کد خبر: 19119915162
آموزشدولتروزنامه

آغاز به کار ۳۲ استودیوی آموزش مجازی کشاورزان

لیلا ابوالفتحی

۳۲استودیوی آموزش مجازی کشاورزی روز گذشته با فرمان حسن روحانی آغاز به کار کرد.

همزمان با هشتمین روز از دهه فجر، رئیس‌جمهوری در قالب چهل و هفتمین برنامه افتتاح جهش تولید روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانس دستور بهره‌برداری از ۳۷۲ طرح گلخانه‌ای به مساحت ۹۵۴ هکتار در سطح کشور و فاز ۱ و ۲ مجتمع دامداری استان مرکزی را با ۴هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ظرفیت ۲۰هزار راس گاو شیری صادر کرد .

همچنین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی در استان‌های مختلف و آغاز به کار ۳۲ استودیو برای آموزش مجازی کشاورزان بخش دیگری از این مراسم بود.

در حاشیه این مراسم معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار عصراقتصاد در مورد جزئیات استودیوهای آموزش مجازی و پلتفرم این سازمان عنوان کرد: آنچه در میدان عمل در مزارع، دامداری‌ها، مزارع پرورش آبزیان، باغات و حوزه‌های منابع طبیعی  اتفاق می‌افتد از سوی بهره‌برداران است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم اتفاق مهمی در بخش کشاورزی بیفتد باید این اتفاق از طریق بهره‌برداران صورت گیرد. با دستور و فرمان دولت و بخشنامه‌های اداری مستقیماً این امر محقق نخواهد شد. سیاست‌های کلان بخش کشاورزی در جهت ارتقای بهره‌وری منابع، افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش ارزش صادراتی، بهتر کردن الگوی کشت با نگاه به منابع آب و خاک و ارزآوری محصولات مختلف همه سیاست‌هایی است بر پایه حفظ منابع که باید از طریق کشاورزان انجام شود.

کامبیز بازرگان ادامه داد: در ادبیات علمی دنیا هم آنچه می‌خواهیم از طریق کشاورزان انجام ‌شود قاعدتاً باید با آموزش و ترویج یافته‌های نوین، توسعه و نفوذ دانش اتفاق بیفتد. مهم‌ترین رکن دانش، آموزش است. در دنیا ابزارهای متعددی برای آموزش کشاورزان استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته روش‌های آموزش کلاسیک و معمول مورد استفاده بود که در مراکز تحقیقات برگزار می‌شد. با توجه به پیشرفت علمی و الکترونیک و مواجه با شیوع کرونا همکاران به فکر افتادند که شبکه اجتماعی کشاورزان را راه‌اندازی کنند.

او در مورد نرم‌افزار «تاک» گفت: اولین شبکه ملی اجتماعی کشاورزان تحت عنوان تاک در شهریور راه‌اندازی شد. تاک نرم‌افزاری است که بر روی گوشی‌های تلفن نصب می‌شود و همه کشاورزان و مردم می‌توانند به آن بپیوندند و اکنون ۴۰ هزار کاربر از آن استفاده می‌کنند. درگاه‌هایی در آن لحاظ شده که کشاورزان برای بیمه محصولات، دریافت مخاطرات کشاورزی، اطلاع از فروشگاه‌های نهاده، سم، کود و بذر در اطراف خود، تهیه واکسن و…. می‌توانند به آن مراجعه و استفاده کنند. در کنار این نرم‌افزار یک شبکه ارتباط اجتماعی بر روی پلتفرم اینترنت ملی راه‌اندازی شده است که در آن هر استفاده‌ اینترنتی از این شبکه مشمول ۶۰درصد تخفیف است که در تلاشیم آن را به ۱۰۰درصد برسانیم.

معاون وزیر ادامه داد: توانستیم شبکه‌های تلویزیونی مرتبط را به آن وصل کنیم و کشاورزان از روی همین پلتفرم، تلویزیون اینترنتی را ببینند. با این رویکرد تعداد زیادی کانال آموزشی در حوزه های مختلفی چون زراعت، باغ و … درست شد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مورد تعداد این کلاسها عنوان کرد: محققان ما در قالب محقق- مروج ارشد بخش کشاورزی فعالیت دارند. گام جدیدی که امروز برداشته شد آغاز به کار ۴۲ کانال آموزشی در حوزه‌های مختلف به صورت برخط است که روزانه ۱۵۰ کلاس برگزار می‌کند و این کلاس‌ها از قبل در کانال‌های کشاورزی اطلاع‌رسانی می‌شوند تا کشاورزان به کلاس‌ها بپیوندند. بخشی از تدریس را محقق ارشد و بخشی دیگر را کشاورزان برتر آن حوزه تدریس می‌کنند.

 بازرگان در مورد نیازمحور بودن کلاس‌ها عنوان کرد: شبکه‌های ارتباطی مختلفی با کشاورزان داریم. NGOها در ساختمان ترویج کشاورزی با عنوان «مجمع ملی خبرگان کشاورزی» دفتر دارند. امکان تقاضا از طرف کشاورز هم وجود دارد و با رشد ارتباط به تدریج افزایش خواهد یافت. فعلاً متخصصان ما برحسب زمان و نیاز مقطعی و فصلی کلاس‌ها را برگزار می‌کنند؛ مانند نزدیک شدن به فصل کشت گندم و لزوم آموزش در این حوزه و یا اموزش‌های مربوط به سرمازدگی محصولات در ماه‌های خاص. اتفاق مهمی که افتاده این است که بخش آموزش ما پوست‌اندازی کرده است. در تمام استان‌ها استودیو داریم که برنامه آموزشی به صورت زنده برای کل کشاورزان کشور پخش می‌شود.

بازرگان در مورد خروجی این طرح از شهریور تاکنون گفت: بعضی از مسائل قابلیت اندازه‌گیری مستقیم ندارند. اگر به کشور سالانه چندهزار میلیارد خسارت سرمازدگی تحمیل می‌شود با اجرای این طرح این خسارت سال به سال کمتر می‌شود و اثر آن را کشاورزان و جامعه حس خواهند کرد.

معاون وزیر در مورد حضور این پلتفرم در کنار آموزش‌های سنتی کشاورزان گفت: حوزه آموزش و ترویج در مسیرهای متعددی کار می‌کند. مزرعه نمایشی، طرح تحقیقی- ترویجی، مزارع الگویی، قرارهای فیزیکی کشاورزان بر سر مزرعه و … در جای خود انجام می‌شوند و این یک بازوی کمکی است.

آموزش ها دسته‌بندی شده‌اند

در ادامه علی اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج کشاورزی در مورد سطح آموزش در این پلتفرم گفت: آموزش ما در این پلتفرم تقسیم‌بندی و دسته‌بندی شده است. به صورتی که بخشی از آموزش، آموزش‌های ویژه‌ ۸۰هزار کارمند وزارتخانه است. بخشی از آن آموزش برای ۴میلیون نفر بهره‌برداران است و بخشی ویژه‌ دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی است. تعداد آموزش‌ها هم تقسیم شده است و به این چند دسته اختصاص دارد. در آموزش ویژه کارکنان، آموزش‌ها با نمایش گراف و نمودارها صورت می‌گیرد و برای بهره‌برداران با زبان ساده تدریس می‌شود.

بازرگان در تکمیل صحبت‌های مویدی اضافه کرد: در وزارتخانه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج ویژه این موضوع را داریم. ۴هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها است و ۲هزار عضو هیات علمی در این سازمان داریم که رویکرد و انتظارات از آنها متفاوت است. مخاطبان این ۲هزار هیات علمی این سازمان کشاورزان است که با ادبیات خاص به آنها تدریس می‌شود. ما از محققانی که بیش از ۲۰ سال تجربه کشاورزی دارند به عنوان محقق – مروج ارشد استفاده می‌کنیم و آنها آموزش دیده‌اند که هر موضوع علمی پیچیده را با زبان ساده به کشاورزان منتقل کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا