کد خبر: 241001116550
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

آشوب در جبهه مافیای خودرو با عرضه در بورس کالا

زینب غضنفری

در مدتی که پای خودرو به بورس کالا باز شده و با خود حواشی بسیاری به همراه داشته است. برخی معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا صحیح نیست و موجب افزایش قیمت می‌شود اما؛ آن چه در عمل شاهد هستیم خلاف این ادعا است و به نظر می‌رسد آن که بیش از همه از این اتفاق زیان دیده، دلالان و سوداگران بازار خودرو هستند.

عرضه خودرو در بورس کالا مزایای بسیاری به دنبال داشته؛ از جمله اینکه شرایط مناسبی را هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده ایجاد کرده است؛ بدین صورت که خودروساز با عرضه محصول خود در بورس کالا و نرخ‌گذاری تولیدات بر اساس عرضه و تقاضا، نرخ فروش خودروسازان واقعی شده و دیگر کمتر خبری از تولیدات زیان‌ده شنیده می‌شود و شاهد کاهش زیان انباشته خودروسازان خواهیم بود. در صورتی که این رخداد همچنان تداوم یابد حتی می‌توان امید به سودآور شدن غول‌های خودروسازی کشور داشت.

از سویی، مصرف‌کننده نیز در اوضاع بهتر و با قیمت به مراتب بهتر از بازار آزاد می‌تواند، نسبت به تهیه اتومبیل مورد نظر خود اقدام کند؛ در حالی که تا پیش از این، اغلب مصرف‌کنندگان مجبور بودند خودروی خود را از بازار آزاد و با نرخ‌های سنگین و غیرواقعی خریداری کنند اما؛ اکنون از طریق سازوکار بورس کالا هزینه کمتری به مردم وارد می‌شود و تهیه خودرو آسان‌تر از قبل شده است.

در طرف دیگر، با افزایش تقاضای خرید خودرو در بورس کالا، تقاضا در بازار آزاد که در دست سوداگران است، کاهش یافته و همچنین با واقعی شدن نرخ خودرو، حاشیه سود دلالان و مافیای خودرو کمتر شده و به این ترتیب، تا حدی سازوکار بورس کالا دست دلالان و سوداگران را از بازار خودرو کوتاه کرده است. در واقع، با مهیا شدن شرایط مطلوب در بورس کالا، دیگر کمتر کسی اقدام به تامین خودرو از بازار آزاد می کند و به همین جهت است که هر از گاهی صدای مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا به بهانه‌های واهی بلند می‌شود.

در واقع، عرضه خودرو در بورس کالا سبب ایجاد ثبات نسبی در بازار و همچنین دسترسی راحت متقاضی برای خرید خودرو با قیمت مناسب، شده است.

در صورتی که عرضه در بورس کالا هم از نظر مقداری و هم از نظر تنوع محصولات بیشتر شود، قطعا در بازه زمانی میان مدت و بلندمدت شاهد کاهش قیمت خودرو و تعادل در بازار خواهیم بود و حباب قیمتی موجود در برخی خودروها از بین خواهد رفت؛ همان‌طور که در مدت اخیر شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت برخی خودروهای عرضه شده در بورس کالا همچون شاهین بودیم.

در مجموع، اقدام جهت عرضه خودرو در بورس کالا از این جهت که سبب افزایش تولیدات، رشد درآمد فروش، افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش، پیشبرد سریع‌تر طرح‌ها و ارائه خدمات و تولیدات جدید و… در نهایت سبب افزایش اشتغال و سودآوری شرکت‌ها می‌شود، هم به نفع خودروسازان و سهامداران آن‌ها است و از آن جهت که دیگر متقاضیان در صف قرعه کشی وقت هدر نمی‌دهند و دسترسی آسان‌تر شده و قیمت‌ها متعادل و منطقی‌تر شده، رضایتمندی و رفاه مردم بیشتر خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا