یافت.

در اردیبهشت ماه نیز این صنعت با افزایش موجودی انبار مواجه شد و کاهش فروش بیشتر از کاهش تولید بوده که به این معنی است که ممکن است رشد منفی این صنعت در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

همچنین، در صنعت فلزات اساسی از اردیبهشت ماه تا بهمن ماه ۱۳۹۹ رشد فروش محصولات کمتر از رشد تولید در این صنعت بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا